Το κόστος των πτήσεων, των δωματίων ξενοδοχείων και των διακοπών έχει αυξηθεί ραγδαία, καθώς ο κλάδος, που σχεδόν έκλεισε παντελώς το 2020, πλησιάζει στα προ πανδημίας επίπεδα

Η ακρίβεια ήρθε για να μείνει. Και αυτό αποτυπώνεται τα μέγιστα στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς. Στα τουριστικά hotspots της Ευρώπης οι επισκέπτες έχουν έρθει αντιμέτωποι με απότομες αυξήσεις τιμών, καθώς οι επιχειρήσεις μετακυλίουν τα αυξανόμενα κόστη στους πελάτες τους. Το κόστος των πτήσεων, των δωματίων ξενοδοχείων και των διακοπών έχει αυξηθεί ραγδαία, καθώς ο κλάδος, που σχεδόν έκλεισε παντελώς το 2020, πλησιάζει στα προ πανδημίας επίπεδα.

Πέρα από το απαγορευτικό για τον προϋπολογισμό πολλών πολιτών, που δυσκολεύονται πλέον να κάνουν διακοπές, αυτό είναι ένα γενικότερο θέμα που θα πρέπει να απασχολήσει και τους διαμορφωτές νομισματικής πολιτικής της Ευρωζώνης. Οι αξιωματούχοι της ΕΚΤ ανησυχούν πως ένα νέο κύμα καλοκαιρινού πληθωρισμού που θα προκληθεί από τον τουρισμό μπορεί να περιπλέξει τις προσπάθειές τους να διατηρήσουν τις τιμές υπό έλεγχο. Και αυτό, επειδή ο κόσμος μπορεί να ξοδεύει λιγότερα χρήματα ή να αγοράζει λιγότερα ρούχα, αλλά δεν θυσιάζει τις διακοπές, ακόμη κι αν είναι ολιγοήμερες.

Η ανάκαμψη του τουρισμού, ο οποίος εκπροσωπεί άμεσα περίπου το 4% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ και στηρίζει έμμεσα το 10%, συνέβαλε στην ανθεκτικότητα της οικονομίας της περιοχής. Συμβάλλει όμως και στον πληθωρισμό υπηρεσιών. Στο 5,6% σε ετήσια βάση τον Ιούλιο ο δομικός πληθωρισμός, που εξαιρεί τις ευμετάβλητες τιμές ενέργειας και τροφίμων, βρίσκεται σε ιστορικό υψηλό και πολύ πάνω από τον στόχο 2% της ΕΚΤ, κάνοντας τα σκληροπυρηνικά μέλη του δ.σ. της να θέλουν να συνεχίσουν τις επιτοκιακές αυξήσεις.

Το σκηνικό αυτό δείχνει ότι η ευρωπαϊκή οικονομία έχει μπει σε μία ατελείωτη σπείρα πληθωρισμού, που ανατροφοδοτείται από εποχικούς παράγοντες σε συνδυασμό με την κλιματική αλλαγή. Εάν αυτό γίνει η νέα νόρμα, τότε θα πρέπει να προετοιμαστούμε να ζήσουμε σε έναν καινούργιο κόσμο υψηλών επιτοκίων και ομολογιακών αποδόσεων, όπως έχουν προειδοποιήσει επενδυτικοί οίκοι. «Το πώς έρχεται κάποιος σε επαφή με την πραγματικότητα είναι θέμα επιλογής» είχε πει ο Γερμανός φιλόσοφος Μάρτιν Χάιντεγκερ. Το πώς την αντιμετωπίζει, όμως, είναι θέμα επιβίωσης εάν η κρίση του κόστους διαβίωσης συνεχιστεί ακόμη για πολύ…

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")