Όταν πριν από τρία χρόνια ο τυφώνας «Κατρίνα» χτυπούσε τον Κόλπο του Μεξικού, οι τιμές του «μαύρου χρυσού» εκτοξεύονταν στη στρατόσφαιρα. Με τον πρόσφατο «Γουσταύο» όμως, τον σημαντικότερο από το 2005 τυφώνα στην περιοχή που είναι υπεύθυνη για το 2% της παγκόσμιας πετρελαϊκής παραγωγής, η αγορά αντέδρασε διαφορετικά.

Όταν πριν από τρία χρόνια ο τυφώνας «Κατρίνα» χτυπούσε τον Κόλπο του Μεξικού, οι τιμές του «μαύρου χρυσού» εκτοξεύονταν στη στρατόσφαιρα. Με τον πρόσφατο «Γουσταύο» όμως, τον σημαντικότερο από το 2005 τυφώνα στην περιοχή που είναι υπεύθυνη για το 2% της παγκόσμιας πετρελαϊκής παραγωγής, η αγορά αντέδρασε διαφορετικά.

Ο «Γουσταύος» προκάλεσε μέτρια άνοδο στις τιμές λίγο πριν φτάσει στον Κόλπο, ενώ το πέρασμα από αυτόν -που άφησε τελικά άθικτες τις εκεί πετρελαϊκές εγκαταστάσεις- έστειλε το αμερικανικό αργό έως και 10 δολάρια χαμηλότερα.

Αναμφίβολα η ιστορία με τον «Γουσταύο» ανέδειξε την αυξανόμενη σήμερα ισχύ των «αρκούδων» στην αγορά συμβολαίων αργού, αυτών δηλαδή που ποντάρουν σε πτώση των τιμών προκειμένου να κερδίσουν. Επενδυτές που στηρίζονται στο ότι η ζήτηση για πετρέλαιο μειώνεται. Κάτι που επιβεβαιώνει ακράδαντα η ραγδαία πτώση- η μεγαλύτερη των τελευταίων 26 ετών- της κατανάλωσης στις ΗΠΑ το α' εξάμηνο. Η υπερδύναμη στο εν λόγω διάστημα κατανάλωσε 19,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως, 800.000 λιγότερα δηλαδή.

Την ίδια στιγμή η διψασμένη Κίνα δεν αποθηκεύει πια αργό, ενώ η προσφορά από τον ΟΠΕΚ εκτοξεύθηκε σε νέα επίπεδα ρεκόρ των Αύγουστο για πέμπτο συνεχόμενο μήνα. Στις αγορές, τέλος, το κερδοσκοπικό ενδιαφέρον κάποιων δείχνει να μαραζώνει. Σύμφωνα με τη Lehman Brothers, τα κεφάλαια που διαχειρίζονται μάνατζερ που παίζουν στα εμπορεύματα μειώθηκαν στα μέσα του προηγούμενου μήνα κατά 87 δισ. δολάρια, στα 210 δισ. δολάρια.

Αρκετοί αναλυτές μιλούν, έτσι, για πτώση των τιμών όχι μόνο κάτω από τα 100 δολάρια αλλά και κάτω από τα 80. «Αν δεν σημειώνεται ράλι όταν είμαστε αντιμέτωποι με έναν τυφώνα που απειλεί παραγωγή 2 εκατ. βαρελιών και κλείνει το 96% της παραγωγικής δυναμικότητας των εγκαταστάσεων του Κόλπου, μάλλον είναι δύσκολο να προσδιοριστεί τι θα μπορούσε να προκαλέσει ράλι» δήλωνε με εμφανή πεσιμισμό ο Πίτερ Μποτέλ, αναλυτής της Cameron Hanover. «Πρόκειται για την απαρχή της πτώσης του πετρελαίου στα 80 δολάρια έως τα τέλη του έτους, αν όχι στις αρχές Σεπτεμβρίου», έλεγε ο Τζόελ Φίνγκερμαν του Fundamental Analytics.

Εκτός όμως από την άσχημη κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας, που επιβεβαιώθηκε αυτή την εβδομάδα από τις δυσμενείς προβλέψεις του ΟΟΣΑ,στην πτώση της τιμής του «μαύρου χρυσού» -περίπου 30% από το ρεκόρ των 147,27 δολαρίων ανά βαρέλι στις 11 Ιουλίου- συντελεί και η άνοδος του δολαρίου το οποίο από τις 15 Ιουλίου ενισχύεται περισσότερο από 8% έναντι του ευρώ.

Λόγο στις εξελίξεις, όμως, έχει και το καρτέλ του ΟΠΕΚ, τα μέλη του οποίου έχουν «καλομάθει» στις υψηλές τιμές. Το Ιράν αλλά και η Βενεζουέλα ζήτησαν τις προηγούμενες ημέρες μείωση της ημερήσιας προσφοράς του καρτέλ (κατά 0,5-1,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως), πρόταση που προφανώς θα συζητηθεί στη σύνοδο του οργανισμού την επόμενη εβδομάδα στη Βιέννη. Ρόλο κλειδί στις εξελίξεις όμως έχουν και οι ΗΠΑ που «επηρεάζουν» τη στάση της Σαουδικής Αραβίας, του μεγαλύτερου παραγωγού στον κόσμο. Πολλοί πιστεύουν ότι τόσο ο Μπους όσο και το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα δεν θέλουν να πάνε στις προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου με τις τιμές της βενζίνης πάνω από τα 4 δολάρια το γαλόνι.

(Από την εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 07/09/2008)