Reuters: Τρεις Μεγάλες Ελληνικές Ναυτιλιακές Αποσύρθηκαν από τη Μεταφορά Ρωσικού Πετρελαίου, Φοβούμενες Κυρώσεις των ΗΠΑ

Reuters: Τρεις Μεγάλες Ελληνικές Ναυτιλιακές Αποσύρθηκαν από τη Μεταφορά Ρωσικού Πετρελαίου, Φοβούμενες Κυρώσεις των ΗΠΑ
energia.gr
Παρ, 24 Νοεμβρίου 2023 - 08:28

Τρεις μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες σταμάτησαν τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου τις τελευταίες εβδομάδες για να αποφύγουν την επιβολή κυρώσεων από τις ΗΠΑ σε εταιρείες που μεταφέρουν ρωσικό αργό, ανέφεραν τέσσερις traders στο πρακτορείο Reuters, κάτι που επιβεβαιώνεται και από διεθνή ναυτιλιακά δεδομένα που εξέτασε το πρακτορείο.

Η εξέλιξη αποτελεί πλήγμα για τη Ρωσία, καθώς μειώνει τον αριθμό των ναυτιλιακών εταιρειών οι οποίες είναι έτοιμες να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε καταναλωτές στην Ασία, την Τουρκία, τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και τη Νότια Αμερική - αν και οι traders ανέφεραν ότι η Μόσχα έχει ακόμη, προς το παρόν, αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες να την εξυπηρετούν.

Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες Minerva Marine, Thenamaris και TMS Tankers σταμάτησαν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο τις τελευταίες εβδομάδες, ανέφεραν οι τέσσερις πηγές.

Η Thenamaris απάντησε ότι δεν σχολιάζει εμπορικά ζητήματα. Η Minerva Marine και η TMS Tankers δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.

Και οι τρεις εταιρείες ήταν ενεργοί μεταφορείς ρωσικού πετρελαίου και καυσίμων μέχρι τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο, όταν άρχισαν να περιορίζουν τη συμμετοχή τους στο σχετικό εμπόριο, σύμφωνα με τους traders και τα στοιχεία από ναυτιλιακούς πράκτορες που ήλθαν σε γνώση του Reuters.

Και οι τρεις εταιρείες απέρριψαν αιτήματα για πλοία προς φόρτωση ρωσικού αργού τον Νοέμβριο και αργότερα, δήλωσαν οι traders, οι οποίοι στο παρελθόν έχουν συνεργαστεί με τις τρεις εταιρείες.

Η έξοδος των Ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών από το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου ακολούθησε τις αυστηρότερες κυρώσεις των ΗΠΑ που επιβλήθηκαν σε ρωσικές αποστολές πετρελαίου.

Οι κυρώσεις άρχισαν να "δαγκώνουν"
Τον Οκτώβριο, η Ουάσιγκτον επέβαλε τις πρώτες κυρώσεις σε ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων στην Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο πάνω από το ανώτατο όριο τιμής της G7 των 60 δολαρίων το βαρέλι. Την περασμένη εβδομάδα, επέβαλε κυρώσεις σε ακόμη τρία πλοία.

Οι χώρες της G7 εισήγαγαν ανώτατο όριο τιμών για το ρωσικό πετρέλαιο στα τέλη του 2022, ωστόσο δεν το είχαν επιβάλει επί της ουσίας μέχρι πρόσφατα. Το ανώτατο όριο τιμών επιτρέπει στις δυτικές εταιρείες να παρέχουν υπηρεσίες ναυτιλίας και ασφάλισης για το ρωσικό αργό, εφόσον το πετρέλαιο πωλείται κάτω από τα 60 δολάρια το βαρέλι. Το ανώτατο όριο έχει σχεδιαστεί για να περιορίζει τα ρωσικά έσοδα από εξαγωγές, που χρησιμοποιούνται στον ρωσικό κατακτητικό πόλεμο κατά της Ουκρανίας.

