Το συνδικάτο United Auto Workers δήλωσε την Τετάρτη ότι κατέληξε σε μια δοκιμαστική συμφωνία με τη Ford που θα μπορούσε να είναι μια σημαντική κίνηση προς τον τερματισμό των σχεδόν 6 εβδομάδων απεργιών κατά των αυτοκινητοβιομηχανιών του Ντιτρόιτ. Η τετραετής συμφωνία, η οποία πρέπει ακόμη να εγκριθεί από 57.000 μέλη του συνδικάτου, θα μπορούσε να φέρει στο τέλος τους μια σειρά απεργιών του συνδικάτου και σε άλλα εργοστάσια που διευθύνονται από τη Ford, τη General Motors και την Jeep Stellantis.

 

Η συμφωνία της Ford θα μπορούσε να θέσει το πρότυπο για συμφωνίες με τις άλλες δύο αυτοκινητοβιομηχανίες, όπου οι εργαζόμενοι θα παραμείνουν σε απεργία. Το UAW κάλεσε όλους τους εργαζόμενους στη Ford να επιστρέψουν στις δουλειές τους και είπε ότι αυτό θα ασκήσει πίεση στη GM και την Stellantis να διαπραγματευτούν. Ανακοινώσεις για το πώς θα γίνει αυτό θα έρθουν αργότερα.

«Είπαμε στην Ford να δώσει αυξήσεις, και το έκανε», είπε ο Πρόεδρος Shawn Fain σε μια βίντεο-κλήση προς τα μέλη του συνδικάτου. «Κερδίσαμε πράγματα που κανείς δεν φανταζόταν δυνατά». Πρόσθεσε ότι η Ford έβαλε 50% περισσότερα χρήματα στο τραπέζι από ό,τι πριν ξεκινήσει η απεργία στις 15 Σεπτεμβρίου.

Ο αντιπρόεδρος της UAW, Τσακ Μπράουνινγκ, ο επικεφαλής διαπραγματευτής με τη Ford, είπε ότι οι εργαζόμενοι θα λάβουν γενική αύξηση μισθών κατά 25%, συν αυξήσεις στο κόστος ζωής που θα ανεβάσουν την αύξηση των αμοιβών πάνω από 30%, σε πάνω από 40 δολάρια την ώρα για τους εργαζομένους στο εργοστάσιο συναρμολόγησης κορυφαίας κλίμακας μέχρι τη λήξη της σύμβασης.

Προηγουμένως, η Ford, η Stellantis και η General Motors είχαν προσφέρει όλες αυξήσεις στους μισθούς κατά 23%. Όταν ξεκίνησαν οι συνομιλίες, η Ford πρόσφερε το 9%.

Οι εργαζόμενοι στη συνέλευση θα λάβουν 11% μετά την επικύρωση, σχεδόν ίσο με όλες τις αυξήσεις μισθών που έχουν δει οι εργαζόμενοι από το 2007, είπε ο Μπράουνινγκ.

Συνήθως, κατά τη διάρκεια προηγούμενων απεργιών αυτοκινήτων, μια συμφωνία UAW με μια αυτοκινητοβιομηχανία οδήγησε και τις άλλες εταιρείες να την αντιστοιχίσουν με τους δικούς τους διακανονισμούς.

Η GM ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι «εργάζεται εποικοδομητικά» με την ένωση για να επιτευχθεί συμφωνία το συντομότερο δυνατό. Η Stellantis είπε επίσης ότι έχει δεσμευτεί για την επίτευξη μιας συμφωνίας « ώστε να επιστρέψουν όλοι στη δουλειά το συντομότερο δυνατό».

Ο Μπράουνινγκ είπε ότι οι προσωρινοί εργαζόμενοι θα λάβουν περισσότερες αυξήσεις στους μισθούς από ό,τι είχαν τα τελευταία 22 χρόνια μαζί. Οι έκτακτοι εργαζόμενοι θα λάβουν αυξήσεις πάνω από 150% και οι συνταξιούχοι θα λαμβάνουν ετήσια μπόνους, είπε.

«Χάρη στη δύναμη των μελών μας στις πικετοφορίες  και την απειλή για περισσότερες απεργίες στο μέλλον, έχουμε κερδίσει την πιο επικερδή συμφωνία ανά μέλος από τότε που ήταν πρόεδρος ο Walter Reuther», είπε ο Browning. Ο Reuther ηγήθηκε της ένωσης από το 1946 μέχρι το θάνατό του το 1970.

