Η κυβέρνηση Μελόνι παρενέβη την Πέμπτη για να αναβάλει την απαγόρευση των παλαιών πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στον έντονα μολυσμένο βορρά, μετά από τις έντονες διαμαρτυρίες των κατόχων τέτοιων οχημάτων. Η περιφέρεια του Πιεμόντε είχε κατηγορήσει την Ευρωπαϊκή Ένωση για τα σχέδιά της να εισαγάγει απαγόρευση κατά τη διάρκεια της ημέρας, τις καθημερινές, των οχημάτων Euro 5 στο Τορίνο και σε περισσότερους από 70 άλλους δήμους, αρχής γενομένης από τη 15η Σεπτεμβρίου.

 

Όμως ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Gilberto Pichetto Fratin αποκάλυψε ότι αυτό θα μετατεθεί για την 1η Οκτωβρίου 2024 και ο αριθμός των περιοχών που θα επηρεαστούν θα μειωθεί.

"Η κυβέρνηση παρενέβη... για να αποφύγει μια κοινωνική και οικονομική κρίση για τις οικογένειες και τις επιχειρήσεις", δήλωσε, ενώ επέμεινε ότι θα τηρηθούν οι δεσμεύσεις στην ΕΕ για τη μείωση της ρύπανσης. Ο περιφερειακός πρόεδρος του Πιεμόντε, Αλμπέρτο Τσίριο, δήλωσε ότι η περιφέρεια "αναγκάστηκε" να επιβάλλει την απαγόρευση από μια ευρωπαϊκή οδηγία.

Είπε επίσης ότι το διάταγμα της κεντρικής κυβέρνησης τους επιτρέπει τώρα να επανεκτιμήσουν τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί για τη μείωση της ρύπανσης, συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης της ενεργειακής απόδοσης και της απόσυρσης 700 ρυπογόνων λεωφορείων.

Θα ληφθούν περαιτέρω μέτρα για την αύξηση της χρήσης των δημόσιων μεταφορών και την αντικατάσταση των πιο ρυπογόνων συστημάτων θέρμανσης, δήλωσε ο Cirio, επιμένοντας ότι η περιοχή παραμένει "πλήρως επικεντρωμένη στην προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας". Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αποφάνθηκε το 2020 ότι η Ιταλία παραβίασε "επίμονα και συστηματικά" τους κανόνες της ΕΕ για την ατμοσφαιρική ρύπανση από μικροσωματίδια.

Έκτοτε, η κυβέρνηση Μελόνι ηγήθηκε των αντιδράσεων κατά των σχεδίων της ΕΕ για αυστηροποίηση των ορίων εκπομπών, ορκιζόμενη να υπερασπιστεί την αυτοκινητοβιομηχανία σε μια χώρα που εξακολουθεί να είναι προσκολλημένη στον κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Ο σκληρός δεξιός συνασπισμός της, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα τον περασμένο Οκτώβριο, προσπάθησε αλλά απέτυχε να εμποδίσει τα σχέδια της ΕΕ για την απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα από το 2035.

Όμως τον Μάιο η κυβέρνηση πήρε τη ...ρεβάνς στα σχεδιαζόμενα πρότυπα "Euro 7" για τους ρύπους, ενώθηκε με επτά άλλα κράτη μέλη της ΕΕ -συμπεριλαμβανομένων της Γαλλίας και της Πολωνίας- για να απαιτήσει από τις Βρυξέλλες να καταργήσουν τα όρια που επρόκειτο να τεθούν σε ισχύ τον Ιούλιο του 2025.