Προ των Πυλών ο Διαγωνισμός των €500 εκατ. για 750 Ηλεκτρικά Λεωφορεία

Προ των Πυλών ο Διαγωνισμός των €500 εκατ. για 750 Ηλεκτρικά Λεωφορεία
της Ματίνας Χαρκοφτάκη*
Δευ, 22 Ιανουαρίου 2024 - 08:55

Μέσα στους επόμενους μήνες και ενδεχομένως εντός του προσεχούς Μαρτίου αναμένεται να προκηρυχθεί ο δεύτερος διαγωνισμός για την προμήθεια επιπλέον 750 ηλεκτρικών λεωφορείων, τα οποία προορίζονται για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του στόλου των ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με τον υπουργό υποδομών και μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται ότι θα

ανέλθει στα 500 εκατ. ευρώ, κεφάλαια τα οποία θα αναζητηθούν για την υλοποίησή του. Με βάση την αισιόδοξη εκτίμηση του υπουργείου και υπό την προϋπόθεση ότι θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, ενδέχεται να ανακηρυχθεί ο πρώτος ανάδοχος σε κάποιο τμήμα του μεγάλου έργου εντός του 2025. 

Αυτή η προοπτική βέβαια θεωρείται σχεδόν απίθανη, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο πρώτος διαγωνισμός για την προμήθεια 770 αστικών  λεωφορείων νέας τεχνολογίας προκηρύχθηκε το 2021 και χρειάστηκαν περίπου 3 χρόνια για την κατακύρωση των 3 από τα συνολικά 5 τμήματα του διαγωνισμού. Θυμίζουμε ότι τα 2 τμήματα ήτοι το πρώτο και το τέταρτο ακυρώθηκαν καθώς κηρύχθηκαν άγονα με το τελευταίο, ωστόσο, να αναμένεται να ενταχθεί στον επικείμενο δεύτερο διαγωνισμό. 

Αρχές Μαρτίου στην Ελλάδα τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία

Σε ό,τι αφορά την πορεία του πρώτου διαγωνισμού, στις αρχές Μαρτίου προβλέπεται ότι θα πατήσουν επί ελληνικού εδάφους τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία 12 μέτρων και ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ. της κινεζικής Yutong, η οποία εκπροσωπείται στην χώρα μας από τον όμιλο Κοπελούζου.  Από αυτά, τα 140 θα ενταχθούν στον στόλο των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και τα υπόλοιπα 110 θα κατευθυνθούν στην Θεσσαλονίκη, τα οποία μάλιστα εκτιμάται ότι θα έρθουν περίπου μια εβδομάδα νωρίτερα σε σχέση με εκείνα που προορίζονται για τον ΟΣΥ. 

Σύμφωνα με το Υπουργείο, η μεγαλύτερη πρόκληση στην εξίσωση για την πολυαναμενόμενη ενεργειακή αναβάθμιση των οχημάτων στις αστικές συγκοινωνίες στις δύο μεγαλύτερές πόλεις της χώρας υπήρξε ο γενικότερος σχεδιασμός και η δημιουργία των κατάλληλων υποδομών μέσα από την ανάπτυξη ενός δικτύου για την φόρτιση των ηλεκτρικών λεωφορείων καθώς ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ μεταβαίνουν σε μια νέα εποχή εκπομπής χαμηλών ρύπων. 

Η Ελλάδα αποτελεί μαζί με την Μάλτα από τις τελευταίες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση που δεν έχουν προχωρήσει στην ηλεκτροκίνηση σε επίπεδο αστικών συγκοινωνιών, διαθέτοντας έναν αρκετά γερασμένο στόλο. Είναι ενδεικτικό ότι ο μέσος όρος ηλικίας των αστικών λεωφορείων στην Αθήνα ξεπερνά τα 20 έτη. Πάντως εκτός απροόπτου (καθώς έρχονται από τα στενά της Ερυθράς Θάλασσας), τα πρώρα ηλεκτρικά λεωφορεία υπολογίζεται ότι θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους των δύο πόλεων στα τέλη του ερχόμενου Απριλίου. 

Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα 2 τμήματα του διαγωνισμού, προσωρινή ανάδοχος για την προμήθεια 200 απλών αστικών οχημάτων12 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου αναδείχθηκε η ιταλική κρατική βιομηχανία Industria Italiana Autobus (ΙΤΑ) ενώ η Iveco ανακηρύχθηκε ανάδοχος για την προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων, 18 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου CNG, κατηγορίας EURO VI. Να σημειωθεί ότι επίσημος διανομέας της Iveco  στην ελληνική αγορά είναι η Παύλος Ι. Κοντέλλης ΑΕΒΕ. 

*Από capital.gr