Μεγάλες Επενδύσεις στα Δεξαμενόπλοια Από τους Έλληνες Εφοπλιστές

Μεγάλες Επενδύσεις στα Δεξαμενόπλοια Από τους Έλληνες Εφοπλιστές
της Αναστασίας Βαμβακά
Σαβ, 3 Φεβρουαρίου 2024 - 19:17

Εντυπωσιάζουν τα στοιχεία για τις επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών σε νεότευκτα πλοία, και κυρίως δεξαμενόπλοια. Η ανανέωση του στόλου είναι κυρίαρχη τάση στους Έλληνες εφοπλιστές, όπως φαίνεται και από την έρευνα του διεθνούς ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons, σύμφωνα με την οποία δαπάνησαν 18,1 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξάνοντας κατά 60% τις επενδύσεις τους σε σχέση με το 2022, καταλαμβάνοντας το 16% των συνολικών επενδύσεων που δόθηκαν παγκοσμίως για ναυπηγήσεις (115 δισεκατομμύρια)

Δόθηκαν παραγγελίες για 267 νεότευκτα με μεταφορική ικανότητα 26,6 εκατομμυρίων dwt το 2023, που είναι το υψηλότερο επίπεδο από το 2013, οπότε οι ελληνικές παραγγελίες είχαν φτάσει τις 388 και τους 32,4 εκατομμύρια τόνους.

Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών των Ελλήνων αντιπροσωπεύει σήμερα το 10% του συνολικού υφιστάμενου στόλου τους. Στην κορυφή των Ελλήνων με παραγγελίες για νεότευκτα βρίσκονται ο Γιώργος Προκοπίου και ο Γιώργος Οικονόμου. Την ίδια στιγμή, σε διψήφιο αριθμό έφτασε το βιβλίο παραγγελιών του ναυτιλιακού ομίλου συμφερόντων της Άννας Αγγελικούση, μετά την απόφαση της Alpha Gas, του βραχίονα υγραεριοφόρων, να κάνει επενδυτικό άνοιγμα στα πλοία μεταφοράς αμμωνίας. Το νοτιοκορεατικό ναυπηγείο HD Hyundai Heavy Industries ανακοίνωσε παραγγελία για δύο VLACs (Very Large Ammonia Carriers), έναντι συνολικά 249 εκατ. δολαρίων, χωρίς να κάνει γνωστό το όνομα της εταιρείας που βρίσκεται πίσω από τη συμφωνία. Στην ίδια ανακοίνωση επισημάνθηκε ότι η παράδοση των δύο πλοίων θα έχει ολοκληρωθεί έως το δεύτερο τρίμηνο του 2027.

Ωστόσο, η κυρίαρχη τάση παραμένει η προτίμηση των Ελλήνων στα δεξαμενόπλοια. Τα σούπερ τάνκερ VLCCs, που μπορούν να μεταφέρουν 300.000 τόνους αργού πετρελαίου, αναμένεται να συγκεντρώσουν το επενδυτικό ενδιαφέρον για νέες ναυπηγήσεις των ναυτιλιακών εταιρειών μέσα στο 2024. Σύμφωνα με την ανάλυση της Poten & Partners για τη νέα χρονιά, τα λεγόμενα Very Large Crude Carriers (VLCCs), αν και είναι τα πλέον αποδοτικά τάνκερ για τη μεταφορά αργού, έχουν ένα εξαιρετικά χαμηλό orderbook. Σύμφωνα με τα στοιχεία, την 1η Ιανουαρίου 2024 το βιβλίο παραγγελιών VLCC ανερχόταν σε 23 πλοία ή στο 2,6% του στόλου. Τα αντίστοιχα orderbooks για άλλους τύπους τάνκερ είναι 9,9% για τα Suezmaxes και 12,7% για τα Aframaxes/LR2.

Γι’ αυτό και οι μεγαλύτεροι εφοπλιστές στον τομέα των VLCCs εξετάζουν το εξαιρετικά χαμηλό βιβλίο παραγγελιών και, σύμφωνα με την Poten, "μόλις μερικοί ιδιοκτήτες υψηλού προφίλ κάνουν το πρώτο βήμα, αναμένουμε ότι θα ακολουθήσουν κι άλλοι. Προβλέπουμε ότι το βιβλίο παραγγελιών VLCCs θα υπερδιπλασιαστεί το 2024", ανέφερε η Poten στην έκθεσή της.

