Αντιδρά η Βρετανική Αυτοκινητοβιομηχανία στην Παράταση Σούνακ στα Βενζινοκίνητα και Πετρελαιοκίνητα ΙΧ

Αντιδρά η Βρετανική Αυτοκινητοβιομηχανία στην Παράταση Σούνακ στα Βενζινοκίνητα και Πετρελαιοκίνητα ΙΧ
energia.gr
Πεμ, 21 Σεπτεμβρίου 2023 - 12:55

Η απόφαση του Ρίσι Σουνάκ να καθυστερήσει την απαγόρευση της πώλησης νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων κατά πέντε χρόνια, έως το 2035, προκάλεσε την αντίδραση της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία προειδοποίησε ότι θα υπονομεύσει την ασφάλεια των επενδύσεων. Η ξαφνική αλλαγή της πράσινης πολιτικής του Βρετανού πρωθυπουργού την Τετάρτη θα χωνευτεί στις αίθουσες συνεδριάσεων της αυτοκινητοβιομηχανίας

σε όλο τον κόσμο και θα περιπλέξει τα σχέδιά τους για την ενίσχυση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα αυτή τη δεκαετία.

"Αυτή η στροφή θα προκαλέσει τεράστιο πονοκέφαλο στους κατασκευαστές, οι οποίοι ζητούν σαφήνεια και συνέπεια", δήλωσε ο Ian Plummer, πρώην στέλεχος της Renault και της Volkswagen, ο οποίος είναι εμπορικός διευθυντής στην ηλεκτρονική αγορά AutoTrader. "Και δύσκολα θα ενθαρρύνει τη συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών που δεν έχουν ακόμη αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο να κάνουν τη στροφή".

Κορυφαίες μάρκες αυτοκινήτων, όπως η Ford, η Vauxhall και η Volvo Cars, έχουν δεσμευτεί να γίνουν πλήρως ηλεκτρικές αυτή τη δεκαετία και είχαν λάβει κατασκευαστικές αποφάσεις με γνώμονα την απαγόρευση του 2030.

Η πολιτική στροφή του Sunak ήρθε καθώς η βιομηχανία προετοιμαζόταν για τους νέους κανόνες, οι οποίοι επρόκειτο να τεθούν σε ισχύ τον Ιανουάριο και απαιτούν από την αυτοκινητοβιομηχανία του Ηνωμένου Βασιλείου να πωλεί ένα ορισμένο ποσοστό ηλεκτρικών οχημάτων από το επόμενο έτος.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έτρεχαν να κάνουν τις τελικές προετοιμασίες για το καθεστώς, παραγγέλνοντας μοντέλα από τα εργοστάσια και εκπαιδεύοντας τους αντιπροσώπους τους, καθώς περίμεναν περισσότερες λεπτομέρειες για τυχόν αλλαγές στο καθεστώς μετά την ανατροπή του 2030.

"Η επιχείρησή μας χρειάζεται τρία πράγματα από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου: φιλοδοξία, δέσμευση και συνέπεια", δήλωσε η πρόεδρος της Ford στο Ηνωμένο Βασίλειο Lisa Brankin πριν από την ανακοίνωση του Sunak. "Μια χαλάρωση του 2030 θα υπονομεύσει και τα τρία".

Ωστόσο, άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες χαιρέτισαν ανοιχτά την αλλαγή, όπως η Toyota, η οποία ήταν πιο αργή στην ανάπτυξη πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων. Η εταιρεία δήλωσε ότι η κίνηση της Sunak "αναγνωρίζει ότι όλες οι τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών και προσιτές τεχνολογίες μπορούν να διαδραματίσουν ρόλο σε μια ρεαλιστική μετάβαση των οχημάτων".

Ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της αυτοκινητοβιομηχανίας δήλωσε στους FT: "Κάποιοι άνθρωποι θα δυσαρεστηθούν, αλλά η γενική άποψη θα είναι ένας συλλογικός αναστεναγμός ανακούφισης ... θα έχουν λίγο περισσότερο χώρο για να κινηθούν".

Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου δεν είναι η μόνη κυβέρνηση που αμφιταλαντεύεται σχετικά με τους στόχους που έχει θέσει για τη βιομηχανία στην προσπάθειά της να επιτύχει το καθαρό μηδέν στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Η ΕΕ, η οποία σχεδιάζει να απαγορεύσει τις πωλήσεις νέων βενζινοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035, εξέπληξε τη βιομηχανία νωρίτερα φέτος, παραδεχόμενη ότι ορισμένα καύσιμα με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα -που ονομάζονται "ηλεκτρονικά καύσιμα"- θα μπορούσαν να επιτραπούν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε ολόκληρη την ήπειρο παρατήρησαν άμεση πτώση του ενδιαφέροντος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς οι καταναλωτές άρχισαν να αντισταθμίζουν τα στοιχήματά τους.

