Παγκόσμια Κυριαρχία – Πρώτος Παγκοσμίως σε Αξία ο Ελληνόκτητος Στόλος Δεξαμενοπλοίων

Παγκόσμια Κυριαρχία – Πρώτος Παγκοσμίως σε Αξία ο Ελληνόκτητος Στόλος Δεξαμενοπλοίων
του Ηλία Γ. Μπέλλου
Παρ, 1 Μαρτίου 2024 - 15:53

Οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 21% του παγκόσµιου εµπορικού στόλου σε όρους χωρητικότητας εκτοπίσµατος και κατά τα τελευταία δέκα χρόνια η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εµπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.520 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 50%

Η ελληνικών συµφερόντων πλοιοκτησία έχει διατηρήσει τη θέση της ως η τρίτη χώρα κατάταξης τόσο από τον συνολικό αριθµό των πλοίων στον στόλο της όσο και από τη συνολική αξία, σύµφωνα µε τη Vessels Value, συµβουλευτικό οίκο που ειδικεύεται στις αποτιµήσεις πλοίων. Η αξία του ελληνόκτητου στόλου υπολογίζεται σε 169,4 δισ. δολ., µετά την Κίνα (204 δισ.) που βρίσκεται στη 2η θέση και την Ιαπωνία (206,4 δισ.) στην 1η.

Ωστόσο τα συγκεκριµένα στοιχεία δεν αντιπροσωπεύουν µόνο την ποντοπόρο εµπορική ναυτιλία, όπως γίνονται οι σχετικές αναφορές στην Ελλάδα, και στην οποία η χώρα µας –σύµφωνα µε την S&P Global Market Intelligence– εξακολουθεί να είναι πρώτη σε όρους χωρητικότητας. Ακόµη κι έτσι όµως, ελλιπή εµφανίζονται τα στοιχεία της Vessels Value όσον αφορά την αξία του ακτοπλοϊκού στόλου (µηδενική εγγραφή), αλλά και άλλων κατηγοριών πλοίων που δεν σχετίζονται µε την ποντοπόρο ναυτιλία, όπως ορίζεται στις αναφορές των µεγάλων διεθνών ναυτιλιακών φορέων. Εντούτοις, η αξία του ελληνόκτητου στόλου εµφανίζεται σηµαντικά αυξηµένη από ό,τι το προηγούµενο έτος. Μάλιστα στην κατηγορία των δεξαµενοπλοίων, ενώ η Κίνα κατέχει περισσότερα δεξαµενόπλοια, ο ελληνικός στόλος έχει την υψηλότερη αξία από όλες τις χώρες, στα 69,5 δισ. δολάρια, ξεπερνώντας την Κίνα κατά 22,1 δισ. δολ., εξηγεί η Vessels Value.

Τα τελευταία δύο χρόνια οι συνεχιζόµενες ρωσικές κυρώσεις και η επακόλουθη άνοδος της ζήτησης για ολοένα και πιο µακρινές µεταφορές, συνέχισαν να ενισχύουν τα κέρδη για τα tankers. Επιπλέον, η κατάσταση που εκτυλίσσεται στην Ερυθρά Θάλασσα παρέχει περαιτέρω στήριξη στα κέρδη, τουλάχιστον βραχυπρόθεσµα, σηµειώνει η Vessels Value. Ελληνες είναι επίσης ιδιοκτήτες του δεύτερου µεγαλύτερου στόλου δεξαµενοπλοίων µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου LNG, µε 143 πλοία και αξία στόλου 31,1 δισ. δολ. Οι αξίες σε αυτόν τον τοµέα παραµένουν σταθερά σε υψηλά επίπεδα από το 2022, λόγω αύξησης της ζήτησης.

Σύµφωνα πάντως µε τα τελευταία σχετικά στοιχεία της S&P Global Market Intelligence, η Ελλάδα είναι η µεγαλύτερη ναυτιλιακή χώρα στον κόσµο, όπως υπογραµµίζει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών στην τελευταία ετήσια έκθεσή της τον Αύγουστο του 2023. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 21% του παγκόσµιου εµπορικού στόλου σε όρους χωρητικότητας εκτοπίσµατος (dwt) και κατά τα τελευταία δέκα χρόνια η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εµπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.520 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 50%. Σηµειώνεται µάλιστα ότι ο µέσος όρος χωρητικότητας ενός ελληνόκτητου πλοίου είναι σχεδόν διπλάσιος σε σχέση µε τον µέσο όρο σε παγκόσµιο επίπεδο. Ειδικότερα, κατά την προηγούµενη δεκαετία το µέσο µέγεθος των ελληνόκτητων πλοίων αυξήθηκε σηµαντικά και διαµορφώνεται πλέον στα 81.395 dwt, ενώ ο παγκόσµιος µέσος όρος παραµένει πολύ χαµηλότερος, στα 45.337 dwt. Η σηµασία της ελληνικής ναυτιλίας είναι ακόµη µεγαλύτερη για την Ε.Ε., καθώς για τους τύπους πλοίων στρατηγικής σηµασίας, πάνω από το 70% του κοινοτικού στόλου ελέγχεται από ελληνικά συµφέροντα. Επιπλέον, ο µέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου (περίπου 10 χρόνια), είναι χαµηλότερος από τον παγκόσµιο µέσο όρο (σχεδόν 11 χρόνια).

Υπολογίζεται στα 69,5 δισ. δολ., ξεπερνώντας την Κίνα κατά 22,1 δισ.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")