Από τις ασιατικές χώρες εισάγεται τόσο πληθώρα τελικών προϊόντων, από χαρτιά, παιχνίδια έως... αυτοκίνητα, αλλά και πρώτες και δεύτερες ύλες για τη βιοµηχανία. Στη φωτογραφία, το «Galaxy Leader» περικυκλωµένο από ταχύπλοα των Χούθι. Το πλοίο µεταφοράς αυτοκινήτων έχει καταληφθεί από τις 19 Νοεµβρίου

Καθυστερήσεις στις εισαγωγές πρώτων υλών και προϊόντων από την Ασία παρατηρούνται ήδη στις αγορές (και στην ελληνική) λόγω της απόφασης ναυτιλιακών εταιρειών να παρακάμπτουν την Ερυθρά Θάλασσα και το Σουέζ. Ταυτόχρονα, υπάρχει ανησυχία για ανατιμήσεις, λόγω της αύξησης των ναύλων.

Καθυστερήσεις στις παραδόσεις των εµπορευµάτων σε επιχειρήσεις στην Ελλάδα, οι οποίες για την ώρα κυµαίνονται από δύο έως τέσσερις εβδοµάδες, προκαλεί ήδη η απόφαση µεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών να σταµατήσουν τη διέλευση των πλοίων τους από τη διώρυγα του Σουέζ και να κάνουν τον γύρο της Αφρικής για να φτάσουν στα λιµάνια της Ευρώπης.

Αν και ακόµη το πρόβληµα δεν είναι γενικευµένο, στις διοικήσεις των εταιρειών επικρατεί έντονος προβληµατισµός και το χειρότερο, αβεβαιότητα τόσο για το πώς θα εξελιχθεί ο εφοδιασµός όσο και ποια θα είναι η επίπτωση στο κόστος. Τα νέα προβλήµατα, άλλωστε, έρχονται πριν καλά καλά οµαλοποιηθεί η αγορά από την προηγούµενη αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία εκτόξευσε τα ναύλα στα ύψη και προκάλεσε σοβαρές ελλείψεις. Τότε, σηµειωτέον ήταν η πανδηµία και τα προβλήµατα που αυτή προκάλεσε στα εργοστάσια και τα λιµάνια της Κίνας από τα µέσα του 2021, τώρα είναι οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεµένης στα εµπορικά πλοία.

H νέα αναστάτωση στη µεταφορά των εµπορευµάτων από την Ασία µέσω θαλάσσης προκαλεί ανησυχίες για νέα αύξηση του πληθωρισµού ή στην καλύτερη περίπτωση καθυστέρηση στην αποκλιµάκωσή του, καθώς η αύξηση των ναύλων αναµένεται να µετακυλισθεί στις τιµές καταναλωτή. Ας σηµειωθεί ότι από τις ασιατικές χώρες εισάγονται, τόσο πληθώρα τελικών προϊόντων, από χαρτιά, παιχνίδια έως.. αυτοκίνητα όσο και πρώτες και δεύτερες ύλες για τη βιοµηχανία. Υπενθυµίζεται, εξάλλου, ότι τον ∆εκέµβριο του 2023 ο εναρµονισµένος δείκτης τιµών καταναλωτή στην Ελλάδα διαµορφώθηκε, σύµφωνα µε τις εκτιµήσεις της Eurostat, σε 3,7% από 2,9% τον Νοέµβριο του 2023.

«Ηδη παρατηρούνται καθυστερήσεις 2-4 εβδοµάδων στις παραδόσεις εµπορευµάτων», ανέφερε µιλώντας στην «Καθηµερινή» ο Κωνσταντίνος Γεράρδος, διευθύνων σύµβουλος της Πλαίσιο Computers, µε τη µεγαλύτερη µέχρι στιγµής επιβάρυνση σε ό,τι αφορά τα ναύλα να προκύπτει από τα είδη χαρτοπωλείου. Το παρήγορο είναι, όπως ο ίδιος ανέφερε, ότι η παρούσα δεν είναι περίοδος αιχµής για τα προϊόντα αυτά, όπως είναι για παράδειγµα ο Σεπτέµβριος λόγω έναρξης της σχολικής χρονιάς. Η επιβάρυνση σε ό,τι αφορά τα προϊόντα τεχνολογίας είναι σχετικά µικρή, ενώ η εταιρεία έχει αρκετούς προµηθευτές από πιο κοντινές χώρες, όπως είναι η Τουρκία, για τις µεγάλες οικιακές συσκευές.