Ο Φέιν είπε ότι το εθνικό ηγετικό συμβούλιο της ένωσης των προέδρων τοπικών συνδικάτων και των προέδρων διαπραγμάτευσης θα ταξιδέψει την Κυριακή στο Ντιτρόιτ, όπου θα λάβουν μια παρουσίαση για τη συμφωνία και θα ψηφίσουν εάν θα τη συστήσουν στα μέλη. Το βράδυ της Κυριακής η ένωση θα φιλοξενήσει μια ζωντανή εμφάνιση βίντεο στο Facebook και αργότερα θα πραγματοποιήσει περιφερειακές συναντήσεις για να εξηγήσει τη συμφωνία στα μέλη.

Ενώ βρισκόντουσαν στην ουρά στο εργοστάσιο συναρμολόγησης της Ford στο Michigan, δυτικά του Ντιτρόιτ, το βράδυ της Τετάρτης, οι τοπικοί ηγέτες των συνδικάτων κάλεσαν εργαζομένους στην απέναντι πλευρά του δρόμου στην αίθουσα του συνδικάτου για μια ενημέρωση σχετικά με τη συμφωνία. Καθώς έβγαιναν από το κτίριο, πολλοί χαμογελούσαν και οι περισσότεροι ανακουφίστηκαν.

«Είναι μια συναισθηματική στιγμή για μένα. Είμαι συναισθηματικός», είπε ο εργάτης Keith Jurgelewicz καθώς τα μάτια του έβρεξαν από δάκρυα. «Αλλά είμαι πολύ ενθουσιασμένος που τελείωσε. Ανυπομονώ να επιστρέψω στη δουλειά και να συνεχίσω τη ζωή μου».

Ο Jurgelewicz είπε ότι είναι χαρούμενος που το τέλος της απεργίας ήρθε κατά τη διάρκεια της βάρδιας του στις γραμμές του πικετού, όπου εμφανίστηκε πιστά σε όλες τις βάρδιές του.

«Ας ελπίσουμε ότι η GM και η Stellantis μπορούν να ολοκληρώσουν τις συμφωνίες τους. … Ιστορική μέρα για εμάς», είπε.

Σε δήλωσή του, ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, ο οποίος είχε επισκεφθεί τους εργαζόμενους στην GM κοντά στο Ντιτρόιτ στην αρχή των απεργιακών κινητοποιήσεων (και είχε αυτοχαρακτηριστεί ως ο πιο φιλικός προς τα συνδικάτα πρόεδρος στην αμερικανική ιστορία), επαίνεσε τη διευθέτηση. «Πάντα πίστευα ότι η μεσαία τάξη έχτισε την Αμερική και τα συνδικάτα τη μεσαία τάξη», είπε ο Μπάιντεν. «Αυτή η δοκιμαστική συμφωνία είναι απόδειξη της δύναμης των εργοδοτών και των εργαζομένων που συναντώνται για να επιλύσουν τις διαφορές τους στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τρόπο που βοηθά τις επιχειρήσεις να επιτύχουν ενώ παράλληλα βοηθά τους εργαζόμενους να εξασφαλίσουν αμοιβή και οφέλη με τα οποία μπορούν να συντηρούν τις οικογένειες τους».

Οι εργαζόμενοι με συντάξεις θα δουν επίσης αυξήσεις όταν συνταξιοδοτηθούν και όσοι προσληφθούν μετά το 2007 με προγράμματα 401(k) θα λάβουν μεγάλες αυξήσεις, είπε ο Μπράουνινγκ. Για πρώτη φορά, το συνδικάτο θα έχει το δικαίωμα να προχωρήσει σε απεργία για τα σχέδια της εταιρείας να κλείσει εργοστάσια, είπε.

«Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να συνεχίσουν να καταστρέφουν τις κοινότητές μας και να κλείνουν εργοστάσια χωρίς συνέπειες», είπε ο Μπράουνινγκ. «Μαζί γράψαμε ιστορία».

Η Ford δήλωσε ικανοποιημένη που έφτασε στη συμφωνία και είπε ότι θα επικεντρωθεί στην επανεκκίνηση του τεράστιου εργοστασίου φορτηγών στο Κεντάκι στο Λούισβιλ, καθώς και του εργοστασίου συναρμολόγησης στο Σικάγο. Μόνο το εργοστάσιο του Λούισβιλ απασχολεί 8.700 εργαζομένους και έχει υψηλά κέρδη βαρέως τύπου pickup φορτηγών της σειράς F και SUV μεγάλων φορτηγών.

Συνολικά, 20.000 εργαζόμενοι θα επιστρέψουν στη δουλειά και θα αποστείλουν την πλήρη σειρά οχημάτων της εταιρείας στους πελάτες, δήλωσε η Ford.

Η  Ford δεν έκανε καμία αναφορά στο κόστος της σύμβασης.