Μέσα στο 2023, ολοκληρώθηκε η εκπόνηση των οριστικών τεχνικών, περιβαλλοντικών και χρηματοοικονομικών μελετών στο πλαίσιο του προγράμματος "EALING" που αφορά 5 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων ακτοπλοΐας στις Ακτές Ποσειδώνος, Αγίου Διονυσίου, Ηετιώνεια, Περικλέους, συνολικής ισχύος 13.5 MVA, καθώς και το έργο "CIPOR"T που επικεντρώνεται στην εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών για 4 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων κρουαζιέρας στην Ακτή Θεμιστοκλέους

Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, απόλυτα ευθυγραμμισμένος με τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας της Ε.Ε. και το πακέτο Fit-for-55, έχει καταρτίσει τον οδικό του χάρτη για τη μείωση εκπομπών άνθρακα έως το 2030. Η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990 είναι ένας φιλόδοξος στόχος για την Ε.Ε. και χρειάζεται όλοι να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για να τον πετύχουμε.

Δεσμευόμαστε να βελτιστοποιήσουμε στον μέγιστο βαθμό τις δικές μας δραστηριότητες στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας και να αναζητούμε διαρκώς τρόπους για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα που προκύπτουν από τις δικές μας δραστηριότητες, ενώ την ίδια στιγμή υποστηρίζουμε τα πλοία στις προσπάθειές τους για μείωση εκπομπών άνθρακα.

Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της προσπάθειας ενεργειακής μετάβασης των υποδομών του λιμένα Πειραιά και προσαρμογής των λιμενικών λειτουργιών του στις επιταγές της Πράσινης Συμφωνίας και της Δέσμης Μέτρων της Ε.Ε. "Fit for 55". Η Ο.Λ.Π. Α.Ε., μέσω δυο συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. έργων, CIPORT και EALING. Η ημερίδα επικεντρώθηκε στην παρουσίαση πρωτοβουλιών ανάπτυξης συστημάτων ηλεκτροδότησης πλοίων στους λιμένες και στην ανταλλαγή απόψεων προκειμένου να διαμορφωθούν βιώσιμα λειτουργικά, ρυθμιστικά / κανονιστικά και χρηματοοικονομικά μοντέλα.
Στην ομιλία του, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Χρήστος Στυλιανίδης, στο πλαίσιο της ημερίδας με θέμα "Ηλεκτροδότηση Πλοίων στο Λιμάνι του Πειραιά - Προοπτικές και Προκλήσεις" στον ΟΛΠ, σημείωσε ότι η Ελλάδα επανάκτησε την πρώτη θέση παγκοσμίως στο πλαίσιο του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας, και στάθηκε στις συγκεκριμένες και αυστηρές υποχρεώσεις ηλεκτροδότησης για τα λιμάνια που δημιουργούνται από το 2030 γεγονός που, όπως είπε, μας επιβάλλει να "τρέξουμε" για τις σχετικές υποδομές. Σημείωσε ακόμα ότι η ηλεκτροδότηση θα παίξει σημαντικό λόγο τόσο για την "πράσινη" μετάβαση, όσο και για την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών λιμανιών σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. 

Τον πρώτο κύκλο ομιλητών έκλεισε η Γενική Γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης, κυρία Βίκυ Λοΐζου, η οποία ανέφερε ότι ο ρόλος του λιμανιού του Πειραιά είναι σημαντικός σε πολλούς τομείς όπως ο τουρισμός, το εμπόριο και οι ξένες επενδύσεις, και πρόσθεσε ότι το λιμάνι του Πειραιά συγκαταλέγεται ανάμεσα στα καλύτερα της Ευρώπης και συνεχώς αναβαθμίζεται στη σχετική κατάταξη. Σημείωσε ακόμα ότι το ΥΠΑΝ θα στηρίξει κάθε προσπάθεια αναβάθμισης του λιμανιού του Πειραιά, αλλά και κάθε άλλου λιμανιού της χώρας, ενώ σημείωσε ότι το ενδιαφέρον για το λιμάνι του Πειραιά από το εξωτερικό είναι μεγάλο και συνεχώς αναβαθμίζεται.

