Η Ευρωπαϊκή Ένωση η οποία αδημονεί ολοένα περισσότερο να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο, μετά την ένοπλη σύγκρουση στην Γεωργία, πρόσφερε στην Νιγηρία οικονομική και πολιτική στήριξη για την κατασκευή ενός αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου, ύψους 15 δισ. ευρώ (21 δισ. δολαρίων) που θα διασχίζει την Σαχάρα, με στόχο να καλύψει τις ανάγκες της Ευρώπης με το ενεργειακό προϊόν.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση η οποία αδημονεί ολοένα περισσότερο να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο, μετά την ένοπλη σύγκρουση στην Γεωργία, πρόσφερε στην Νιγηρία οικονομική και πολιτική στήριξη για την κατασκευή ενός αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου, ύψους 15 δισ. ευρώ (21 δισ. δολαρίων) που θα διασχίζει την Σαχάρα, με στόχο να καλύψει τις ανάγκες της Ευρώπης  με το ενεργειακό προϊόν.  

Το ανανεωμένο ευρωπαϊκό ενδιαφέρον για την εκτέλεση του έργου σημειώνεται παρά τη διατύπωση έντονων ανησυχιών πως η Gazprom, το ρωσικό μονοπώλιο φυσικού αερίου, προτίθεται να αποκτήσει πρόσβαση στα τεράστια αποθέματα φυσικού αερίου της Νιγηρίας, στο πλαίσιο της στρατηγικής του να ελέγξει ακόμη περισσότερο τις προμήθειες ενέργειας των Ευρωπαίων. 

Η Gazprom, η οποία πρόσφερε, με τη σειρά της, να υποστηρίξει την κατασκευή του αγωγού, συνολικού μήκους 4.300 χιλιομέτρων, μοιάζει να αποκτά το προβάδισμα έναντι των ευρωπαίων ανταγωνιστών, καθώς υπέγραψε, αυτό τον μήνα,  μνημόνιο συνεργασίας με την κρατικά ελεγχόμενη Νigerian National Petroleum Corporation, στην Μόσχα, με σκοπό να συνεργαστούν για την έρευνα, παραγωγή και μεταφορά φυσικού αερίου.

Ο Άντρις Πίελμπαλγκς, ο Επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ, ο οποίος επισκέφθηκε την Νιγηρία, τον προηγούμενο μήνα, παραδέχτηκε πως οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις καθυστέρησαν χαρακτηριστικά , στο παρελθόν, να εκφράσουν την έμπρακτη υποστήριξή τους στην κατασκευή του εν λόγω αγωγού, ωστόσο, τόνισε πως η σύρραξη στην Γεωργία μετέβαλε τις απόψεις των ιθυνόντων στις Βρυξέλες.

«Στην ΕΕ, ιδίως, μετά τα όσα συνέβησαν στην Γεωργία, οι χώρες-μέλη ζητούν να υπάρξει ευρεία διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας ενεργειακών προϊόντων», δήλωσε ο κ. Πίελμπαλγκς στους Financial Times, αμέσως μετά τη συνάντηση που είχε με αξιωματούχους του υπουργείου Ενέργειας της Νιγηρίας, στην πρωτεύουσα Αμπουτζά. «Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ανησυχούν επειδή είναι υπερβολικά εξαρτημένες από το ρωσικό φυσικό αέριο», τόνισε χαρακτηριστικά ο ίδιος. 

Η Ρωσία, η οποία προμηθεύει, ήδη, το 25% των ευρωπαϊκών αναγκών σε ενέργεια, έχει επιδιώξει να εντείνει τον έλεγχό της στην Ήπειρο, αναζητώντας να υπογράψει συμφωνίες με παραγωγούς όπως είναι η Λιβύη και η Νιγηρία, ενώ υποστηρίζει, επίσης, κινήσεις για τη δημιουργία ενός καρτέλ, τύπου ΟΠΕΚ για τον έλεγχο της αγοράς φυσικού αερίου.

Η ένοπλη αντιπαράθεση της Ρωσίας με την Γεωργία, που αποσκοπούσε στην ανάκτηση του ελέγχου των οδών προμηθειών ενέργειας στον Νότιο Καύκασο, ήγειρε ερωτηματικά όσον αφορά στα σχέδια της ΕΕ να προχωρήσει στην κατασκευή του αγωγού μεταφοράς υδρογονανθράκων από την κεντρική Ασία, που είναι ευρύτερα γνωστός με την ονομασία «Ναμπούκο», και θα έχει συνολικό μήκος 3.300 χιλιομέτρων.

Ο κ. Πίελμπαλγκς δήλωσε πως η ΕΕ είναι πιο πρόθυμη από ποτέ να προωθήσει, ως εναλλακτική λύση, την κατασκευή του αγωγού που θα διασχίζει την Σαχάρα, χρηματοδοτώντας, ενδεχομένως, τη εκπόνηση μιας μελέτης σκοπιμότητας και διαδραματίζοντας συντονιστικό ρόλο μεταξύ των χωρών από όπου θα διέλθει, δηλαδή, την Νιγηρία, τον Νίγηρα και την Αλγερία. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, θα βοηθήσει, ενδεχομένως, στη χρηματοδότηση του έργου, είπε ο ίδιος. 

«Πρέπει να βαδίσουμε στο δρόμο που επιθυμεί η κυβέρνηση της Νιγηρίας και η κυβέρνηση της χώρας επιθυμεί, σαφώς, την κατασκευή του αγωγού», είπε ο Ευρωπαίος Επίτροπος. «Αυτό σημαίνει πως πρέπει να εμπλακούμε περισσότερο με την υπόθεση κατασκευής του εν λόγω αγωγού», πρόσθεσε ο κ.Πίελμπαλγκς.

Ο ίδιος, υποβάθμισε τις ανησυχίες ότι η Gazprom θα μπορούσε να αποκτήσει δεσπόζουσα θέση στην Νιγηρία, λέγοντας πω ς μεγάλο τμήμα των αποθεμάτων της αφρικανικής χώρας σε φυσικό αέριο εξακολουθεί να ελέγχεται από κοινοπραξίες μεταξύ των μεγάλων δυτικών ενεργειακών εταιρειών και της NNPC. «Δεν θα πρέπει να μας καταλάβει παράνοια όσον αφορά στο εν λόγω ζήτημα».

Ευρωπαίοι αξιωματούχοι υποστήριξαν πως ο αγωγός θα έχει ικανότητα μεταφοράς 20 δισ. κυβικών μέτρων φυσικό αέριο, ετησίως, στην Ευρώπη, έως το 2016. Η ΕΕ καταναλώνει 300 δισ. κυβικά μέτρα φυσικό αέριο το χρόνο, ωστόσο, η ζήτηση προβλέπεται πως θα έχει διπλασιαστεί έως το 2030.

 Μεταξύ των  υποστηρικτών της κατασκευής του εν λόγω αγωγού είναι η    Sonatrach, η κρατική εταιρεία πετρελαίου της Αλγερίας.


(FINANCIAL TIMES, 16/09/2008)