Η κύρια κατηγορία εξαγώγιμου αργού της Ρωσίας, η ποικιλία Urals, διαπραγματεύεται πάνω από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων ανά βαρέλι από τα μέσα Ιουλίου, εν μέσω περικοπών παραγωγής από τον καρτέλ πετρελαιοπαραγωγών χωρών OPEC+, με αποτέλεσμα πολλοί παρατηρητές της αγοράς να αναφέρουν ότι το ανώτατο όριο τιμών δεν λειτουργεί.

Η ρωσική κατηγορία αργού πετρελαίου Pacific ESPO Blend διαπραγματεύεται επίσης πάνω από το ανώτατο όριο, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ.

Οι τρεις ελληνικές εταιρείες μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο για δεκαετίες και συνέχισαν να το κάνουν όταν οι περισσότερες δυτικές εταιρείες σταμάτησαν να εκτελούν τα δρομολόγια για να αποφύγουν τους αυξανόμενους κινδύνους κυρώσεων και την επιβολή ανώτατου ορίου τιμών.

Οι διαδρομές ήταν προσοδοφόρες. Το ρωσικό εμπόριο πετρελαίου έφερε έσοδα ρεκόρ κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους στους μεταφορείς που πήραν το ρίσκο και συνέχισαν τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.

Οι ναύλοι για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου εκτινάχθηκαν έως και στα 15 εκατομμύρια δολάρια ανά ταξίδι με δεξαμενόπλοιο από τα λιμάνια της Βαλτικής στην Ινδία τον περασμένο χειμώνα, καθώς οι ναυλωτές χρεώνουν υψηλές τιμές λόγω του κινδύνου. Αυτό ήταν αρκετές φορές πιο ακριβό από τις αποστολές αργού πετρελαίου προ των κυρώσεων.

Οι τρεις ελληνικές εταιρείες διαχειρίζονται περισσότερα από 100 πετρελαιοφόρα ικανά να χειριστούν σχεδόν το σύνολο των εξαγωγών πετρελαίου από τα ευρωπαϊκά λιμάνια της Ρωσίας Primorsk, Ust-Luga και Novorossiisk, ύψους περίπου 10 εκατομμυρίων τόνων το μήνα ή 2,4 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα.

Διαχειρίζονται επίσης ένα στόλο από μικρότερων τάνκερ τα οποία μεταφέρουν καύσιμα.

"Ο σκοτεινός στόλος μπορεί να μην είναι αρκετός για να μεταφέρει όλο το ρωσικό πετρέλαιο", είπε ένας από τους traders που εμπλέκονται στη ναυτιλιακή μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, αναφερόμενος στην εμφάνιση του λεγόμενου "σκοτεινού στόλου" φορτωτών που μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Ρωσία και το Ιράν, που πλήττεται από δυτικές κυρώσεις και δεν καλύπτεται από δυτικές ασφαλίσεις.

Ανέφερε ως κύριο λόγο το γεγονός ότι το ρωσικό πετρέλαιο ταξίδευε τώρα 8-10 εβδομάδες για να φτάσει σε πελάτες στην Ασία, σε αντίθεση με τις δύο εβδομάδες κατά μέσο όρο πριν από τις κυρώσεις, όταν το πετρέλαιο πωλούνταν στην Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι απαιτούνται περισσότερα τάνκερ για τις μεταφορές.

Η Ρωσία βρίσκει λύσεις
Ωστόσο, προς το παρόν η Ρωσία φαίνεται να τα καταφέρνει, καθώς στο εμπόριο εισήλθαν και άλλες ναυτιλιακές εταιρείες, ανέφεραν οι πηγές του Reuters.

Η Ρωσία βασίζεται τώρα στη ναυτιλιακή της εταιρεία Sovcomflot και σε πολλές ελάχιστα γνωστές ναυτιλιακές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, τις Σεϋχέλλες, την Γκάνα και άλλες τοποθεσίες, σύμφωνα με στοιχεία.

Τα πλοία φέρουν σημαίες διαφόρων κρατών από τη Λιβερία έως τα Νησιά Κουκ.

capital.gr