«Κατεβαίνοντας τον περιφερειακό του Γαλατσίου έβλεπα το νέφος και με έπιανε η καρδιά μου. Ως επαγγελματίας οδηγός, μαζί με τον αδελφό μου, πήραμε τη μεγάλη απόφαση. Αλλάξαμε το παλιό πετρελαιοκίνητο ταξί των 2.500 κυβικών και αγοράσαμε ένα “καθαρό” υβριδικό αυτοκίνητο. Με αυτόν τον τρόπο όχι μόνο βάζουμε ένα μικρό λιθαράκι στη σωτηρία του πλανήτη, αλλά εξοικονομούμε και χρήματα».

«Κατεβαίνοντας τον περιφερειακό του Γαλατσίου έβλεπα το νέφος και με έπιανε η καρδιά μου. Ως επαγγελματίας οδηγός, μαζί με τον αδελφό μου, πήραμε τη μεγάλη απόφαση. Αλλάξαμε το παλιό πετρελαιοκίνητο ταξί των 2.500 κυβικών και αγοράσαμε ένα “καθαρό” υβριδικό αυτοκίνητο. Με αυτόν τον τρόπο όχι μόνο βάζουμε ένα μικρό λιθαράκι στη σωτηρία του πλανήτη, αλλά εξοικονομούμε και χρήματα».

O 40χρονος Βάιος Αγγελής από το 1992 είναι οδηγός ταξί και περνάει περισσότερες από δέκα ώρες καθημερινά στο τιμόνι. Πριν από δύο μήνες αποφάσισε να δράσει οικολογικά, αντικαθιστώντας το παλιό ρυπογόνο ταξί του με ένα νέο υβριδικό Τoyota Ρrius 1.500 κυβικών- που διαθέτει επίσης έναν ηλεκτροκινητήρα 201 Volt. Μέλος της Greenpeace και με έντονες οικολογικές ανησυχίες, έγινε ο «πράσινος» ταξιτζής της Αθήνας. «Το 1992 επέστρεψα στην Ελλάδα από τη Γερμανία όπου εργαζόμουν σε εστιατόριο. Με τον αδελφό μου πήραμε την απόφαση να αγοράσουμε

ΑΠΟΣΒΕΣΗ

«Υπολογίζω να έχω κάνει πλήρη απόσβεση της επένδυσης σε τριάμισι χρόνια», λέει ο κ. Αγγελής το πρώτο μας ταξί, ένα πετρελαιοκίνητο 2.000 κυβικών. Αυτό το χρησιμοποιήσαμε μέχρι και την περίοδο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, οπότε και το αλλάξαμε με ένα πετρελαιοκίνητο 2.500 κυβικών. Το τρίτο αμάξι, όμως, ήταν και το καλύτερο. Σταθμίσαμε τόσο τα οικολογικά όσο και τα οικονομικά οφέλη και πήραμε τη μεγάλη απόφαση: να αγοράσουμε ένα υβριδικό ταξί», λέει ο κ. Αγγελής.

Το υβριδικό αυτοκίνητο του κ. Αγγελή καταναλώνει 5 λίτρα καυσίμου ανά 100 χιλιόμετρα, τη στιγμή που το προηγούμενο χρειαζόταν περίπου 11,3 λίτρα πετρελαίου για την ίδια απόσταση. Παράλληλα, ενώ πριν από λίγους μήνες πλήρωνε περίπου 16 λεπτά το χιλιόμετρο για πετρέλαιο, σήμερα χρειάζεται μόλις 6 λεπτά για βενζίνη. «Με αυτόν τον τρόπο σε περίπου 400 χιλιόμετρα που κάνουμε την ημέρα μαζί με τον αδερφό μου κερδίζουμε περίπου 1.200 ευρώ τον μήνα», συμπληρώνει ο κ. Αγγελής.