Το ενδεχόμενο σύγχυσης των καταναλωτών έρχεται την ώρα που οι αυτοκινητοβιομηχανίες παλεύουν με το επερχόμενο σύστημα ποσοστώσεων πωλήσεων, το οποίο συνεπάγεται εξοντωτικά πρόστιμα για όσους δεν πουλήσουν αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Οι κανόνες του Ηνωμένου Βασιλείου καθορίστηκαν νωρίτερα φέτος, αλλά θα μπορούσαν τώρα να αναθεωρηθούν. Σύμφωνα με τις αρχικές οδηγίες, το 22% όλων των αυτοκινήτων που πωλούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο από κάθε κατασκευαστή έπρεπε να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών, ένα επίπεδο που θα αυξανόταν κάθε χρόνο μέχρι το 2030.

"Είναι σαν να κινητοποιείς έναν στρατό και μετά να του λες να επιστρέψει στους στρατώνες για μερικά χρόνια", δήλωσε ο Toby Poston, διευθυντής της Βρετανικής Ένωσης Ενοικίασης και Leasing Οχημάτων.

Η στροφή της Sunak στο καθαρό μηδέν αποτελεί μέρος της εκστρατείας της προς τους αυτοκινητιστές ενόψει των γενικών εκλογών του επόμενου έτους. Ο ηγέτης των Συντηρητικών προσπαθεί να παρουσιάσει το αντιπολιτευόμενο Εργατικό Κόμμα ως φανατικούς περιβαλλοντολόγους που νοιάζονται περισσότερο για την κλιματική αλλαγή παρά για την κρίση του κόστους ζωής.

Ο προηγούμενος στόχος του Ηνωμένου Βασιλείου για το 2030 να καταργήσει σταδιακά τις πωλήσεις νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων περιλάμβανε κάποια περιθώρια για την επόμενη δεκαετία για τα υβριδικά αυτοκίνητα. Οι υπουργοί είχαν δηλώσει προηγουμένως ότι ορισμένα υβριδικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν να πωλούνται μέχρι το 2035, γεγονός που οδήγησε σε έντονη αβεβαιότητα τους κατασκευαστές που προμηθεύουν μια πληθώρα υβριδικών επιλογών και δεν γνώριζαν ποιες θα επιτρέπονταν.

Η μετατόπιση της απαγόρευσης των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης αίρει την απειλή για ορισμένα υβριδικά μοντέλα, όπως της Toyota, τα οποία χρησιμοποιούν μπαταρία αλλά έχουν σχετικά περιορισμένη εμβέλεια χρησιμοποιώντας μόνο ηλεκτρική ενέργεια και κινδύνευαν να τεθούν εκτός νόμου βάσει των προηγούμενων κανόνων.

Η μακροχρόνια υπόσχεση για το 2030 είχε συμβάλει στην τόνωση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και στην προώθηση επενδύσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο. Σε αυτές περιλαμβάνονται οι πρόσφατες αποφάσεις της BMW να επενδύσει 600 εκατ. λίρες στο εργοστάσιό της στην Οξφόρδη για την κατασκευή ηλεκτρικών μοντέλων Mini και τα σχέδια της Tata για ένα εργοστάσιο μπαταριών αξίας 4 δισ. λιρών στο Somerset για τον εφοδιασμό της Jaguar Land Rover.

Ο Adam Forsyth, επικεφαλής της έρευνας στην Longspur Capital, η οποία παρέχει μετοχικές έρευνες σε εταιρείες καθαρής ενέργειας, ανέμενε ότι πολλές επιχειρήσεις που επενδύουν σε πιο πράσινες λύσεις θα στρέψουν την προσοχή τους αλλού, εάν το Ηνωμένο Βασίλειο καθυστερήσει τα μέτρα καθαρού μηδενός. "Κανείς δεν θα παραλείψει το Ηνωμένο Βασίλειο αν υπάρχουν επιχειρήσεις που πρέπει να γίνουν, αλλά η εστίαση θα γίνει εκεί όπου η ευκαιρία είναι μεγαλύτερη", δήλωσε.

Ο νόμος-ορόσημο των ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού, ο οποίος περιλαμβάνει ένα πακέτο επιδοτήσεων και φορολογικών πιστώσεων ύψους 369 δισ. δολαρίων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, προσελκύει επιχειρήσεις στις ΗΠΑ. Η ΕΕ, η Αυστραλία και η Ιαπωνία προσπαθούν να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.

"Η αλλαγή των στόχων ενέχει τον κίνδυνο να βλάψει τις επενδύσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο", δήλωσε η Emma Pinchbeck, διευθύνουσα σύμβουλος της Energy UK.