Οι επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη θα έρθουν αντιμέτωποι με την προοπτική υψηλότερων τιμών εισιτηρίων μετά την άνοδο της τιμής του πετρελαίου, η οποία απειλεί τα ανθηρά κέρδη των αερομεταφορέων. Το αργό πετρέλαιο αυξήθηκε στα 95 δολάρια ανά βαρέλι αυτή την εβδομάδα, στα υψηλότερα επίπεδα του έτους, μετά τις περικοπές παραγωγής και εξαγωγών από τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία.

Όπως σημειώνουν οι FT, η άνοδος των τιμών προκάλεσε ένα κύμα προειδοποιήσεων για τα κέρδη των αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών και πτώση των τιμών των μετοχών και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, ακόμη και όταν ο κλάδος ολοκληρώνει ένα ισχυρό καλοκαίρι πτήσεων, κατά το οποίο πολλοί αερομεταφορείς ανακοίνωσαν κέρδη ρεκόρ.

Οι αεροπορικοί ναύλοι έχουν ήδη αυξηθεί απότομα φέτος, καθώς οι αερομεταφορείς επωφελούνται από την υψηλή ζήτηση για ταξίδια σε μια εποχή περιορισμένης προσφοράς αεροσκαφών, μετά τις αποσύρσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας και τις ελλείψεις στην αλυσίδα εφοδιασμού.

Ο Topi Manner, ο διευθύνων σύμβουλος της Finnair, δήλωσε ότι αναμένει περαιτέρω αύξηση των τιμών των εισιτηρίων ως απάντηση στις αεροπορικές εταιρείες που αντιμετωπίζουν ιστορικά "πολύ υψηλά επίπεδα" κόστους καυσίμων.

"Σε ένα περιβάλλον υψηλών καυσίμων οι τιμές των ναύλων θα πρέπει προφανώς να το αντανακλούν αυτό ... η βραχυπρόθεσμη μεταβλητότητα δείχνει προς την κατεύθυνση της αύξησης των ναύλων", δήλωσε.

Ο Andrew Lobbenberg, αναλυτής αερομεταφορών της Barclays, δήλωσε επίσης ότι αναμένει αύξηση των τιμών των εισιτηρίων στην Ευρώπη, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες περιορίζουν τα προγράμματα πτήσεών τους ως απάντηση στο αυξανόμενο κόστος.

Για να γίνουν τα πράγματα χειρότερα, οι αεροπορικές εταιρείες πληρώνουν σημαντικό premium για τα καύσιμα των αεροσκαφών, τα οποία έχουν αυξηθεί στα 130 δολάρια ανά βαρέλι.

Ο Francesco Di Salvo, στέλεχος της S&P Global Platts, ενός οργανισμού αναφοράς τιμών εμπορευμάτων, δήλωσε ότι οι τιμές των καυσίμων αεροσκαφών έχουν αυξηθεί λόγω της ισχυρής ζήτησης για ταξίδια και ενός "διαρθρωτικού ελλείμματος καυσίμων αεροσκαφών" στην Ευρώπη εν μέσω των περικοπών του ΟΠΕΚ, των κυρώσεων στη Ρωσία και της υψηλής ζήτησης για άλλα διυλισμένα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένου του ντίζελ.

Ωστόσο, ο Lobbenberg δήλωσε ότι οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται σε "σημαντικό πλεονέκτημα" έναντι των παγκόσμιων ανταγωνιστών τους, καθώς αγοράζουν προστασία για να προστατευθούν από τις απότομες διακυμάνσεις των τιμών των καυσίμων, και υπάρχουν ακόμη ενδείξεις για ανεβασμένη ζήτηση για ταξίδια που θα πρέπει να στηρίξουν τις υψηλότερες τιμές.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Barclays, οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς έχουν αντισταθμίσει το 60% έως 80% των αναμενόμενων αναγκών τους σε καύσιμα για το τελευταίο τρίμηνο του έτους και το 16% έως 45% για το 2024.

Οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες συνήθως δεν αντισταθμίζουν τις ανάγκες τους και έχουν εκδώσει σειρά προειδοποιήσεων για τα κέρδη τους λόγω των τιμών των καυσίμων. Την περασμένη εβδομάδα η Delta και η American Airlines μείωσαν τις προβλέψεις τους για το τρίτο τρίμηνο λόγω της αύξησης του κόστους των καυσίμων.



Ο Chris Tarry, σύμβουλος της αεροπορικής βιομηχανίας, δήλωσε ότι οι αερομεταφορείς αντιμετωπίζουν έναν δύσκολο χειμώνα και οι αεροπορικές εταιρείες θα μπορέσουν να μετακυλήσουν το κόστος στους πελάτες μόνο εάν συνεχιστεί η έκρηξη της ζήτησης για ταξίδια.

"Οι αεροπορικές εταιρείες θα σας πουν ότι θα προσπαθήσουν να το μετακυλήσουν, αλλά όπως κάθε κόστος, μπορείτε να το μετακυλήσετε μόνο όταν έχετε υπερβάλλουσα ζήτηση", δήλωσε.

Υπήρξαν ενδείξεις ότι οι τιμές των εισιτηρίων στις ΗΠΑ έχουν μειωθεί καθώς η ζήτηση εξασθενεί, ιδίως στα δρομολόγια εσωτερικού.

Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων για ταξίδια στις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο ήταν κατά μέσο όρο 211 δολάρια ανά εισιτήριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας έκδοσης εισιτηρίων Hopper που δημοσιεύθηκαν την περασμένη εβδομάδα, μειωμένες κατά 29% σε σχέση με τους καλοκαιρινούς μήνες αιχμής.

Αν και αυτό εν μέρει αντανακλά τις τυπικές εποχιακές αλλαγές στους ναύλους, οι φθινοπωρινές τιμές ήταν μειωμένες κατά 9% σε σχέση με πέρυσι και κατά 10% σε σχέση με το 2019.

Οι προειδοποιήσεις για τα κέρδη και οι ανησυχίες για τη ζήτηση συνέβαλαν σε ένα ξεπούλημα των μετοχών των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες έχουν παρακολουθήσει χαμηλότερα τις τελευταίες εβδομάδες, σύμφωνα με την άνοδο του αργού πετρελαίου.

Ο δείκτης MSCI World Airlines Index έχει υποχωρήσει κατά 16% τους τελευταίους τρεις μήνες, ενώ ο δείκτης που παρακολουθεί τις αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες έχει υποχωρήσει περισσότερο από 20% την ίδια περίοδο, εισερχόμενος σε bear market.