Το Ενεργειακό Ζήτημα η Συμμαχία των Τριών και η Επόμενη Μέρα...

Τελικώς, η κρίση που εξελίσσεται παγκοσμίως θα πρέπει να είναι πολύ μεγαλύτερη απ΄ότι φαίνεται από μια πρώτη ματιά. Κι αρκούν μερικές μόνο ενδείξεις -επιχειρηματικού περιεχομένου- για να αποδείξουν του λόγου το αληθές. Οπως, για παράδειγμα, αυτή που σημειώθηκε αργά το απόγευμα της Τετάρτης, όταν ανακοινώθηκε ότι τρεις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες έως πρόσφατα ανταγωνίζονταν μεταξύ τους μέχρι τελικής πτώσης, συμπτύσσουν συμμαχία. Στόχος; Η εξοικονόμηση πόρων.
Energia.gr
Δευ, 18 Αυγούστου 2008 - 10:15

Τελικώς, η κρίση που εξελίσσεται παγκοσμίως θα πρέπει να είναι πολύ μεγαλύτερη απ΄ότι φαίνεται από μια πρώτη ματιά. Κι αρκούν μερικές μόνο ενδείξεις -επιχειρηματικού περιεχομένου- για να αποδείξουν του λόγου το αληθές. Οπως, για παράδειγμα, αυτή που σημειώθηκε αργά το απόγευμα της Τετάρτης, όταν ανακοινώθηκε ότι τρεις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες έως πρόσφατα ανταγωνίζονταν μεταξύ τους μέχρι τελικής πτώσης, συμπτύσσουν συμμαχία. Στόχος; Η εξοικονόμηση πόρων.

Συγκεκριμένα, όπως έγινε γνωστό, η AmericaAirlines, η British Airways και η Iberia Airlines έκαναν γνωστό ότι συγχωνεύουν τις πτήσεις τους από και προς τις ΗΠΑ. Ηδη έχουν καταθέσει το σχετικό αίτημα στις αρμόδιες αρχές μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των ΗΠΑ, προκειμένου να πάρουν τις σχετικές άδειες, καθώς πέραν όλων των άλλων τίθεται και θέμα συγκέντρωσης δυνάμεων. Αν, τελικώς, πάρουν το «πράσινο φως», τότε η επόμενη μέρα στους ευρωπαϊκούς και αμερικανικούς ουρανούς θα είναι τελείως διαφορετική. Ποιος ήταν όμως ο λόγος που οι τρεις κολοσσοί των αερομεταφορών πήραν αυτήν τη μεγάλη απόφαση; «Οι τιμές των καυσίμων» παραδέχονται οι ίδιοι με μια λιτή αλλά εξαιρετικά αποκαλυπτική ανακοίνωση που εξέδωσαν. Βεβαίως, την «πασπαλίζουν» και με ολίγη από «ανάγκη προσέλκυσης νέων πελατών», αλλά και παραδέχονται ότι πάνω από όλα μέτρησε η ανάγκη «για έλεγχο του κόστους εξαιτίας των αυξημένων τιμών των καυσίμων».

Το παράδειγμα με τις τρεις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες συμμαχούν για να ανταπεξέλθουν στις νέες ανάγκες που δημιουργεί παγκοσμίως η χρηματοπιστωτική κρίση, αλλά και η εκτόξευση των τιμών των καυσίμων, εννοείται ότι δεν είναι μοναδικό, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι χαρακτηριστικό της κατάστασης που διαμορφώνεται στις αγορές παγκοσμίως. Οπως έγραφαν πρόσφατα και οι New York Times, η οικονομική επιβάρυνση που συνεπάγεται διεθνώς στις αγορές η αύξηση του κόστους των μεταφορών θα λειτουργήσει στο τέλος σε βάρος της ίδιας της παγκοσμιοποίησης. Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι εργασίες οι οποίες έως πρόσφατα ανατίθεντο με τη μορφή του αουτσόρσινγκ στην Κίνα, τώρα επιστρέφουν στις ΗΠΑ επειδή έχουν καταστεί ασύμφορες. Η κατάσταση αυτή αναμένεται ότι θα επιβαρυνθεί ακόμα περισσότερο στο άμεσο μέλλον, καθώς η πορεία βασικών οικονομικών δεικτών χειροτερεύει με την πάροδο του χρόνου. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στα μέσα της εβδομάδας η Ουάσιγκτον ανακοίνωσε τον υψηλότερο πληθωρισμό των τελευταίων 17 ετών.

Επίσης, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το ΑΕΠ της Ευρωζώνης σημείωσε, για πρώτη φορά από τότε που άρχισε να προσμετράται, συρρίκνωση. Οι οικονομίες βρίσκονται σε κατάσταση νευρικής κρίσης και οι υψηλές πτήσεις του πετρελαίου επιβαρύνουν την κατάσταση. Μοναδική ελπίδα για σταδιακή αποκλιμάκωση της κρίσης -αν υποτεθεί ότι αυτή οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στο υψηλό κόστος της ενέργειας- είναι η ομαλοποίηση της κατάστασης στο «μέτωπο» των τιμών του αργού πετρελαίου. Η αμερικανική αρχή ενέργειας προέβλεψε ότι για φέτος η μέση τιμή του θα διαμορφωθεί στα 110 δολάρια το βαρέλι. Αν συγκριθεί με τις προβλέψεις που γίνονταν στις αρχές του καλοκαιριού για 150 ή ενδεχομένως και 200 δολάρια, τότε ασφαλώς η εικόνα είναι πλέον θετικότερη. Οχι όμως τόσο όσο να πειστούν οι τρεις μεγάλες αεροπορικές εταιρίες ότι δεν απαιτείται η μεταξύ τους συμμαχία.

(Από την εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 17/08/2008)