H σύγκρουση που έλαβε χώρα στη Γεωργία, πυροδότησε τις αμφιβολίες για την αξιοπιστία της χώρας ως ενεργειακή δίοδος για τον εφοδιασμό των παγκόσμιων πετρελαϊκών αγορών. Περίπου 1,2 εκατομμύρια βαρέλια αργού περνούν καθημερινά μέσω της Γεωργίας, δηλαδή το 1,4% του συνολικού εφοδιασμού.

H σύγκρουση που έλαβε χώρα στη Γεωργία, πυροδότησε τις αμφιβολίες για την αξιοπιστία της χώρας ως ενεργειακή δίοδος για τον εφοδιασμό των παγκόσμιων πετρελαϊκών αγορών. Περίπου 1,2 εκατομμύρια βαρέλια αργού περνούν καθημερινά μέσω της Γεωργίας, δηλαδή το 1,4% του συνολικού εφοδιασμού.

Οποιαδήποτε επίθεση λοιπόν στην υποδομή της χώρας μπορεί να επηρεάσει την παγκόσμια αλυσίδα πετρελαϊκής προσφοράς. Συγκεκριμένα η κατάσταση επιδεινώθηκε, όταν φήμες έκαναν λόγο για βομβαρδισμό του πετρελαιαγωγού BTC (Μπακού- Τμπιλίσι- Τσεϊχάν), από τον οποίο καθημερινά μεταφέρονται 850.000 βαρέλια αργού από τα κοιτάσματα του Αζερμπαϊτζάν μέχρι το τουρκικό λιμάνι και τη Μεσόγειο Θάλασσα.

Παράλληλα ο εν λόγω αγωγός έχει εξαιρετική στρατηγική σημασία, καθώς είναι ο πρώτος πετρελαιαγωγός, ο οποίος δημιουργήθηκε σε περιοχή της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, χωρίς την εμπλοκή της Ρωσίας. Κατασκευάστηκε από μία κοινοπραξία ενεργειακών εταιρειών της Δύσης, ενώ παράλληλα υποστηρίχθηκε έντονα από τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες δεν ήθελαν να ελέγχει η Μόσχα όλο τον πετρελαϊκό πλούτο της Κασπίας.

Ωστόσο εκπρόσωπος της BP βασικός μέτοχος του αγωγού, δήλωσε ότι δεν υπάρχει καμία ένδειξη επίθεσης ή καταστροφής του BTC, ενώ την ίδια στιγμή οι αξιωματούχοι της Ρωσίας ισχυρίστηκαν ότι η φημολογία για επίθεση του αγωγού από το ρωσικό στρατό έχει ως στόχο την παραπλάνηση της κοινής γνώμης.

Παρά τις συγκρούσεις, τη Δευτέρα οι τιμές του πετρελαίου στο αμερικανικό χρηματιστήριο υποχώρησαν. Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο πόλεμος ήρθε μία στιγμή, όπου ο αγωγός στο τουρκικό έδαφος έπρεπε να κλείσει. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την ενίσχυση της Γεωργίας ως πετρελαϊκή δίοδος.

Στο πλαίσιο αυτό, οι ειδικοί τονίζουν ότι η Κασπία δεν αποτελεί σοβαρή εναλλακτική για το πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής. Όμως εάν το πετρέλαιο δεν περνάει από τη Γεωργία, τότε πώς θα εφοδιάζονται οι αγορές της Δύσης;

Οι υπόλοιπες πετρελαϊκές δίοδοι είναι ακόμα πιο προβληματικές: Οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν πρόκειται ποτέ να επιτρέψουν το πέρασμα αγωγού από το Ιράν, ενώ η Αρμενία αποκλείεται ως εναλλακτική, λόγω της διαμάχης της με το Αζερμπαϊτζάν.

(Από την εφημερίδα Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, 13/08/2008)