Έκθεση: Χρειάζονται $ 12 δισ., για Ναυπήγηση Κατάλληλων Σκαφών Τοποθέτησης Πλωτών Αιολικών

Έκθεση: Χρειάζονται $ 12 δισ., για Ναυπήγηση Κατάλληλων Σκαφών Τοποθέτησης Πλωτών Αιολικών
energia.gr
Τετ, 6 Σεπτεμβρίου 2023 - 11:02

Οι αναλυτές και οι κατασκευαστές αιολικών πάρκων έχουν ήδη επισημάνει την αυξανόμενη ανάγκη για σκάφη που θα υποστηρίξουν την αναδυόμενη υπεράκτια βιομηχανία. Καθώς η βιομηχανία αρχίζει να διερευνά την πλωτή υπεράκτια αιολική ενέργεια, η ανάγκη θα είναι ακόμη πιο έντονη σύμφωνα με μια νέα ανάλυση αγοράς από την Intelatus Global Partners. Επισημαίνουν την έλλειψη κατάλληλων πλοίων, ένα ζήτημα που κορυφαίοι προγραμματιστές έχουν επίσης αναφέρει ότι συμβάλλει στις ανησυχίες τους στην αγορά. Η νέα έκθεση επικεντρώνεται ειδικά στις ανάγκες του πλωτού τμήματος υπεράκτιας αιολικής ενέργειας. Η Intelatus εκτιμά ότι οι κεφαλαιουχικές δαπάνες σε αυτό το τμήμα θα απαιτήσουν

περισσότερα από 250 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2035, αλλά η κατασκευή θα μπορούσε να αμφισβητηθεί από την έλλειψη σκαφών ικανών να ανταποκριθούν στις ανάγκες του τομέα.

Η παγκόσμια πλωτή αιολική ισχύς προβλέπεται να αυξηθεί σε περίπου 61 γιγαβάτ τα επόμενα 12 χρόνια από λιγότερα από 200 μεγαβάτ στο τέλος του 2022. Για να επιτευχθεί αυτό, η έκθεση εκτιμά ότι θα απαιτηθεί η προεγκατάσταση περισσότερων από 6.000 αγκυροβολίων και η σύνδεση περίπου 5.400 ανεμογεννητριών. Η διαθέσιμη αγορά για τους πλοιοκτήτες, που κυμαίνεται από την καθαρή μεταφορά και εγκατάσταση έως την πλήρη μηχανική, προμήθεια, κατασκευή και εγκατάσταση πλωτών μέσων, θα ανέλθει μεταξύ 28 και 145 δισεκατομμυρίων δολαρίων σύμφωνα με την Intelatus.

Για την υποστήριξη αυτής της ανάπτυξης, η έκθεση προσδιορίζει δύο τμήματα, τα πλοία χειρισμού αγκυρών και τα πλοία υποθαλάσσιων κατασκευών, ως εκείνα που θα έχουν την ισχυρότερη ζήτηση για την υποστήριξη της ανάπτυξης των πλωτών υπεράκτιων αιολικών συστημάτων. Εκτιμάται ότι υπάρχει η ευκαιρία για ναυπηγική δραστηριότητα ύψους 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων που απαιτείται βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα για την υποστήριξη της ανάπτυξης πλωτών αιολικών πάρκων.

Η κύρια κατηγορία πλοίων που θα αναπτυχθεί για την προ-τοποθέτηση, τη ρυμούλκηση και τη σύνδεση της πλειονότητας των πλωτών ανεμογεννητριών θα είναι οι χειριστές αγκύρων. Ωστόσο, σύμφωνα με την Intelatus, από τον σημερινό παγκόσμιο στόλο των 2.400 αγκυροβόλων σκαφών κατά προσέγγιση, λιγότερα από 50 θεωρούνται κατάλληλα και αποτελεσματικά για πλωτά αιολικά έργα. Σημειώνουν ωστόσο ότι αναδύονται διάφορα σχέδια για χειριστές άγκυρας ειδικά σχεδιασμένους για πλωτές αιολικές εγκαταστάσεις εμπορικής κλίμακας.

"Τα τελευταία χρόνια δεν έχουν κατασκευαστεί πολύ μεγάλοι χειριστές άγκυρας και όσοι δραστηριοποιούνται έχουν κατασκευαστεί κυρίως για την εξυπηρέτηση γεωτρήσεων πετρελαίου και φυσικού αερίου και πλωτών συστημάτων παραγωγής", γράφει η Intelatus. "Κανένα από αυτά δεν έχει κατασκευαστεί με γνώμονα την πλωτή αιολική ενέργεια και πολλά από τα υπάρχοντα σκάφη στερούνται ένα ή περισσότερα από τα χαρακτηριστικά που απαιτούνται για την αποτελεσματική παράδοση πλωτών αιολικών έργων".

Ομοίως, με τα υποθαλάσσια πλοία κατασκευής, η Intelatus εκτιμά ότι "μόνο σχεδόν 85 από τα περίπου 500 πλοία διαθέτουν τις δυνατότητες που απαιτούνται για τα πλωτά αιολικά έργα".

Η έκθεση εντοπίζει μια ακόμη πρόκληση, η οποία είναι η αυξανόμενη δραστηριότητα πετρελαίου και φυσικού αερίου καθώς οι υπεράκτιες ενεργειακές αγορές ανακάμπτουν και ο ανταγωνισμός που δημιουργεί για τη διαθέσιμη δυναμικότητα σε αυτά τα τμήματα. Η Intelatus σημειώνει ότι η ανάκαμψη του τομέα του πετρελαίου και του φυσικού αερίου μειώνει τη διαθέσιμη προσφορά κατάλληλων πλοίων για την εκτέλεση έργων πλωτών αιολικών εγκαταστάσεων. Ομοίως, η έλλειψη ναυπηγικής ικανότητας και οι μεγάλοι χρόνοι παράδοσης νέων πλοίων θα αποτελέσουν επίσης παράγοντα για τον τομέα της αιολικής ενέργειας, καθώς επιδιώκει να προχωρήσει σε εγκαταστάσεις.

Αρκετοί από τους κορυφαίους κατασκευαστές αιολικών συστημάτων έχουν ήδη συζητήσει τα προβλήματα της περιορισμένης χωρητικότητας εγκατάστασης και του αυξανόμενου κόστους. Η Ørsted, ο μεγαλύτερος παγκοσμίως κατασκευαστής υπεράκτιων αιολικών πάρκων, παρουσίασε την περασμένη εβδομάδα λεπτομερώς μια λιτανεία προβλημάτων στα έργα της στις ΗΠΑ, τα οποία, όπως είπε, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε απομείωση της αξίας τους έως και 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια. Μεταξύ των προβλημάτων που αναφέρθηκαν είναι η έλλειψη πλοίων εγκατάστασης, η οποία, όπως είπαν, θα μπορούσε να οδηγήσει σε καθυστερήσεις και επιπλέον κόστος. Η Ørsted σόκαρε τον κλάδο δηλώνοντας ότι είναι έτοιμη να εγκαταλείψει αρκετά από τα έργα της στις ΗΠΑ λόγω της μεταβαλλόμενης οικονομικής δυναμικής και της προσδοκίας ότι δεν θα πληρούν πλέον τα κριτήρια οικονομικής απόδοσης της εταιρείας για την ανάπτυξή τους.

N. Παλ.