Η κινητήριος δύναμη της δευτερογενούς αγοράς των bulk carriers είναι φέτος οι Έλληνες πλοιοκτήτες, καθώς καταγράφουν με διαφορά τα περισσότερα deals εξαγορών, δίνοντας έμφαση σε πλοία μεγαλύτερου μεγέθους

Στο δεκάμηνο του 2023 οι «Greeks» ενίσχυσαν τους στόλους τους με 154 bulk carriers, σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» η Ειρήνη Διαμαντάρα, στέλεχος του τμήματος Έρευνας και Αποτιμήσεων του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers.

Παρότι οι συμφωνίες αγοραπωλησιών είναι φέτος μειωμένες σε σχέση με πέρυσι σε παγκόσμιο επίπεδο, οι εγχώριες κινήσεις σημειώνουν -έστω και μικρή- άνοδο σε ετήσια βάση. Τα στοιχεία της Xclusiv φανερώνουν ότι το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2023 «άλλαξαν χέρια» συνολικά 563 bulk carriers στη second hand αγορά, έναντι 619 πλοίων την ίδια περσινή περίοδο, ήτοι καταγράφηκε πτώση περίπου 9%.

Αντίθετα, κατά το εξεταζόμενο διάστημα, οι ελληνικές αγορές είναι ενισχυμένες κατά 2,67% συγκριτικά με πέρυσι (154 αγορές φέτος, έναντι 150 το 2022).

Με άλλα λόγια, το 27,35% των bulk carriers που άλλαξαν ιδιοκτήτη το φετινό δεκάμηνο κατέληξαν σε κάποιον Έλληνα πλοιοκτήτη.

Σημειώνεται ότι την ίδια περίοδο πέρυσι τα ηνία σε συμφωνίες είχαν οι Κινέζοι εφοπλιστές, οι οποίοι είχαν αγοράσει συνολικά 182 πλοία. Ωστόσο, το φετινό δεκάμηνο προχώρησαν σε αρκετά λιγότερα deals (86 αγορές, πτώση 52,75% σε ετήσια βάση).

Επίσης, περιορισμένο είναι το τρέχον έτος το ενδιαφέρον και των Τούρκων πλοιοκτητών, οι οποίοι είναι αρκετά δραστήριοι σε αγοραπωλησίες τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα, το φετινό δεκάμηνο ενισχύθηκαν με 36 second hand bulkers, έναντι 52 πέρυσι (-30,77%).

Σε άνοδο τα capesize πλοία

Εξετάζοντας τις αγορές των Ελλήνων ανά τύπο πλοίου, στην κορυφή των προτιμήσεων για το δεκάμηνο του 2023 είναι, σύμφωνα με την κ. Διαμαντάρα, τα bulk carriers τύπου handysize και τα μεγάλα φορτηγά, τύπου capesize, με 36 και 32 deals εξαγορών αντίστοιχα.

Οι «Greeks» στράφηκαν με μεγαλύτερη ένταση φέτος στα capes, καθώς το εξεταζόμενο διάστημα πέρυσι είχαν ενισχυθεί με 18, κάτι που σημαίνει ότι τα deals του 2023 έκαναν ετήσιο «άλμα» σχεδόν 78%.

Οι εγχώριες ναυτιλιακές εταιρείες βρέθηκαν, μάλιστα, πίσω από σχεδόν τα μισά capes που ενεπλάκησαν σε αγοραπωλησίες σε παγκόσμιο επίπεδο, με 81 τέτοια πλοία να αλλάζουν ιδιοκτήτη φέτος, έναντι 35 το δεκάμηνο του 2022 (+131,4%).

Ψηλά στη λίστα των ελληνικών αγορών ήταν ακόμη φέτος τα ultramaxes με 22 deals και τα kamsarmaxes με ένα λιγότερο.

