H Ευρωπαϊκή Ένωση δρομολογεί έρευνα σχετικά με τις κινεζικές επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς η Ευρώπη ανησυχεί (και καλά κάνει) για την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας της. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε την έρευνα, λέγοντας ότι η παγκόσμια αγορά κατακλύζεται από φθηνά κινεζικά αυτοκίνητα.

 

"Η τιμή τους διατηρείται τεχνητά χαμηλά με τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις. Αυτό στρεβλώνει την αγορά μας", δήλωσε η επικεφαλής του εκτελεστικού βραχίονα της ΕΕ στην ετήσια ομιλία της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. "Και καθώς δεν δεχόμαστε αυτή τη στρέβλωση από το εσωτερικό της αγοράς μας, δεν τη δεχόμαστε και από το εξωτερικό".

Η έρευνα ανοίγει παρά τις ανησυχίες για αντίποινα από την Κίνα, σημάδι της αυξανόμενης ανησυχίας για την ικανότητα των ευρωπαίων κατασκευαστών να ανταγωνιστούν την κινεζική βιομηχανία.

Η Κίνα φιλοξενεί μια πληθώρα κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων που υποστηρίζονται από κυβερνητικά κίνητρα τόσο για τη βιομηχανία όσο και για τους αγοραστές, και πολλές από τις νεοσύστατες εταιρείες της δεν έχουν ακόμη δημιουργήσει σταθερά κέρδη.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της ηγέτιδας  σε όσα μπαίνουν στην πρίζα BYD και των νεότερων εισερχόμενων όπως η Nio, ετοιμάζονται να αυξήσουν τις πωλήσεις στην Ευρώπη με μια σειρά από ηλεκτρικά σε ανταγωνιστικές τιμές που, αν επιτύχουν, θα πλήξουν κατασκευαστές μεγάλου όγκου πωλήσεων, όπως η Stellantis και ο όμιλος Volkswagen.

Στην πατρίδα τους, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας δέχονται πιέσεις εν μέσω της επιβράδυνσης της καταναλωτικής ζήτησης που έχει προκαλέσει έναν επιθετικό πόλεμο τιμών.

 
Το παιχνίδι των επιδοτήσεων
Η ΕΕ διεξήγαγε φέτος μια προσωρινή αναθεώρηση των κανόνων της για τις κρατικές ενισχύσεις για να αντιμετωπίσει τις μαζικές επιδοτήσεις που παρέχουν οι ΗΠΑ και η Κίνα, ιδίως στις πράσινες τεχνολογίες.

Η Ευρώπη ανησυχεί ιδιαίτερα για τις οικονομικές πρακτικές της Κίνας, καλώντας το Πεκίνο να ανοίξει την αγορά του για να εξισορροπήσει τις διμερείς εμπορικές σχέσεις και θέτοντας σε εφαρμογή νέα μέσα για την αντιμετώπιση των καταναγκαστικών πρακτικών της Κίνας.

Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Bruno Le Maire βρίσκεται ήδη στο Βερολίνο για να πιέσει τη Γερμανία για αυστηρότερα μέτρα προστασίας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.

"Χρειαζόμαστε τώρα μια ευρωπαϊκή βιομηχανική στρατηγική που να είναι πολύ πιο προληπτική, πολύ πιο καινοτόμα, πολύ πιο προστατευτική των βιομηχανικών μας συμφερόντων σε σχέση με την Κίνα και τις ΗΠΑ", δήλωσε ο Le Maire πρόσφατα. "Δεν έχουμε ούτε μια μέρα για χάσιμο", πρόσθεσε. Να τονίσουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που ο La Maire ασχολείται με το θέμα.

Πάντως την περασμένη εβδομάδα, στην έκθεση IAA Mobility στο Μόναχο, οι CEO των BMW, Mercedes και VW Group μίλησαν θετικά για την εμβάθυνση των δεσμών με τους Κινέζους. Το αφεντικό της Mercedes, Ola Kallenius, δήλωσε ότι οι δασμοί και τα εμπορικά εμπόδια με την Κίνα δεν είναι ο δρόμος προς τα εμπρός. "Πρέπει να υποστηρίξουμε το ελεύθερο εμπόριο", δήλωσε στο Παγκόσμιο Συνέδριο Οχημάτων Νέας Ενέργειας που διεξάγεται στην Κίνα.

Η Φον ντερ Λάιεν θα πρέπει επίσης να αποφασίσει σύντομα αν θα επιμείνει στα σχέδια για την εισαγωγή δασμών από το επόμενο έτος στα ηλεκτρικά οχήματα που μεταφέρονται μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου, κάτι που ορισμένοι αξιωματούχοι και η βιομηχανία λένε ότι θα βλάψει τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες και θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό από την Κίνα.

Το θέμα εξακολουθεί να συζητείται εσωτερικά και δεν έχει ληφθεί ακόμη η τελική απόφαση για το αν θα καθυστερήσει η κίνηση αυτή.

topgeargreece.gr