Έως και 238 τόνους βλαβερών για την υγεία μικροσωματιδίων- από τους 979 που εκπέμπονται συνολικά από τα οχήματα της πρωτεύουσας- θα γλίτωναν τα πνευμόνια των Αθηναίων κάθε χρόνο, εάν ολόκληρος ο στόλος των πετρελαιοκίνητων ταξί μετατρεπόταν σε υβριδικό. Παράλληλα, όπως σημειώνουν οι ειδικοί, θα υπήρχε μείωση εκπομπών διοξειδίου του αζώτου καθώς και μεγάλη εξοικονόμηση καυσίμων.

Έως και 238 τόνους βλαβερών για την υγεία μικροσωματιδίων- από τους 979 που εκπέμπονται συνολικά από τα οχήματα της πρωτεύουσας- θα γλίτωναν τα πνευμόνια των Αθηναίων κάθε χρόνο, εάν ολόκληρος ο στόλος των πετρελαιοκίνητων ταξί μετατρεπόταν σε υβριδικό.

Παράλληλα, όπως σημειώνουν οι ειδικοί, θα υπήρχε μείωση εκπομπών διοξειδίου του αζώτου καθώς και μεγάλη εξοικονόμηση καυσίμων. Προς το παρόν πάντως δεν υπάρχει κανένα κίνητρο για την αλλαγή των πετρελαιοκίνητων ταξί σε υβριδικά- και οι ελάχιστοι που το έχουν δοκιμάσει, αναλογίζονται ήδη τα προβλήματα που τους περιμένουν...

Σύμφωνα με έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου του Τμήματος Χημικών Μηχανικών, τα 15.000 πετρελαιοκίνητα ταξί που κυκλοφορούν ευθύνονται για το 25% περίπου των μικροσωματιδίων ΡΜ10 που εκπέμπονται συνολικά από τα οχήματα στην Αθήνα. Για παράδειγμα, ο μέσος όρος συγκεντρώσεων μικροσωματιδίων στον σταθμό μετρήσεων της Αριστοτέλους, που θεωρείται από τους πλέον επιβαρημένους, ανέρχεται σε 50 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα, εκ των οποίων η πλειονότητααν όχι το σύνολο- προκύπτει από το κυκλοφοριακό.

Μείωση της ρύπανσης

Με μείωση των μικροσωματιδίων της τάξεως του 25% σε περίπτωση που ο στόλος των ταξί γινόταν υβριδικός, οι μέσες συγκεντρώσεις στην Αριστοτέλους θα ανέρχονταν, θεωρητικά, σε 38,5 μικρογραμμάρια ΡΜ10 ανά κυβικό μέτρο αέρα. Όπως προκύπτει δε από το πανευρωπαϊκό πρόγραμμα ΑΡΗΕΙS, μείωση της τάξεως των 12,5 μικρογραμμαρίων ανά κυβικό μέτρο αέρα σε ΡΜ10, μειώνει και τη θνησιμότητα κατά 0,62%. «Όσον αφορά τις βραχυχρόνιες επιπτώσεις των μικροσωματιδίων ΡΜ10 στην υγεία, η μείωση της θνησιμότητας για μείωση συγκέντρωσης των αιωρούμενων σωματιδίων κατά 10 μικρογραμμάρια υπολογίζεται στο 0,5%», επισημαίνει η κ. Κλέα Κατσουγιάννη, αναπληρώτρια καθηγήτρια του τμήματος ΥγιεινήςΕπιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής Αθηνών. Επίσης, έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το υπουργείο Μεταφορών της Σουηδίας το 2001, επισημαίνει ότι τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα τύπου Εuro 3, όπως δηλαδή τα νέα μοντέλα ταξί που κυκλοφορούν στην Αθήνα, εκπέμπουν σε σχέση με τα βενζινοκίνητα τα διπλάσια μικροσωματίδια με διάμετρο ΡΜ1, που θεωρούνται «φονικά» καθώς είναι πολύ μικρότερα και αγκιστρώνονται στους θύλακες των πνευμόνων.

Οικονομία στα καύσιμα

Από την αντικατάσταση των πετρελαιοκίνητων ταξί με υβριδικά υπολογίζεται επίσης μείωση των εκπομπών διοξειδίου του θείου κατά 1.138 τόνους ετησίως, από τους 28.000 που παράγονται συνολικά και από την κυκλοφορία των βαρέων και ελαφρών φορτηγών, των αστικών και λοιπών λεωφορείων, τα δικύκλων καθώς και των πετρελαιοκίνηων ιδιωτικών οχημάτων εντός Αττικής. Επιπλέον, η εξοικονόμηση καυσίμων θα ήταν ιδιαίτερα μεγάλη. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο μέσος όρος κατανάλωσης των ταξί στην πρωτεύουσα ανέρχεται σε 10-12 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο. Η κατανάλωση ενός καινούργιου πετρελαιοκίνητου 1.900 κυβικών μπορεί να φτάσει ανάλογα με τις κυκλοφοριακές συνθήκες έως και τα 8-10 λεπτά ανά χιλιόμετρο, ενώ ενός 2.500 κυβικών τα 15-16 λεπτά.

«Το προηγούμενο ταξί που είχα- ένα Volkswagen υψηλού κυβισμού- έκαιγε 16 λεπτά το χιλιόμετρο. Τώρα δεν πληρώνω πάνω από 6 λεπτά», λέει ο κ. Βάιος Αγγελής, οδηγός υβριδικού ταξί στην Αθήνα. Πάντως η διαφορά στην τιμή ενός πετρελαιοκίνητου μοντέλου 1.900 κυβικών και ενός υβριδικού 1.500 κ.εκ. ανέρχεται από 3.000 έως και 7.000 ευρώ. «Η διαφορά αυτή μπορεί να καλυφθεί από την εξοικονόμηση των καυσίμων που προσφέρει το υβριδικό. Η πολιτεία θα μπορούσε να παρέχει κίνητρα αγοράς», αναφέρει ο κ. Αγγελής. Επιπλέον, η μείωση της κατανάλωσης καυσίμων κατά 50% περίπου συνεπάγεται ελάττωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο περίπου ίδιο ποσοστό.

(Από την εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, 08/09/2008)