Φωτιά στις τσέπες των οδηγών και των νοικοκυριών βάζουν οι απανωτές αυξήσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων με τους Έλληνες να πληρώνουν την 8η πιο ακριβή βενζίνη στον κόσμο. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ελλάς ευρίσκεται πιο ψηλά από χώρες με μεγαλύτερο κατά κεφαλήν εισόδημα όπως η Γερμανία ή η Ελβετία με τους καταναλωτές να πληρώνουν χρυσάφι για να γεμίσουν το ρεζερβουάρ των οχημάτων τους

Η κλιμάκωσις της γεωπολιτικής εντάσεως, σε συνδυασμό με την αύξηση των επιθέσεων σε ενεργειακές εγκαταστάσεις στη Ρωσία και την Ουκρανία, παράλληλα με την υποχώρηση των ελπίδων κατάπαυσης του πυρός στη Μέση Ανατολή, έχουν οδηγήσει σε ένα νέο ράλι στις τιμές του πετρελαίου. Aναλυτές εκτιμούν μάλιστα ότι οι τιμές του πετρελαίου πιθανότατα να φτάσουν περίπου στα 95 δολάρια το καλοκαίρι για να αναρριχηθούν στη συνέχεια στα 100 δολάρια το βαρέλι. Αυτό σημαίνει ότι η τιμή της βενζίνης θα μπορούσε ενδεχομένως να γίνει ακόμη πιο ακριβή τις επόμενες εβδομάδες και μήνες,προκαλώντας νέο μεγάλο πονοκέφαλο στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Ήδη πάντως η τιμή της βενζίνης «φλερτάρει» με τα 2 ευρώ όχι μόνο σε μεγάλα αστικά κέντρα αλλά και σε περιοχές που μέχρι τώρα κινούνταν σε πιο φθηνά επίπεδα. Παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν ότι τις επόμενες ημέρες και οδεύοντας προς το Πάσχα ακόμη η τιμή της βενζίνης θα ξεπεράσει τα 2 ευρώ. Η αύξηση των τιμών δεν θα επηρεάσει μόνο τα νοικοκυριά αλλά και τους επαγγελματίες οδηγούς, τους αγρότες και τις μεταφορές και θα ασκήσει νέες πληθωριστικές πιέσεις.

Υψηλή φορολόγηση

Ωστόσο,πέρα από τους εξωγενείς παράγοντες η αλήθεια είναι ότι πίσω τις υψηλές τιμές των καυσίμων,κρύβεται η μεγάλη φορολογία που επιβάλλεται στις τιμές τους. Όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων οι φόροι και τα τέλη που επιβαρύνουν την τιμή της βενζίνης φτάνουν στο 56,37%. Τα διυλιστήρια καθορίζουν το 38,18% της τελικής τιμής και το μικτό περιθώριο κέρδους πρατηριούχων και εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών το 5,45%. Πρωταγωνιστής είναι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης που επιβάλλεται σε διάφορα αγαθά, μεταξύ των οποίων και στα καύσιμα. Υπολογίζεται σε σταθερό ποσό ανά 1.000 λίτρα και από το 2017, έχει διαμορφωθεί στα 700 ευρώ ανά κυβικό μέτρο ή στα 0,7 ευρώ/λίτρο για τη βενζίνη, στα 410 € για το πετρέλαιο κίνησης και στα 430 € για το υγραέριο κίνησης.

Επίσης, στα καύσιμα υπάρχουν και κάποια ακόμη τέλη, όπως το ανταποδοτικό τέλος ΡΑΕ, η Εισφορά Ειδικού Λογαριασμού Πετρελαιοειδών, το Ειδικό τέλος Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών) καθώς και ο Φ.Π.Α. Σε συνδυασμό με το κόστος μεταφοράς (βυτιοφόρο) και το κέρδος των πρατηριούχων, η τελική φορολογία ανέρχεται στο 65%, γεγονός που έχει αντίκτυπο στην αντλία και φυσικά στον καταναλωτή που καλείται να πληρώσει αυτή την στιγμή, για 10 λίτρα βενζίνης, από 20 έως 30 ευρώ!

Πιο ακριβή αλλά με πολύ μικρότερους μισθούς

Η Ελλάς έχει συμφώνως προς το διεθνές παρατηρητήριο τιμών καυσίμων globalpetrolprices.com την όγδοη ακριβότερη τιμή βενζίνης στον κόσμο, καθώς το λίτρο αμόλυβδης κόστιζε κατά μέσο όρο στις 25 Μαρτίου 1,934 ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα επτά κράτη στα οποία πωλείται η βενζίνη ακριβότερα έχουν πιο ανεπτυγμένη οικονομία και οι πολίτες τους αμείβονται πολύ καλύτερα από τον μέσο Έλληνα. Αν συγκρίνουμε δηλαδή τις τιμές της βενζίνης σε σχέση με το μέσο εισόδημα και την αγοραστική δύναμη των πολιτών, τότε είναι «ακριβότερη» η βενζίνη στην Ελλάδα.