Ήδη το 2023 η Dynacom του Γιώργου Προκοπίου έχει προχωρήσει σε έξι παραγγελίες VLCCs, ενώ έχει και 17 super δεξαμενόπλοια στο νερό. Αντίστοιχα, και η Maran Tankers της Μαρίας Αγγελικούση, που διαθέτει και έναν από τους μεγαλύτερους στόλους VLCCs (σύμφωνα με τα στοιχεία έχει 33), είναι σε αναζήτηση για ναυπηγήσεις. Υπενθυμίζεται πως το υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιο "Antonis I. Angelicoussis", που παραδόθηκε το 2023, ήταν το πρώτο VLCC με διπλό καύσιμο LNG.

Ηγέτης το LNG στην πράσινη μετάβαση 

Και είναι αλήθεια πως η χρήση του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου κερδίζει συνεχώς έδαφος στην πορεία των στόχων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για μηδενικές εκπομπές αερίου έως το 2050. Σύμφωνα με τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV, μέχρι το τέλος του 2027 περισσότερα από 1.000 πλοία θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG και θα μεταφέρουν εμπορεύματα σε όλο τον κόσμο με μειωμένες εκπομπές ρύπων, έναντι μόλις 36 πλοίων που λειτουργούσαν με υγροποιημένο φυσικό αέριο πριν από μία δεκαετία.

Το LNG παραμένει ο ηγέτης στο βιβλίο παραγγελιών νέων πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα. Σύμφωνα με τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV, τον Δεκέμβριο του 2023, εκτός των πλοίων μεταφοράς LNG, υπήρχαν σε λειτουργία 469 πλοία που χρησιμοποιούσαν ως καύσιμο το υγροποιημένο φυσικό αέριο και άλλα 537 υπό παραγγελία τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με την Clarksons Research, το μεγαλύτερο μερίδιο των παραγγελιών με εναλλακτικά καύσιμα, μόνο για το 2023, αφορούσε 220 πλοία διπλού καυσίμου LNG και 125 διπλού καυσίμου μεθανόλης. Υπήρχαν, επίσης, 55 νέες παραγγελίες που περιελάμβαναν το υγραέριο ως καύσιμο και προσφάτως άλλες τέσσερις με αμμωνία. Μέχρι στιγμής, 579 πλοία στον παγκόσμιο στόλο και νεότευκτα έχουν το καθεστώς "έτοιμου" LNG, 322 είναι "έτοιμα" για αμμωνία και 272 είναι "έτοιμα" για μεθανόλη.

Το LNG έχει διεισδύσει σε πολλούς τομείς της ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένων των γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, των δεξαμενόπλοιων, των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων, των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και της κρουαζιέρας.

Σύμφωνα με τη έκθεση του βιομηχανικού συνασπισμού SEA-LNG, το LNG έχει επί του παρόντος σημαντικά πλεονεκτήματα ως ναυτιλιακό καύσιμο συγκριτικά με άλλα εναλλακτικά καύσιμα, καθώς είναι ασφαλές και χωρίς λειτουργικά προβλήματα. Όπως αναφέρεται, οι υπάρχουσες υποδομές για το εν λόγω καύσιμο μπορούν να μεταφέρουν, να αποθηκεύουν και να δεξαμενίσουν βιολογικό και ηλεκτρονικό υγροποιημένο φυσικό αέριο με ελάχιστες, εάν υπάρχουν, αλλαγές που απαιτούνται. Επισημαίνεται, εξάλλου, ότι η υψηλή ενεργειακή πυκνότητα του LNG σε σχέση με άλλα εναλλακτικά καύσιμα επιτρέπει στους πλοιοκτήτες και τους φορείς εκμετάλλευσης να μεταφέρουν λιγότερα καύσιμα και περισσότερα φορτία που αποφέρουν έσοδα.

(από capital.gr)