Η Τσεχία έχει αυξήσει δραματικά την εξάρτησή της από το ρωσικό πετρέλαιο, με τις εισαγωγές μέσω του αγωγού Druzhba να φτάνουν φέτος το 65%, από 56% το προηγούμενο έτος, δήλωσε στο Τσεχικό Πρακτορείο Ειδήσεων η Barbora Putzová, εκπρόσωπος της κρατικής εταιρείας Mero

Ακόμη και με τις σημαντικές κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας, η Τσεχία κατέγραψε τις υψηλότερες εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου από το 2012. Η απαγόρευση της ΕΕ στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου τέθηκε σε εφαρμογή τον Δεκέμβριο του 2022, ωστόσο ο αγωγός Druzhba παραμένει εξαίρεση λόγω των διαδρομών του που περνούν από την Ουκρανία προς διάφορους ευρωπαϊκούς προορισμούς.

Το μερίδιο του ρωσικού πετρελαίου στις συνολικές εισαγωγές αυξάνεται σταθερά τους τελευταίους μήνες. Οι αναλυτές είχαν προβλέψει αυτή την τάση νωρίτερα το καλοκαίρι, προειδοποιώντας ότι τα διυλιστήρια της ΕΕ αποθηκεύουν αργό εν αναμονή πιθανών διαταραχών στη διαμετακόμιση μέσω της Ουκρανίας.

Σε μια πιο πρόσφατη εξέλιξη, μια ομάδα διαμαρτυρήθηκε την Κυριακή στην Πράγα κατά των αυξημένων εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου στην Τσεχική Δημοκρατία. Η πρωτοβουλία «Όχι στο ρωσικό πετρέλαιο» κάλεσε την κυβέρνηση να μειώσει τις προμήθειές της.

«Είναι απαραίτητο να σκεφτούμε την ασφάλειά μας και την αλληλεγγύη μας προς μια κατεχόμενη Ουκρανία, ακόμη και στην περίπτωση των εισαγωγών πετρελαίου», προέτρεψε η πρωτοβουλία στην ανακοίνωσή της.

«Ο πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας θα κριθεί αυτούς τους μήνες και θα έχει επίσης ισχυρό αντίκτυπο στο μέλλον και την ασφάλειά μας», πρόσθεσε.

Ωστόσο, το Υπουργείο Βιομηχανίας και Εμπορίου απάντησε ότι η άμεση αντικατάσταση των ρωσικών προμηθειών πετρελαίου δεν είναι εφικτή.

Η Τσεχική Δημοκρατία έχει δύο κύριες πηγές πετρελαίου: τον αγωγό Druzhba από τη Ρωσία και τον αγωγό IKL, ο οποίος συνδέεται με τον αγωγό TAL από την Ιταλία και μεταφέρει πετρέλαιο μέσω της Γερμανίας.

Η γειτονική Σλοβακία εξαρτάται κατά 70% από το ρωσικό πετρέλαιο, ενώ χώρες όπως η Πολωνία και η Γερμανία έχουν περιορίσει τις ρωσικές εισαγωγές τους.

Η Τσεχική Δημοκρατία λαμβάνει επίσης μέτρα για να μειώσει την εξάρτησή της, με ένα έργο για την αύξηση της χωρητικότητας του αγωγού TAL από την Ιταλία που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025.

(από euractiv.gr)