Το δεκάμηνο του 2022 την τριάδα των ελληνικών προτιμήσεων συνέθεταν -πάλι πρώτα- τα handysize πλοία, με 35 αγορές και ακολουθούσαν supramaxes και kamsarmaxes, με 30 και 24 συμφωνίες αγορών αντίστοιχα.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, την πρώτη θέση στις προτιμήσεις των πλοιοκτητών είχαν φέτος τα bulkers, τύπου handysize και supramax, με 148 και 124 συμφωνίες αγοραπωλησιών αντίστοιχα, ενώ έπονται τα capesize bulkers που αναφέρθηκαν παραπάνω.

Σε σύγκριση με πέρυσι η πρώτη δυάδα δεν άλλαξε, καθώς και στο δεκάμηνο του 2022 άλλαξαν ιδιοκτήτη 159 handysize bulkers και 141 supramaxes, αλλά την τρίτη θέση τότε κατείχε ο τομέας των panamaxes με 78 αγοραπωλησίες.

Σε υψηλά επίπεδα οι τιμές

Έντονη μεταβλητότητα καταγράφεται εσχάτως στις αξίες των μεταχειρισμένων bulk carriers. Για παράδειγμα, ένα capesize κατασκευής 2023 φέρεται να άλλαξε ιδιοκτήτη πριν από μερικές ημέρες για 67,5 εκατ. δολάρια, τιμή που ξεπερνά και το κόστος ναυπήγησης ενός τέτοιου πλοίου (περίπου 65 εκατ. δολάρια).

Από την άλλη, τα κάπως παλαιότερα capes, άνω των 10 ετών, φαίνεται να κλείνουν σε τιμές χαμηλότερες από αυτές που καταγράφονταν στην αγορά τον Οκτώβριο.

Σε γενικά, όμως, επίπεδα, οι αξίες παραμένουν σε υψηλότερα επίπεδα από τις αντίστοιχες του 2022.

Σύμφωνα με την τελευταία εβδομαδιαία έκθεση της Xclusiv Shipbrokers, οι τιμές των φορτηγών όλων των τύπων και των ηλικιών τον φετινό Νοέμβριο είναι αυξημένες από 1% έως και 21% σε ετήσια βάση. Μοναδικές εξαιρέσεις αποτελούν τα supramaxes και τα handysizes 15 ετών, οι αξίες των οποίων υποχωρούν φέτος κατά 9% και 3% αντίστοιχα, εν συγκρίσει με τον Νοέμβριο του 2022.

Προτίμηση σε πλοία... μέσης ηλικίας

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία της Xclusiv και για το ηλικιακό προφίλ των bulkers που αγόρασαν φέτος οι Έλληνες.

Συγκεκριμένα, η βασική προτίμηση των «Greeks» κατά το 2023 είναι βαπόρια που ανήκουν στο ηλικιακό group 11-15 ετών. Συνολικά 84 bulk carriers ή το 55% όσων βαποριών κατέληξαν σε ελληνικά χέρια εντάσσονται σε αυτήν την ομάδα. Μάλιστα, τα deals σε αυτά τα φορτηγά είναι σημαντικά αυξημένα από τα 65 που καταγράφηκαν στο δεκάμηνο του 2022.

Ακολουθούν τα bulkers στο ηλικιακό group 6-10 ετών, με συνολικά 49 deals, αριθμός σχεδόν αμετάβλητος συγκριτικά με πέρυσι (50 αγοραπωλησίες το 2022).

Πάντως φέτος την πρώτη τριάδα των προτιμήσεων κλείνουν τα φορτηγά του νεανικού ηλικιακού group 0-5 ετών, με 12 deals και έπονται τα «vintage» bulkers, 16-21 ετών, με 9 συμφωνίες. Μολονότι τα στοιχεία καταδεικνύουν πως ο αριθμός των συμφωνιών για νεανικά bulkers είναι ίδιος σε ετήσια βάση, οι Έλληνες μείωσαν σημαντικά την έκθεσή τους στα μεγαλύτερα φορτηγά, καθώς πέρυσι είχαν αγοράσει 23 bulkers της ομάδας 16-21 ετών.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")