Ειδικότερα στο Χονγκ Κονγκ που ευρισκεται στην πρώτη θέση με μέση τιμή βενζίνης ανά λίτρο 2,919 ευρώ ανέρχεται ο μέσος μηνιαίος μισθός σε περίπου 2.300 ευρώ, στο δεύτερο ακριβότερο Μονακό (2,13 ευρώ το λίτρο) αγγίζουν οι μέσες μηνιαίες αποδοχές τα 2.500 ευρώ και στην Ιρλανδία (2,096 ευρώ το λίτρο αμόλυβδης) ξεπερνά το μέσο ετήσιο καθαρό εισόδημα τις 80.000 ευρώ.

Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Δανία με τιμή λίτρου αμόλυβδης 2,085 ευρώ και καθαρό ετήσιο εισόδημα 62.000 ευρώ, στην πέμπτη η Ολλανδία (2,010 ευρώ το λίτρο βενζίνη, ετήσιο καθαρό εισόδημα 64.000 ευρώ), στην έκτη η Νορβηγία (2,001 ευρώ το λίτρο αμόλυβδης και 74.000 ευρώ ετήσιο εισόδημα) και στην έβδομη το Ισραήλ με τιμή βενζίνης 1,964 ευρώ το λίτρο και μέσο μηνιαίο εισόδημα 3.200 ευρώ!

Με βάση τα στοιχεία της Ευρ. Επιτροπής (γεν. διεύθυνση Ενέργειας) η Ελλάς είχε την τέταρτη ακριβότερη αμόλυβδη στις 31 Ιουλίου με τιμή στα 1.948 ευρώ ανά λίτρο. Η Ολλανδία είχε τιμή στα 2,052 ευρώ ανά λίτρο, η  Δανία είχε τιμή στα 2,047 ευρώ ανά λίτρο και η Φινλανδία στα 1,912 ευρώ ανά λίτρο .

Αν αυτό βέβαια συγκριθεί με τους μισθούς σε κάθε χώρα γίνεται εύκολα αντιληπτή η επιβάρυνση που επωμίζονται οι Έλληνες. Γιατί στην Ολλανδία ο κατώτατος μισθός είναι στα 1.995 ευρώ, ενώ στην Ελλάδα στα 910 ευρώ.Επίσης στο Λουξεμβούργο όπου ο κατώτατος μισθός είναι στα 2.508 ευρώ η αμόλυβδη βενζίνη είναι κατά πολύ χαμηλότερη σε σχέση με την Ελλάδα. Η τιμή της είναι στα 1,644 ευρώ ανά λίτρο. Στην Ιρλανδία ο κατώτατος μισθός είναι στα 1.910 ευρώ και η βενζίνη πωλείται προς 1,637 ευρώ ανά λίτρο

Στα ίδια επίπεδα το υγραέριο κίνησης

Η Ελλάδα έχει επίσης το όγδοο ακριβότερο υγραέριο κίνησης με μέση τιμή 0,888 ευρώ ανά λίτρο. Πρωταθλήτρια ακρίβειας είναι εδώ η Σουηδία με 1,211 ευρώ το λίτρο και ακολουθούν η Ελβετία με 1,172 ευρώ, η Γερμανία με 1,059 ευρώ, η Γαλλία με 0,993 ευρώ, η Ισπανία με 0,939 ευρώ, το Ηνωμένο Βασίλειο με 0,929 ευρώ και τα εξωτικά νησιά Φίτζι με 0,922 ευρώ. Όπως βλέπουμε και εδώ βρίσκονται στις θέσεις πάνω από την Ελλάδα πλούσιες χώρες με υψηλά εισοδήματα για τους πολίτες τους, αν εξαιρέσουμε τα νησιά Φίτζι. που αποτελούν μια ειδική περίπτωση, καθώς πρόκειται για ένα αρχιπέλαγος πάνω από 330 νησιών γύρω στα 1.100 μίλια από τη Νέα Ζηλανδία και με λιγότερους από 900.000 κατοίκους.

Καλύτερη είναι η εικόνα στο πετρέλαιο κινήσεως καθώς η Ελλάς καταλαμβάνει την 22η θέση της σχετικής παγκόσμιας κατάταξης με μέση τιμή 1,71 ευρώ το λίτρο. Ακριβότερη χώρα στον κόσμο όσον αφορά στην τιμή του ντίζελ κίνησης είναι το Χονγκ Κονγκ, το οποίο ανήκει στην Κίνα, με 2,765 ευρώ το λίτρο και την τριάδα συμπληρώνουν η Ισλανδία με 2,156 ευρώ το λίτρο και το Μονακό με 2,11 ευρώ το λίτρο.