Το «πράσινο» όχημα των αδελφών Αγγελή- εκπέμπει 104 γραμμάρια CΟ2 ανά χιλιόμετρο, ενώ το παλαιότερο περίπου 200-κόστισε 26.100 ευρώ και όπως εξηγεί ο Βάιος Αγγελής «είναι βολικό, άνετο και το σημαντικότερο, δεν μολύνει το περιβάλλον όσο τα άλλα αυτοκίνητα». «Υπολογίζω να έχω κάνει πλήρη απόσβεση της επένδυσης σε τριάμισι χρόνια», εκτιμά. Όπως λέει, δεν υπάρχει έξτρα κίνητρο για τους επαγγελματίες ώστε να αντικαθιστούν τα συμβατικά αυτοκίνητα με υβριδικά- εκτός από το ότι δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας. «Στην Αθήνα, που η ταχύτητα σπάνια είναι πάνω από 40 χιλιόμετρα, συνήθως κινούμαι με τον ηλεκτροκινητήρα», λέει ο κ. Αγγελής. «Στις μεγάλες ταχύτητες, λειτουργούν και οι δύο κινητήρες, όπως και όταν το αυτοκίνητο έχει πολύ μεγάλο φορτίο- περισσότεροι από τέσσερις επιβάτες και αποσκευές. Η μπαταρία φορτίζει είτε από τον βενζινοκινητήρα όταν το αμάξι είναι εν κινήσει είτε με το πάτημα των φρένων. «Είναι απλό το γέμισμα της μπαταρίας. Σε μια διαδρομή από το ΦΙΞ μέχρι και το Ωνάσειο με ταχύτητα 70 χιλιομέτρων, η μπαταρία έχει γεμίσει», συμπληρώνει ο κ. Αγγελής.

«Ο κόσμος ρωτάει»

Τόσο οι πελάτες του κ. Αγγελή όσο και οι υπόλοιποι οδηγοί ταξί δεν κρύβουν την περιέργειά τους για το υβριδικό αμάξι που οδηγεί. «Ο κόσμος ενδιαφέρεται, ρωτάει. Οι περισσότεροι εντυπωσιάζονται από τα οικονομικά οφέλη που παρέχει», λέει στα «ΝΕΑ». Μάλιστα, τους δύο αυτούς μήνες δεν έχουν λείψει και τα απρόοπτα. «Ένας οδηγός ταξί με σταμάτησε στη μέση του δρόμου και μου έκανε ερωτήσεις. Μπορώ να πω ότι περισσότερη ώρα περνάω μιλώντας για το αμάξι παρά οδηγώντας», συνεχίζει ο κ. Αγγελής.

Υβριδικά αυτοκίνητα για ταξί στην ελληνική αγορά διαθέτουν δύο εταιρείες. Η Ηonda το Civic Ηybrid και η Τoyota το Ρrius, ενώ σύμφωνα με στοιχεία των εταιρειών, σήμερα στην Ελλάδα κυκλοφορούν περίπου 20 υβριδικά ταξί.


Πρωταθλητές της ρύπανσης

ΣΥΜΦΩΝΑ με έρευνες, τα ταξί ευθύνονται για το 25% των εκπομπών αιωρούμενων μικροσωματιδίων τα οποία μειώνουν κατά έναν χρόνο το προσδόκιμο ζωής των κατοίκων της Αθήνας. Τα 20.000 πετρελαιοκίνητα ταξί που κυκλοφορούν στους δρόμους της πρωτεύουσας καταναλώνουν κατά μέσον όρο 8 λίτρα πετρελαίου ανά 100 χιλιόμετρα, ενώ ένα ταξί σε έναν χρόνο διανύει περίπου 100.000 με 120.000 χιλιόμετρα, τα περισσότερα μέσα στην πόλη.

«Τα υβριδικά αυτοκίνητα είναι μια λύση, αλλά πρέπει παράλληλα να θεσπιστούν και διάφορα- οικονομικά κυρίως- κίνητρα, για όσους επιθυμούν να αλλάξουν τα αυτοκίνητά τους με κάτι ποιο οικολογικό», σημειώνει ο κ. Ο Νίκος Χαραλαμπίδης, γενικός διευθυντής του ελληνικού τμήματος της Greenpeace. Χαρακτηρίζει «μικρό θαυματοποιό» τον κ. Αγγελή και επισημαίνει ότι «ο Δήμος της Νέας Υόρκης αποφάσισε να αντικαταστήσει τον στόλο των 13.000 ταξί με υβριδικά μέχρι το 2012».

(Από την εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, 03/09/2008)