Ο κ. Θεοφάνης Ματσόπουλος, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ραφήνας, στάθηκε στις σημαντικές προκλήσεις που δημιουργούνται για τα λιμάνια, και αναφέρθηκε στο λιμάνι της Ραφήνας όπου οι σχετικές μελέτες ολοκληρώνονται και προβλέπουν 3 θέσεις ηλεκτροδότησης με συνολικό κόστος 8 εκατ. ευρώ. Ο κ. Μηνάς Παπαδάκης, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, αναφέρθηκε σε 2 μελετητικά έργα που έχουν ολοκληρωθεί, και προβλέπουν 5 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων, αλλά και παραγωγή ενέργειας από κυματογεννήτριες, από τις οποίες υπολογίζεται να παράγονται ετησίως 3,2 εκατ. κιλοβατώρες τον χρόνο. Τόνισε, επίσης, τη σημασία της διασύνδεσης των νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο διανομής ρεύματος, αλλά και την εξασφάλιση σημαντικών πόρων χρηματοδότησης, αναφέροντας ότι η Ιταλία έχει εξασφαλίσει κοινοτικούς πόρους για την κατά 100% χρηματοδότηση όλων των λιμανιών της για τις σχετικές υποδομές. Στάθηκε τέλος και στο κόστος της ηλεκτροδότησης, αναφέροντας ότι αυτό πρέπει να είναι συμφέρον για τα πλοία διότι αλλιώς δεν θα το χρησιμοποιούν, καθώς επίσης και στο κόστος των μετασκευών που χρειάζονται τα πλοία, το οποίο, όπως είπε, δεν είναι αμελητέο.

Χαρτογράφηση

Η ΡΑΕ σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο έχει προχωρήσει σε μελέτη για τη χαρτογράφηση των μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας προκειμένου να εκτιμηθεί το κόστος των απαιτούμενων επενδύσεων στα λιμάνια και τα δίκτυα και να τεθεί ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα στον ΔΕΔΔΗΕ προκειμένου να προχωρήσει στις απαιτούμενες τροποποιήσεις στο αναπτυξιακό του πλάνο.

Κρίσιμο ζήτημα για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι η ολοκλήρωση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών προκειμένου να υποστηρίζεται η τροφοδοσία των πλοίων που ελλιμενίζονται σε αυτά. Όπως ανέφερε ο κ. Γιώργος Λούπος, Διευθυντής Έρευνας και Καινοτομίας στον ΔΕΔΔΗΕ, ανέφερε ότι σήμερα ο διαχειριστής εξυπηρετεί περίπου 8 εκατ. πελάτες με 240.000 χλμ. καλωδίων, και εκ του ρόλου του πρέπει όχι μόνο να φέρει την απαιτούμενη ενέργεια και στα λιμάνια, αλλά αυτή θα πρέπει να είναι και "πράσινη", κάτι που δημιουργεί πρόσθετες προκλήσεις και απαιτήσεις. Σημείωσε ακόμα ότι βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη το πρόγραμμα μετατροπής του δικτύου σε "έξυπνο" (στη βάση ενός 5ετούς πλάνου) και στάθηκε στη σημασία και των συνοδευτικών υποδομών για να υποστηριχθούν οι ηλεκτροδοτήσεις των λιμανιών, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη να βρεθούν "έξυπνοι" τρόποι να ξεπεραστούν τα πρακτικά εμπόδια που κάθε φορά συναντώνται.

Αλλαγές σε λιμάνια και πλοία

Βέβαια, αυτό που υποστηρίζει η αγορά, δηλαδή οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που είναι οι κύριοι χρήστες στην Ελλάδα αυτών των νέων εγχειρημάτων, η μετάβαση προϋποθέτει αλλαγές τόσο στα λιμάνια όσο και στα πλοία, καθορισμό των προδιαγραφών και εξασφάλιση της διαλειτουργικότητας των συστημάτων μεταξύ των λιμανιών.

(από capital.gr)