Στρατηγική αναμονής, μέχρι να ξεκαθαρίσει εικόνα με τα πράσινα καύσιμα, θεωρεί αγορά-σε ποσοστό 64%- ότι πρέπει να ακολουθήσουν οι μικροί πλοιοκτήτες

Την ίδια στιγμή θεωρούν ότι τελικά λύση θα στρέφεται προς τα e-fuels (57%), αλλά με την πυρηνική ενέργεια να παρουσιάζεται πλέον ως δεύτερη επιλογή, με 19%. Ειδικότερα, ανάμικτη είναι συνολική εικόνα που έχει ναυτιλιακή βιομηχανία για τις λύσεις που προσφέρονται σήμερα στην πορεία για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, σύμφωνα με poll που έγινε στο πλαίσιο εκδήλωσης της Riviera'sVessel Optimization Webinar Week. Τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης παρουσίασε ο δρ. Νικόλαος Λιάπης, πρόεδρος του Ελληνικού Ινσητούτου Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛΙΝΤ), στο πλαίσιο εκδήλωσης της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων με θέμα «CII-EEDI-EEXI - Νέα εποχή business as usual;».

Αποδοτικότητα

Στην ερώτηση ποια διαδικασία προσφέρει τις μεγαλύτερες δυνατότητες βελτιστοποίησης της αποδοτικότητας των πλοίων, το 37% απάντησε το slowsteaming, το 17% υβριδική τεχνολογία ή/ και τεχνολογία κυψελών, το 14% λίπανση με αέρα στο κύτος του πλοίου, το 11% οι συσκευές βελτίωσης πρόωσης, το 10% επικαλύψεις γάστρας, το 7% συστήματα ανάκτησης θερμότητας και το 3% rotor sails.

Συσκευές εξοικονόμησης

Στην ερώτηση για το ποιες πρόσθετες εργασίες πρέπει να αποτελέσουν την πρώτη προτεραιότητα των παροχών συσκευών εξοικονόμησης ενέργειας (ESD), το 40% δίνει προτεραιότητα στην καθιέρωση προτύπων σε όλη τη βιομηχανία για τη δοκιμή και την επαλήθευση της απόδοσης των συσκευών εξοικονόμησης ενέργειας. Το 24% τονίζει να είναι διαθέσιμα τα δεδομένα θαλάσσιων δοκιμών, το 23% προτάσσει περισσότερη οικονομία στήριξη για τους πρωτοπόρους, το 7% περισσότερη πίεση σε ρυθμιστικό επίπεδο και το 6% αυξημένη υποστήριξη αλλά και πληροφόρηση των πελατών. Εναλλακτικά καύσιμα Στην ερώτηση αν, δεδομένων των αβεβαιοτήτων σχετικά με τα περιβαλλοντικά καύσιμα και των αδυναμιών του CII, πιστεύουν ότι στρατηγική της αναμονής μπορεί να λειτουργήσει για τους μικρότερους πλοιοκτήτες, το 13% απάντησε «Συμφωνώ απόλυτα», 51% «Συμφωνώ», το 5% κράτησε ουδέτερη στάση, το 24% απάντησε «Διαφωνώ» και το 7% «Διαφωνώ απόλυτα». Τέλος, στην ερώτηση για το ποια πιστεύουν ότι είναι λύση για την απαλλαγή της ναυτιλιακής βιομηχανίας από τον άνθρακα, το 57% «ψήφισε» e-fiiels, το 19% πυρηνική πρόωση, το 16% slow steaming και το 8% LNG.

Ναυτιλία μικρών αποστάσεων

Όπως εξήγησε δρ.Λιάπης κατά τη διάρκεια της παρουσίασής του, η Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων είναι υπεύθυνη για περισσότερο από το 70% των θαλάσσιων μεταφορών στην περιοχή που αποτελείται από τις θαλάσσιες περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου, του Αιγαίου, της θάλασσας του Μαρμαρά, της Μαύρης θάλασσας και όλων των ποταμών που εκβάλλουν στη Μαύρη θάλασσα. Ο εμπορικός στόλος που δραστηριοποιείται στην περιοχή αυτή περιλαμβάνει περίπου 1.500 πλοία, με μέση ηλικία περίπου 20 ετών. Συντριπτική πλειονότητα είναι ακτοπλοϊκά πλοία, αποτελούμενα κυρίως από μικρότερα πλοία ειδικού τύπου (<5.000gt) τα πλοία αυτά χρησιμοποιούν γενικά πετρέλαιο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, ενώ ανήκουν συνήθως σε μικρές εταιρείες και οικογενειακές επιχειρήσεις. Η υψηλή μεταβλητότητα της αγοράς, συμπλήρωσε κ. Λιάπης, οι μεγάλες περίοδοι απόσβεσης, σε συνδυασμό με ης αυξημένες αβεβαιότητες λόγω τεχνολογικών αλλαγών και νέων κανονισμών, καθιστούν κρίσιμο τον χρόνο των επενδύσεων. Σύμφωνα με όσα τόνισε, ψηφιοποίηση και απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές θα επηρεάσουν δραματικά τον κλάδο αυτό. Συμπλήρωσε ότι οι αλλαγές που σχετίζονται με την απαλλαγή από τον άνθρακα είναι πιθανό να οδηγήσουν σε ισχυρά κεφαλαιοποιημένες εταιρείες, που θα υιοθετήσουν τη σωστή τεχνολογία τη σωστή στιγμή, θα αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους και θα εξασφαλίσουν ένα ισχυρό μέλλον. Τέλος, τόνισε ότι τα μέτρα σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού προς το παρόν επηρεάζουν μόνο τα πλοία άνω των 5.000 gt, αλλά το όριο αναμένεται να μειωθεί σύντομα στα 500 gt.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")