Μέσω µετατροπής της κινητικής ενέργειας που παράγει η πέδηση σε ηλεκτρική

∆ιαγωνισµό για την εγκατάσταση συστήµατος στη γραµµή 1, που θα µετατρέπει την κινητική ενέργεια από την πέδηση των συρµών σε ηλεκτρική, έχουν προκηρύξει οι ΣΤΑΣΥ. Στόχος είναι να ανακτάται ενέργεια 4.500 MWH τον χρόνο, ισχύς που αντιστοιχεί στο 12,5% της ετήσιας κατανάλωσης της γραµµής 1.

Την εκµετάλλευση ενέργειας από την πέδηση των συρµών και τη µετατροπή της από κινητική σε ηλεκτρική έχουν «βάλει µπρος» οι ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες, όπου περιλαµβάνονται ΗΣΑΠ, µετρό, τραµ) στον ΗΣΑΠ (γραµµή 1), σε µία περίοδο όπου το ενεργειακό της κόστος έχει αυξηθεί κατά 87,3%, ήτοι 24,8 εκατ., σύµφωνα µε τη χρήση του 2022, και οι αντίστοιχες επιχορηγήσεις από τον κρατικό προϋπολογισµό περιλαµβάνουν και επιδοτήσεις για την κάλυψη της αύξησης του κόστους ενέργειας.

Στις 18 Μαρτίου ορίστηκε η καταληκτική ηµεροµηνία για την υποβολή προσφορών στον διεθνή διαγωνισµό που προκήρυξε η εταιρεία στις αρχές Φεβρουαρίου µε αντικείµενο την «ανακαίνιση δύο υποσταθµών της γραµµής 1 µε ταυτόχρονη εγκατάσταση συστήµατος ανάκτησης ενέργειας από την ηλεκτροπέδηση των συρµών». Ο προϋπολογισµός ανέρχεται στα 4,17 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ µε χρηµατοδότηση από το ΕΣΠΑ.

Το έργο περιλαµβάνει αρχικά την ανακαίνιση των δύο υποσταθµών έλξης της γραµµής 1 σε Νέο Φάληρο και Ηράκλειο, µε την προσθήκη σε αυτούς συστήµατος που θα επιτρέψει την εκµετάλλευση της ενέργειας που παράγεται από την επιβράδυνση των συρµών, µετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική. Εκτός από το οικονοµικό αλλά και φιλοπεριβαλλοντικό αποτύπωµα, οι ΣΤΑΣΥ αναφέρουν πως θα βελτιωθεί και η αξιοπιστία του δικτύου ηλεκτροδότησης, ενώ θα µειωθούν και οι βλάβες. Το σύστηµα θα εγκατασταθεί στην Ελλάδα για πρώτη φορά και υπολογίζεται πως θα ανακτά ενέργεια 4.500 MWH τον χρόνο, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 12,5% της συνολικής ετήσιας κατανάλωσης στη γραµµή 1 «Πειραιάς Κηφισιά».

Αντίστοιχο σύστηµα, εάν τα αποτελέσµατα είναι ικανοποιητικά, προωθείται και για τις γραµµές 2 και 3 του µετρό που έχουν και πιο συχνούς συρµούς, κοντινούς σταθµούς κ.λπ., ενώ θα προστεθεί και στην υπό κατασκευήν γραµµή 4. «Είναι σηµαντικό να εξοικονοµήσουµε την ενέργεια που χάνεται», λένε πηγές της εταιρείας. Εφόσον η διαδικασία κυλήσει οµαλά και υπογραφεί η σύµβαση µέχρι τον Ιούνιο, το έργο ενδέχεται να έχει ολοκληρωθεί... αρχές του 2026.

Σηµειώνεται πως το ρεύµα έλξης, που αφορά το µέσο κίνησης των µέσων σταθερής τροχιάς, ανήλθε το 2022 στα 37,4 εκατ. ευρώ από 19,9 εκατ. ευρώ το 2021. Η διοίκηση των ΣΤΑΣΥ αναφέρει πως η παλαιότητα των συρµών της γραµµής 1 δεν θα αποτελέσει εµπόδιο για την εγκατάσταση του συστήµατος, εν αναµονή και της παραλαβής των 14 αναβαθµισµένων συρµών της γραµµής 1. «Μαζί και µε την παραλαβή των 14 συρµών εκτιµώ πως θα έχουµε αρκετά χαµηλότερο κόστος έλξης σε σχέση µε σήµερα», λένε στην «Κ» πηγές της διοίκησης. «Γιατί στους ανακαινισµένους συρµούς, θα αντικατασταθούν οι κινητήρες µε λιγότερο ενεργοβόρους».

Βάσει των χρονοδιαγραµµάτων της εταιρείας, ο πρώτος ανακαινισµένος συρµός θα παραληφθεί τον Φεβρουάριο του 2025, ενώ τέλος καλοκαιριού λένε πως θα παρουσιαστεί το πρότυπο βαγόνι. «Οι 14 συρµοί θα αυξήσουν τη διαθεσιµότητά µας και θα µπορέσουµε να έχουµε καλύτερες χρονοαποστάσεις». Σήµερα, τις ώρες αιχµής κυκλοφορούν 19 συρµοί της γραµµής 1, ενώ είναι διαθέσιµοι συνολικά 21-22. Οι ΣΤΑΣΥ κάνουν ενέργειες για αύξηση διαθεσιµότητας, επισκευάζοντας τρεις συρµούς 11ης παραλαβής της γραµµής 1 που είχαν πρόβληµα µε τον στατικό µετατροπέα. Παράλληλα, λένε ότι θα επαναφέρουν άλλους δύο το 2024.

Στόχος των ΣΤΑΣΥ είναι να ανακτάται ενέργεια 4.500 MWH τον χρόνο, το 12,5% της ετήσιας κατανάλωσης της γραµµής 1.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")