Το κύκλωμα του πετρελαίου κερδίζει όχι μόνο με την άνοδο των διεθνών τιμών, αλλά και με την πτώση τους. Όταν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου ανέβαιναν, οι εγχώριες λιανικές τιμές πώλησης της αμόλυβδης αυξάνονταν με υψηλότερους ρυθμούς. Τώρα που οι διεθνείς τιμές του μπρεντ ακολουθούν αντίστροφη πορεία, οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης μειώνονται με βήμα σημειωτόν.

Το κύκλωμα του πετρελαίου κερδίζει όχι μόνο με την άνοδο των διεθνών τιμών, αλλά και με την πτώση τους. Όταν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου ανέβαιναν, οι εγχώριες λιανικές τιμές πώλησης της αμόλυβδης αυξάνονταν με υψηλότερους ρυθμούς. Τώρα που οι διεθνείς τιμές του μπρεντ ακολουθούν αντίστροφη πορεία, οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης μειώνονται με βήμα σημειωτόν.

Όταν στα τέλη του περασμένου Απριλίου (23/4/2008), η τιμή του μαύρου χρυσού βρισκόταν στα 113,87 δολάρια το βαρέλι, η μέση τιμή της αμόλυβδης- σύμφωνα με τις τιμοληψίες του υπουργείου Ανάπτυξης- ήταν στα 1,141 ευρώ το λίτρο. Στις 8 Αυγούστου που η τιμή του μπρεντ στις διεθνείς αγορές βρισκόταν σε λίγο χαμηλότερα επίπεδα (112,26 δολάρια το βαρέλι), η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν 1,21 ευρώ το λίτρο, δηλαδή 6,9 λεπτά ακριβότερη προς όφελος του εγχώριου κυκλώματος πώλησης καυσίμων.

Η διαφορά

Όμως δεν είναι η μοναδική φορά φέτος που στις τιμές των καυσίμων παρατηρείται το παράδοξο αυτό. Στις 23 Μαΐου, η τιμή του μπρεντ ήταν στις ξένες αγορές 129,88 δολάρια το βαρέλι και η μέση τιμή της αμόλυβδης στην εγχώρια αγορά στα 1,228 ευρώ το λίτρο. Στις 25 Ιουλίου, η τιμή του μαύρου χρυσού έπεσε στα 124,56 δολάρια το βαρέλι (δηλαδή 5 δολάρια χαμηλότερα), όμως η τιμή της αμόλυβδης παρέμεινε κατά 2 λεπτά ακριβότερη από την τιμή του Μαΐου, δηλαδή 1,245 ευρώ το λίτρο. Και στις δύο περιπτώσεις, η διαφορά αυτή πήγε στις τσέπες των κερδοσκόπων.

Εκτεθειμένη

Πρόκειται για υπερκέρδη τα οποία η κυβέρνηση χάρισε στα κυκλώματα των καυσίμων, είτε με την καθυστερημένη επιβολή πλαφόν στην τιμή της αμόλυβδης σε τουριστικές περιοχές της χώρας είτε με την ανυπαρξία ελέγχων σε όλα τα στάδια της διακίνησης καυσίμων. Η κυβέρνηση βρίσκεται πλέον εκτεθειμένη επειδή η επιβολή πλαφόν- την οποία αποφάσισε κατόπιν εορτήςήρθε σε μια χρονική στιγμή που στις διεθνείς αγορές υπάρχει αποκλιμάκωση των τιμών και έτσι δίνει άλλοθι στους κερδοσκόπους να εκμεταλλευτούν το κλείδωμα των τιμών στο ύψος του 1,247 ευρώ το λίτρο, πουλώντας στην ανώτατη τιμή που ορίζει το υπουργείο Ανάπτυξης και βάζοντας στην τσέπη τη διαφορά.