«Τα πρώτα προβλήµατα θα αρχίσουν να φαίνονται στις παραγγελίες που θα γίνουν τις επόµενες 15-20 ηµέρες», εκτίµησε ο Γιάννης Βασιλάκος, διευθύνων σύµβουλος της «Κωτσόβολος», τονίζοντας ότι για την ώρα υπάρχουν επαρκή αποθέµατα. ∆εν έκρυψε, ωστόσο, την ανησυχία του για την αύξηση των ναύλων, υπενθυµίζοντας την πρόσφατη αρνητική εµπειρία µε τις διαταραχές στον εφοδιασµό της αγοράς από το 2021, τότε που κατέστη ασύµφορη η εισαγωγή φθηνών οικιακών συσκευών µεγάλου µεγέθους, όπως είναι τα ψυγεία από την Κίνα. «Τα αντανακλαστικά των προµηθευτών για να εκτρέψουν έστω ένα µέρος της παραγωγής αλλού, η πρόσφατη ιστορία έχει δείξει ότι δεν είναι πολύ γρήγορα», πρόσθεσε ο ίδιος, εκτιµώντας ότι µπορεί να περάσει κι ένα εξάµηνο µε διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Πόσο το κόστος των ναύλων επηρεάζει τις τελικές τιµές των προϊόντων; Οι πολύ χαµηλές τιµές στις ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές οικιακές συσκευές στη διάρκεια της Black Friday οφείλονται σε µεγάλο βαθµό στο γεγονός ότι τα εµπορεύµατα είχαν αγορασθεί όταν υποχώρησαν σηµαντικά τα ναύλα.

Προβληµατισµός και έντονη αβεβαιότητα επικρατεί και στη διοίκηση της Jumbo, καθώς η εταιρεία εισάγει τον µεγαλύτερο όγκο των προϊόντων της από την Κίνα και την Ινδία, µε πηγές που βρίσκονται κοντά στον Απόστολο Βακάκη να επισηµαίνουν στην «Καθηµερινή» ότι στην παρούσα φάση δεν είναι δυνατόν να γίνει καµία πρόβλεψη για το τι µέλλει γενέσθαι. Ο ισχυρός άνδρας της Jumbo βρίσκεται την περίοδο αυτή στην Ασία, έχοντας συναντήσεις µε προµηθευτές και αναµένεται µε ιδιαίτερο ενδιαφέρον η όποια δηµόσια τοποθέτηση θα κάνει για τα νέα προβλήµατα στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις πιθανές επιπτώσεις τους στην αγορά.

Αν και η σουηδική ΙΚΕΑ έχει προειδοποιήσει για ενδεχόµενες καθυστερήσεις στις παραδόσεις των παραγγελιών λόγω των προβληµάτων στην Ερυθρά Θάλασσα, στην ελληνική αγορά –το σήµα αναπτύσσει ο όµιλος Φουρλή– δεν έχουν καταγραφεί για την ώρα προβλήµατα, κάτι που είχε συµβεί µε την προηγούµενη κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα, όταν καταγράφηκαν και ελλείψεις σε ένα αρκετά σηµαντικό ποσοστό προϊόντων.

Το ζήτηµα των καθυστερήσεων στην παραλαβή των εµπορευµάτων απασχολεί έντονα και τις µεταποιητικές επιχειρήσεις, δεδοµένου ότι από τις ασιατικές χώρες εισάγονται σειρά πρώτων υλών, όπως χηµικά, αλλά και φοινικέλαιο, απαραίτητο στη βιοµηχανία τροφίµων.

Ναυτιλιακές σταµάτησαν να περνούν από τη διώρυγα του Σουέζ και κάνουν πλέον τον γύρο της Αφρικής για να φτάσουν στην Ευρώπη.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")