Το Συμβούλιο Επικρατείας (ΣτΕ), που προ εκατό ετών ιδρύθη από τον Ελευθέριο Βενιζέλο, να προστατεύει τον  Έλληνα πολίτη από της αυθαιρεσίες της διοικήσεως, δηλ. της εκάστοτε κομματικής πίεσης των συντεχνιακών συμφερόντων, με αντάλλαγμα την ψήφο κι εξουσία, ακύρωσε  την απόφαση της «αποκεντρωμένης διοικήσεως», δηλ. του δευτέρου βαθμού

 

γραφειοκρατίας, οποία, υπήκουσα σε οργανωμένα συμφέρονται αδίστακτων κατασκευαστών και άπληστων ιδιοκτητών της Αττικής γης, που από την εποχή του Αριστοφάνη (*) κερδοσκοπούσαν εις βάρος του Αθηναϊκό λαού, είχε ακυρώσει την εντολή των δημάρχων της Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης προς τις αντίστοιχες Πολεοδομίες να παύσουν να εκδίδουν οικοδομικές άδειες, προ οριστικής απόφασης της ολομέλειας του ΣτΕ, που όμως το υπουργείο … «υπερδόμησης» απειλεί να επαναφέρει με διάφορα  νομοθετικά τερτίπια.

Η καλή μας κυβέρνηση έδωσε «δώρον» σε ιδιοκτήτες και οικοδόμους έναν επιπλέον όροφο πάνω από τον υπάρχοντα συντελεστή δομήσεως, συνεπής στην …Καραμανλική παράδοση, που στην δεκαετία του 1950 επινόησε την Αντιπαροχή σε οικοπεδούχους κι εργολάβους,  προκειμένου να στεγάσει τους συρρέοντες από την επαρχία στο «κλεινόν άστυ» (Αθήναι), λόγω της τότε ανασφάλειας και ανεργίας  που είχε συνεπιφέρει ο ανταρτοπόλεμος (1945-49).

Ως αποτέλεσμα της φθοράς της υπαίθρου, μετεφέρθη η καταστροφή εις Αθήνας και στα προάστεια της πρωτευούσης. Εν ονόματι της ελλείψεως στέγης, κατεδαφίσθησαν υπάρχουσες προπολεμικές κατοικίες και στην θέση τους ανεγέρθησαν πολυκατοικίες   πολλών ορόφων, αξιοποιήθησαν ακόμη και τα ανθυγιεινά υπόγεια, χωρίς καν να ληφθεί πρόνοια για γκαράζ αυτοκινήτων των οποίων, από τις δεκαετίας του 1960-70 ήδη διεφαίνετο η διάδοση τους. Σήμερα η πόλις έχει γίνει ένα απέραντο πάρκινγκ, χωρίς πεζοδρόμια και με αποψιλωμένο «πράσινο».

Η προπολεμική δόμηση των Αθηνών αλλοιώθη, επί χούντας προσετέθησαν και «ουρανοξύστες» και με την μεταπολίτευση, η ανοικοδόμηση πήρε διαστάσεις κατακλυσμού της ελεύθερης γης από ποταμούς …τσιμέντου. Ακόμη κι οι χείμαρροι οικοδομήθησαν.

Ως συνέπεια, το κλίμα της πόλεως άλλαξε (αυτό που λέει ο Κυριάκος :«κλιματική αλλαγή») , η ποιότης του αέρος υπεβαθμίσθη και μαζί με το «Ολυμπιακό» αεροδρόμιο των Σπάτων, απ’ όπου ανά 30 δευτερόλεπτα απογειούται στον Αττικό ουρανό ένα επιβατηγό αεροπλάνο, τα καυσαέρια καθιζάνουν στο διάσελο μεταξύ Πεντέλης και Πάρνηθας και δηλητηριάζουν τα ισχνά δάση όσα έχουν αφήσει οι εμπρηστές ανέπαφα.