Η επωδός

Από τις 11 μέχρι τις 25 Ιουλίου, η διεθνής τιμή του αργού πετρελαίου, μετρούμενη σε ευρώ, μειώθηκε κατά 16% ή περίπου κατά 14,3 ευρώ το βαρέλι. Στο ίδιο διάστημα η διεθνής τιμή βενζίνης μειώθηκε μόλις κατά 11,5 λεπτά το λίτρο. Την ίδια περίοδο η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στα ελληνικά πρατήρια, σύμφωνα με τις τιμοληψίες του υπουργείου Ανάπτυξης, μειώθηκε κατά πολύ λιγότερο, δηλαδή μόλις 2,6 λεπτά το λίτρο ή κατά 2% (από τα 1,271 ευρώ στα 1,245 ευρώ το λίτρο).

Αυτό σημαίνει ότι στο διάστημα αυτό, οι εμπλεκόμενοι στο εγχώριο κύκλωμα διακίνησης της βενζίνης έβαλαν «στην τσέπη» 8,9 λεπτά το λίτρο, κερδοσκοπώντας σε βάρος των καταναλωτών. Η μόνιμη επωδός των εμπλεκομένων στην αγορά των καυσίμων είναι ότι «μεσολαβεί πάντα ένα εύλογο διάστημα, περίπου μιας εβδομάδας, για να μετακυλισθεί στις τιμές καταναλωτή η μείωση των διεθνών τιμών». Με τη μόνη διαφορά ότι όταν πρόκειται για αυξήσεις, δεν μεσολαβεί ούτε... μισή ημέρα και η άνοδος των διεθνών τιμών περνά από την επομένη κιόλας το πρωί, στις αντλίες των βενζινάδικων.

Αρνούνται να εφαρμόσουν το πλαφόν σε Λέσβο - Κρήτη

Χάος στην αγορά των καυσίμων από την επιβολή του πλαφόν σε 11 νομούς της χώρας. Οι πρατηριούχοι της Κρήτης και της Λέσβου αρνούνται να εφαρμόσουν το πλαφόν που επέβαλε το υπουργείο Ανάπτυξης και απειλούν ότι θα προχωρήσουν ακόμα και σε κλείσιμο των πρατηρίων τους από σήμερα, ενώ σε άλλες περιοχές όπως οι Κυκλάδες και η Κεφαλονιά, σε πολλά πρατήρια η τιμή της αμόλυβδης παραμένει στα ίδια επίπεδα με αυτά που ήταν πριν από την επιβολή του πλαφόν, δηλαδή ακριβότερα από 1,247 ευρώ το λίτρο.

Οι εκπρόσωποι των πρατηριούχων χαρακτηρίζουν άδικη την επιβολή ανώτατης τιμής στα καύσιμα. Όπως υποστηρίζουν, αδυνατούν να εφαρμόσουν την απόφαση καθώς αγοράζουν τα καύσιμα σε υψηλότερες τιμές από αυτές του πλαφόν και ζητούν την επιβολή ανωτάτης τιμής πώλησης και στις τιμές της χονδρικής και των διυλιστηρίων.

Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ανάπτυξης Κωνσταντίνος Μουσουρούλης, τόνισε ότι αμέσως μετά την υπογραφή της απόφασης ενημερώθηκαν οι νομαρχίες ώστε οι υπηρεσίες εμπορίου των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων να διενεργούν ελέγχους και να επιβάλλουν πρόστιμα σε όσους δεν τηρούν το πλαφόν, αν χρειαστεί. Σύμφωνα με τον νόμο, το πρόστιμο για τους παραβάτες μπορεί να ανέλθει μέχρι και το 2% του τζίρου της επιχείρησης του παραβάτη.

Τη Δευτέρα αναμένεται να αναθεωρηθούν ανώτατες τιμές πώλησης των καυσίμων στους 11 νομούς της χώρας ανάλογα με τη διακύμανση των τιμών στην Αττική που είναι η βάση υπολογισμού για το πλαφόν.

(Από την εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ,18/08/2008)