Σε νέο έδαφος κινείται η ευρωπαϊκή συζήτηση για τη χρηματοδότηση της πράσινης μετάβασης του ευρωπαϊκού ακτοπλοϊκού στόλου μετά τις συστηματικές παρεμβάσεις της ελληνικής πλευράς. Όπως έκανε γνωστό, ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, η Ευρώπη εξετάσει την χρηματοδότηση "πράσινων" πλοίων τα οποία θα μπορούν σε ένα μικρό ποσοστό να καίνε και συμβατικό καύσιμο.

 

"Στις πρωτοβουλίες που είχαμε αυτή την περίοδο ήταν, το πώς θα αξιοποιήσουμε, όσο το δυνατόν περισσότερο, την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για να ενισχύσουμε και να βοηθήσουμε την "πράσινη" μετάβαση, ειδικά στην ακτοπλοΐα. Έχουμε ήδη ξεκινήσει πολλές προσπάθειες. Είμαστε σε διαπραγμάτευση με Επιτρόπους και με διάφορες DG στην Επιτροπή. Γι' αυτό και στο τελευταίο μου ταξίδι στις Βρυξέλλες, είχα πολλές συναντήσεις με Επιτρόπους, ακριβώς για το πώς θα αξιοποιήσουμε την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ώστε να βοηθηθεί η ακτοπλοΐα μας, που έχει δυσκολίες. Να κάνει την "πράσινη" μετάβαση με σωστό τρόπο, προκειμένου να βοηθήσει στην αναβάθμιση της ακτοπλοΐας μας. Γιατί πάντα υπάρχει περιθώριο βελτίωσης και την ίδια στιγμή να γίνει όσο το δυνατόν πιο ασφαλής, μέσα στη λογική της "πράσινης" μετάβασης, που είναι και ευρωπαϊκός στόχος" είπε στην χθεσινή του συνάντηση με δημοσιογράφους. 

Και συνέχισε λέγοντας πως "έχουμε πει βέβαια, κατ' επανάληψη, χρησιμοποιώντας ως μότο αυτό που είπε ο Πρωθυπουργός στο Sharm el-Sheikh Climate Change Conference (COP 27) ότι, σε αυτή τη διαδικασία πρέπει να είμαστε radical, να είμαστε ριζοσπάστες αλλά την ίδια στιγμή πρέπει να είμαστε και ρεαλιστές. Και αυτό νομίζω ήδη άρχισε και περνάει σε όλα τα ευρωπαϊκά φόρα και στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Ήταν πάγια ελληνική θέση από την αρχή και αυτό συζητούσαμε συνεχώς, αυτή δηλαδή τη διασύνδεση των standards του IMO με τα standards της Ευρωπαϊκής Επιτροπής". 

Η θέση της ΕΕ μέχρι τώρα ήταν ότι θα χρηματοδοτούνταν πλοία  που θα χρησιμοποιούν 100% καύσιμα μηδενικών εκπομπών. Αυτό φαίνεται πως αλλάζει, καθώς πλέον όλοι στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα συζητούν ότι η χρηματοδότηση να αφορά  και ένα  υβριδικού τύπου πράσινου πλοίου, που θα μπορεί να καταναλώνει 5% ορυκτά καύσιμα καθώς καμία αγορά, ούτε τα λιμάνια ούτε οι πάροχοι καυσίμων είναι έτοιμοι για μία τέτοια πρόκληση.
Ο κ. Στυλιανίδης είπε ακόμη ότι στόχος του Υπουργείου είναι το ποσοστό αυτό να αυξηθεί δεδομένου ότι το ακτοπλοϊκό δίκτυο της χώρας είναι εκτεταμένο και σε ορισμένε περιπτώσεις όπως π.χ. Βόρειο Αιγαίο, Δωδεκάνησα, οι αποστάσεις είναι μεγάλες.

"Ζητήσαμε στη συνάντηση με την Επίτροπο να αυξηθεί ειδικά για την Ελλάδα το ποσοστό γιατί έχουμε μεγάλες αποστάσεις ειδικά Λέσβος -Πειραιάς και Ρόδος-Πειραιάς. Είναι μία συζήτηση που δεν ξέρουμε αν θα καταλήξει στο 10% στο 12% ή στο 15%. Η Επίτροπος υιοθέτησε προφορικά την πρόταση μας" είπε χαρακτηριστικά ο Υπουργός. 

Χρηματοδότηση ακτοπλοΐας
Όσον αφορά τη χρηματοδότηση της ακτοπλοΐας για την μετάβαση στην εποχή χωρίς άνθρακα αυτή θα γίνει από τρεις πηγές. Η μια πηγή είναι το ΕΣΠΑ, που υπάρχει ήδη ένα κονδύλι 80 εκατ. και αυτό μπορεί να φτάσει με την συμμετοχή τραπεζικών κεφαλαίων και ιδιωτικών μέχρι στα 250 εκατ. ευρώ στα 300 ή και 400 εκατ. ευρώ από το οποίο θα λάβουν κονδύλια κυρίως πλοία που θα δρομολογούνται στις άγονες γραμμές. Από το ταμείο Ανάκαμψης και το Innovation Fund θα χρηματοδοτηθούν κυρίως μεγάλες εταιρείες με χαμηλότερα δάνεια.

"Για τις άγονες γραμμές έχουμε εξασφαλίσει ένα κονδύλι 80 εκατομμυρίων και ότι υπάρχει περιθώριο για άλλα 260 και στην αναθεώρηση του ΕΣΠΑ θα βρούμε και άλλα. Είναι μία συζήτηση που συνεχίζεται. Εκεί θα υπάρξει ευελιξία για τα χρονοδιαγράμματα προς το net zero και την ολοκλήρωση της πράσινης μετάβασης. Γιατί η ΕΕ στοχεύει σε μείωση εκπομπής αερίων κατά 70%έως το 2030 και κατά 100% έως το 2050" είπε ο κ. Στυλιανίδης. 

Επίσης  από το Υπουργείο Ανάπτυξης προωθείται και ένα project με στόχο την αξιοποίηση και των ελληνικών ναυπηγείων. Επιπλέον δεδομένου ότι οι διαπραγματεύσεις  θα είναι διαρκείς για τα επόμενα τέσσερα πέντε χρόνια στο πλαίσιο αυτό θα αξιοποιηθούν και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.

*Από capital.gr