Yψηλά διατηρούνται οι ναύλοι στη spot αγορά στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, παρά τα ισχυρά επίπεδα αποθεμάτων που υπάρχουν στην ευρωπαϊκή αγορά

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Intermodal, το ύψος ενός συμβολαίου διάρκειας ενός έτους για LNG carrier τύπου DFDE διαμορφώθηκε στα 105.000 δολάρια την ημέρα, ενώ ο ναύλος στη spot αγορά για ένα 160.000 cbm πλοίο ανήλθε στα 96.250 δολάρια την ημέρα, 32,75% υψηλότερα από το προηγούμενο έτος.

Επισημαίνεται ότι ο στόλος των LNG carriers αποτελείται σήμερα από 725 πλοία, εκ των οποίων τα 557 πλοία είναι άνω των 140.000 cbm, με μέση ηλικία 11 έτη.

Το τρέχον βιβλίο παραγγελιών αντιστοιχεί στο 51,78% του στόλου. Παράλληλα, οι τιμές των νεότευκτων πλοίων LNG συνεχίζουν να παρουσιάζουν αυξητική τάση, με τη μέση τιμή των νεότευκτων πλοίων στα κορεατικά ναυπηγεία να ανέρχεται σε 263 εκατ. δολάρια. Τιμή που είναι κατά 2 εκατ. δολάρια υψηλότερη σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, 6% υψηλότερη από τον Ιανουάριο του 2023 και 9,6% σε ετήσια βάση.

Στο μεταξύ, συνεχίζεται, σύμφωνα με τα στοιχεία της Intermodal, και η δραστηριότητα στην ανακύκλωση πλοίων, με συνολικά πέντε LNG carriers συνολικής χωρητικότητας 600.000 κυβικών μέτρων να πωλούνται για scrap το α’ εξάμηνο του έτους. Στην αγορά των LNG carriers πρωτοστατούν οι Έλληνες εφοπλιστές οι οποίοι ελέγχουν το 22,65% της παγκόσμιας χωρητικότητας, ενώ τρέχουν και το μεγαλύτερο, συνολικά, επενδυτικό πρόγραμμα για νέα πλοία αυτού του τύπου.

Όπως επισημαίνει η Intermodal, το φάσμα των απεργιακών κινητοποιήσεων που απειλούν τρεις μεγάλες αυστραλιανές μονάδες υγροποιημένου φυσικού αερίου αναστάτωσε σημαντικά τις αγορές, υπενθυμίζοντας σε όλους ότι οι ανησυχίες μπορούν εύκολα να μεταφερθούν στην αγορά, όπως η περσινή άνοδος των τιμών του υγροποιημένου φυσικού αερίου μετά τη μείωση των ροών ρωσικού αερίου από αγωγούς προς την Ευρώπη.

Η πλειονότητα του υγροποιημένου φυσικού αερίου που παράγεται σε αυτές τις εγκαταστάσεις κατευθύνεται προς την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα. Το ενδεχόμενο μιας πλήρους διακοπής θα είχε σημαντικές επιπτώσεις, αναγκάζοντας τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας σε αυτά τα έθνη να αναζητήσουν επειγόντως εναλλακτικές πηγές προμηθειών.

Η ενδεχόμενη απειλή απεργίας στις αυστραλιανές εγκαταστάσεις ΥΦΑ συμπίπτει με την αύξηση της ζήτησης ΥΦΑ στην Ασία, μια εποχιακή τάση που συνήθως εμφανίζεται πριν από την αιχμή της χειμερινής ζήτησης στο βόρειο ημισφαίριο. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Ιουλίου, οι εισαγωγές της Ασίας κλιμακώθηκαν σε 21,59 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, από τα 21,29 εκατομμύρια του Ιουνίου, και είναι η υψηλότερη τιμή από τον Φεβρουάριο.

Ευρωπαϊκές εισαγωγές

Αντίθετα, οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ευρώπης ακολουθούν πτωτική πορεία. Αυτό οφείλεται στα αυξημένα αποθέματα υγροποιημένου φυσικού αερίου στην ήπειρο (που σήμερα βρίσκονται στο 89% της χωρητικότητας) και στη διαρθρωτική μείωση της ζήτησης, καθώς τα έθνη προσπαθούν να μειώσουν την εξάρτησή τους από τα ορυκτά καύσιμα.

Η εκτίμηση του Ιουλίου τοποθετούσε τις εισαγωγές της Ευρώπης σε 8,77 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, το χαμηλότερο ποσοστό από το Αύγουστο του 2022, το οποίο επίσης βρισκόταν στα 8,77 εκατομμύρια. Η πρόβλεψη για τον Αύγουστο έχει οριστεί στους 7,65 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, σημειώνοντας ενδεχομένως το χαμηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο του 2021.

Συνοπτικά, το σενάριο για τη ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου απεικονίζει άνοδο στην Ασία λόγω εποχικών παραγόντων, σε συνδυασμό με μείωση στην Ευρώπη, καθώς η ενεργειακή κρίση που προκάλεσε η ρωσο-ουκρανική διαμάχη σταδιακά υποχωρεί. Παρ’ όλα αυτά, οι πρόσφατες διακυμάνσεις των τιμών υπογραμμίζουν την ευαισθησία της αγοράς ΥΦΑ ακόμη και στην απλή υπόνοια μιας διαταραχής της προσφοράς.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")