Tesla: Μεταφέρει την Παραγωγή της Εκτός Κίνας και Ταϊβάν Λόγω Γεωπολιτικών Ανησυχιών

Tesla: Μεταφέρει την Παραγωγή της Εκτός Κίνας και Ταϊβάν Λόγω Γεωπολιτικών Ανησυχιών
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Τετ, 29 Μαΐου 2024 - 19:18

Η Tesla, η ηγέτης στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων, μειώνει την παραγωγή της στην Κίνα και την Ταϊβάν. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο αμερικανικός κολοσσός ζήτησε από τους προμηθευτές του να αρχίσουν να κατασκευάζουν ανταλλακτικά εκτός των δύο χωρών, με φόντο την αυξανόμενη γεωπολιτική ένταση στην περιοχή

Ο σχεδιασμός προβλέπει τη μεταφορά των παραγωγικών κέντρων ήδη από το 2025, καταδεικνύοντας την εντεινόμενη ανησυχία που επικρατεί, τόσο σε πολιτικούς, όσο και επιχειρηματικούς κύκλους.

Η Κίνα και η Ταϊβάν αποτελούν δύο στρατηγικά βιομηχανικά κέντρα όπου παράγονται υλικά και ανταλλακτικά που είναι απαραίτητα για μία σειρά κρίσιμων τομέων, από την ηλεκτροκίνηση μέχρι την Τεχνητή Νοημοσύνη. Αναμενόμενα, η μεταφορά εκτός Κίνας και Ταϊβάν θα οδηγήσει την παραγωγή σε γειτονικά ασιατικά κράτη. Η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, και η Ταϊλάνδη αποτελούν τους προορισμούς με τις μεγαλύτερες πιθανότητες προσέλκυσης των μονάδων. Ορισμένοι κατασκευαστές ανταλλακτικών, μάλιστα, έχουν ήδη μεταφέρει μέρος των δραστηριοτήτων τους σε αυτές τις χώρες ή βρίσκονται σε προχωρημένα στάδια διαπραγματεύσεων για την ανάπτυξη των τοπικών εφοδιαστικών αλυσίδων.

Για την Tesla και άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, η σταδιακή έξοδος από τη βιομηχανία της Κίνας συνεπάγεται και αντίστοιχη έξοδο από την Ταϊβάν, καθώς οι ανησυχίες συνδέονται με την πιθανότητα κινεζικής εισβολής. Η ένταση στο Στενό της Ταϊβάν έχει κλιμακωθεί τις τελευταίες εβδομάδες μετά τις γενικές εκλογές στο νησί και την εκλογή του νέου Προέδρου, Λάι Τσινγκ-Τε, ο οποίος προέρχεται από το Δημοκρατικό Προοδευτικό Κόμμα.

Το Πεκίνο είχε ταχθεί ανοιχτά κατά του Λάι, θεωρώντας ότι η εκλογή του μπορεί να οδηγήσει στην επίσημη ανεξαρτητοποίηση της Ταϊπέι και, συνακόλουθα, τη δραματική αλλαγή του εύθραυστου status quo στην περιοχή. Πέραν των εντάσεων μεταξύ Κίνας και Ταϊβάν, προβληματισμούς δημιουργεί και η τεταμένη ατμόσφαιρα της Κίνας με τις Φιλιππίνες, με τα δύο κράτη να έχουν βρεθεί κοντά σε “θερμό” επεισόδιο αρκετές φορές τους τελευταίους μήνες.

Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι η Tesla δεν εγκαταλείπει την κινεζική αγορά αυτή καθαυτή. Εξάλλου, η αγορά της Κίνας αποτελεί το βασικό πεδίο ανταγωνισμού της Tesla με τους ανερχόμενους ανταγωνιστές της, και ειδικά την κινεζική BYD. Εκτός αυτού, η Tesla, αλλά και ο ίδιος ο Elon Musk, φαίνεται να έχουν ρόλο προνομιακού συνομιλητή με την κινεζική ηγεσία. Υπενθυμίζεται ότι η Tesla ήταν η πρώτη μη κινεζική κατασκευάστρια που έλαβε άδεια για την κυκλοφορία αυτο-οδηγούμενων οχημάτων στην Κίνα.