Σαν μη έφθανε η χειροτέρευση της Αθηναϊκής ατμοσφαίρας κι απ’ τα καυσαέρια των 3,5 εκατομμυρίων ΙΧ αυτοκινήτων εν κυκλοφορία  (αφού μόλις το 2000 απέκτησε η πρωτεύουσα στοιχειώδες δίκτυο μαζικής μεταφοράς επιβατών κι  η…
 «συμπρωτεύσα» όχι ακόμη, μία 25ετία αργότερα), οι …φιλελευθερίζοντες κομματάρχες της Μεταπολίτευσης , καταλλήλως ελαυνόμενοι υπό του «τεχνικού κόσμου», που στερείται φιλοκαλίας, αξίωσαν την παροχή «δώρου» (μπόνους) στους ιδιοκτήτες τριώροφων κι άνω κατοικιών, δήθεν δια να επιταχυνθεί η οικονομική ανάπτυξη, που βραδυπορεί εξ αιτίας της 20ετούς χρηματοπιστωτικής κρίσεως που ξεκίνησε το 2005 και συνεχίσθη το 2019 με τον εγκλωβισμό της Πανδημίας, τον οποίον  ελαφρά τη καρδία, υιοθέτησε η κυβέρνηση στα κελεύσματα της φράου Μέρκελ, όταν η Σουηδία, η Τουρκία και βεβαίως η Αμερική άφησαν αδέσμευτη την ιδιωτική οικονομία, για να μην προσθέσουν στα θύματα της σοβαράς επιδημίας,  εκατομμύρια ανέργων κι απώλεια επενδεδυμένου κεφαλαίου δισεκατομμυρίων ευρώ των επιχειρήσεων που βιαίως τις έκλεισαν για δύο χρόνια μαζί με τα σχολεία.

Έτσι φθάσαμε στο σωτήριον έτος 2024, οπότε  ο υπουργός Οικονομίας ανεκάλυψε ότι εχάθη το 25-30% του εθνικού προϊόντος κι η οικονομική δραστηριότης υπολείπεται ακόμη εκείνης του 2009! Για την κάλυψη του κενού επανεφέρθη, απ’ τους οικονομικούς εγκεφάλους της κυβέρνησης, η παλιά θεραπεία της οικοδομής!

Δηλ. ότι έχει απομείνει από την θεομηνία του 1960 -74 στοχοποιείται τώρα με την ελπίδα ανακάμψεως της οικονομίας της οποίας ο ρυθμός αναπτύξεως περιορίζεται στο ανεπαρκές 2% υπό της Ευρωπαϊκής Κομισιόν. Αλλ’ εκτός της πονηράς δωροδοκίας (μπόνους) της φράξιας τεχνικών και ιδιοκτητών, υπό του ΥΠΕΧΩΔΕ, η πτώση της αποταμιεύσεως κι η διεθνής άνοδος του κόστους κατασκευής δεν επιτρέπουν την πραγματοποίηση ικανών επενδύσεων, που να μπορούν να αποκολλήσουν την οικονομία από το τέλμα της στασιμότητος, στο οποίο συμβάλλουν κι άλλα λάθη πολιτικής (υπερφορολόγηση, καρτελοποίηση , δαιδαλώδης πολεοδομική νομοθεσία).

Αντί τριών μεγάλων επενδύσεων με ξένη τεχνολογία και κεφάλαια , προσανατολισμένων στις εξαγωγές (πχ. πυρηνική ενέργεια, ναυπηγεία συντηρήσεως της υπερποντίου ναυτιλίας, αναπροσανατολισμός της γεωργικής γης) επιλέγεται πάλι η μονοκαλλιέργεια του… Τουρισμού, του οποίου η καθαρά προστιθεμένη αξία δεν υπερβαίνει το 18%.

Η στασιμότης έτσι παρατείνεται, η υπερχρέωση διευρύνεται και η κάμψη του πληθυσμού (γήρανση και υπογεννητικότης) θα αφήσουν τελικά ακατοίκητα τα διαμερίσματα που θα προκύψουν από τα «μπόνους» του ΥΠΕΧΩΔΕ. Αλλά πόθεν παρέχεται η «δωρεά» στη «χρυσή βίζα»;

- Απ’ το φυσικό περιβάλλον - όσον έχει απομείνει - των μελλουσών γενεών.

Η Ολομέλεια τους ΣτΕ , που θα επιληφθεί συντόμως  των αναστολών οικοδομικών αδειών, απορρίψεως τους απ’ τον δεύτερο βαθμό της παραδιοικήσεως και  νομοθετήσεως υπό της …φιλελε-κυβερνήσεως, καλόν θα είναι να λάβει όλα αυτά τα δυσάρεστα υπόψιν και να μην επηρεασθεί από τα γνωστά «λόμπι».

- Αρκετά «πήραμε την ζωή μας λάθος» που λέει ο ποιητής.

(*)Βλ. ΙΠΠΗΣ