Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα: Τα Κράτη της ΕΕ Aνταγωνίζονται για να Προσελκύσουν Κινεζικά Εργοστάσια EV

Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα: Τα Κράτη της ΕΕ Aνταγωνίζονται για να Προσελκύσουν Κινεζικά Εργοστάσια EV
energia.gr
Δευ, 10 Ιουνίου 2024 - 10:08

Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις μπορεί να είναι επιφυλακτικές απέναντι στα οικονομικά κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα που κατακλύζουν τις αγορές τους, αλλά ανταγωνίζονται επίσης σκληρά για ένα μερίδιο από τις επενδύσεις στη μεταποίηση και τις θέσεις εργασίας που φέρνουν οι νέοι ανταγωνιστές, αναφέρει το Reuters. Ενώ η ΕΕ διερευνά τις επιδοτήσεις αυτοκινήτων της Κίνας και εξετάζει το ενδεχόμενο επιβολής δασμών στις εισαγωγές, οι εθνικές κυβερνήσεις σε όλη 

την Ενωση δίνουν τα δικά τους κίνητρα για να προσελκύσουν τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που επιθυμούν να κατασκευάσουν ευρωπαϊκά εργοστάσια.

Το κόστος παραγωγής για τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, όπως η BYD, η Chery Automobile και η κρατική SAIC Motor, είναι πολύ χαμηλότερο στην πατρίδα τους, αλλά παρ' όλα αυτά επιθυμούν να εγκατασταθούν στην Ευρώπη για να δημιουργήσουν τις μάρκες τους και να εξοικονομήσουν χρήματα από τη ναυτιλία και τους πιθανούς δασμούς, δήλωσε ο Gianluca Di Loreto, εταίρος στην εταιρεία συμβούλων Bain & Company.

«Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες γνωρίζουν ότι τα αυτοκίνητά τους πρέπει να γίνονται αντιληπτά ως ευρωπαϊκά, αν θέλουν να έχουν ενδιαφέρον από τους ευρωπαίους πελάτες», δήλωσε. «Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να παράγουν στην Ευρώπη».

Η απόφαση της ΕΕ για τους δασμούς αναμένεται αυτή την εβδομάδα. Από τη μία πλευρά, οι φόροι εισαγωγής θα μπορούσαν να βοηθήσουν τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να ανταγωνιστούν καλύτερα τους Κινέζους ομολόγους τους, αλλά μπορεί επίσης να δώσουν ώθηση στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που ήδη επενδύουν σημαντικά, και μακροπρόθεσμα, στην Ευρώπη.

Οι πωλήσεις αυτοκινήτων κινεζικής μάρκας αποτελούσαν το 4% της ευρωπαϊκής αγοράς πέρυσι και προβλέπεται να φθάσουν το 7% μέχρι το 2028, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων AlixPartners.

Η Ουγγαρία, η οποία παρήγαγε περίπου 500.000 οχήματα το 2023, εξασφάλισε την πρώτη ευρωπαϊκή επένδυση εργοστασίου από κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, που ανακοινώθηκε πέρυσι από τον γίγαντα των EV BYD, ο οποίος εξετάζει επίσης τη δημιουργία δεύτερου ευρωπαϊκού εργοστασίου το 2025.

Η Βουδαπέστη διαπραγματεύεται επίσης με την Great Wall Motor για το πρώτο της ευρωπαϊκό εργοστάσιο, όπως ανέφεραν τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, με τη χώρα να προσφέρει μετρητά για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, φορολογικές ελαφρύνσεις και χαλαρούς κανονισμούς σε στοχευμένες ζώνες για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων.

Η Ουγγαρία έχει δαπανήσει περισσότερα από 1 δισ. δολάρια τα τελευταία χρόνια για να στηρίξει τα νέα εργοστάσια μπαταριών των νοτιοκορεατικών ομίλων SK On και Samsung SDI και το σχεδιαζόμενο εργοστάσιο του κινεζικού γίγαντα μπαταριών CATL.

Οι εκπρόσωποι της BYD, της Great Wall και της Ουγγαρίας δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχόλια.

Η κινεζική Leapmotor θα χρησιμοποιήσει την υπάρχουσα παραγωγική ικανότητα του γαλλοϊταλικού εταίρου Stellantis, με το Reuters να αναφέρει ότι το ζευγάρι επέλεξε το εργοστάσιο Tychy στην Πολωνία ως βάση παραγωγής.

Η Πολωνία διαθέτει μια σειρά προγραμμάτων που υποστηρίζουν επί του παρόντος επενδύσεις ύψους άνω των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, δήλωσε στο Reuters το υπουργείο Ανάπτυξης και Τεχνολογίας της χώρας, συμπεριλαμβανομένου ενός προγράμματος που ευνοεί τη μετάβαση σε μια καθαρή μηδενική οικονομία και ενός άλλου που προσφέρει φοροαπαλλαγές για το εισόδημα των επιχειρήσεων, έως και 50% σε περιοχές με υψηλή ανεργία.

Ισπανία και Ιταλία θέλουν εργοστάσια EV

Η Ισπανία, η δεύτερη μεγαλύτερη χώρα παραγωγής αυτοκινήτων στην Ευρώπη μετά τη Γερμανία, εξασφάλισε επένδυση από την Chery, η οποία θα ξεκινήσει την παραγωγή το τέταρτο τρίμηνο σε πρώην εγκαταστάσεις της Nissan στη Βαρκελώνη με τοπικό εταίρο.

Η Chery αναμένεται να επωφεληθεί από το πρόγραμμα της Ισπανίας ύψους 3,7 δισ. ευρώ που ξεκίνησε το 2020 για την προσέλκυση εργοστασίων παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών.

Η κινεζική Envision Group έχει ήδη λάβει κίνητρα ύψους 300 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο του προγράμματος για ένα εργοστάσιο μπαταριών αξίας 2,5 δισ. ευρώ που θα δημιουργήσει 3.000 θέσεις εργασίας. Η Ισπανία θα μπορούσε επίσης να φιλοξενήσει το σχεδιαζόμενο τέταρτο γιγαντιαίο εργοστάσιο της Stellantis στην Ευρώπη, με την CATL.

Η Chery σχεδιάζει μια δεύτερη, μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Ευρώπη, δήλωσε στο Reuters πηγή με γνώση των σχεδίων της εταιρείας και έχει διεξαγάγει συνομιλίες με κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένης της Ρώμης, η οποία επιθυμεί να προσελκύσει μια δεύτερη αυτοκινητοβιομηχανία για να ανταγωνιστεί την κατασκευάστρια εταιρεία της Fiat Stellantis.

Η Ιταλία μπορεί να αξιοποιήσει το εθνικό ταμείο αυτοκινήτου, ύψους 6 δισεκατομμυρίων ευρώ μεταξύ 2025-2030, για κίνητρα τόσο για τους αγοραστές αυτοκινήτων όσο και για τους κατασκευαστές. Η κινεζική Dongfeng συγκαταλέγεται μεταξύ πολλών άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών που έχουν πραγματοποιήσει επενδυτικές συζητήσεις με τη Ρώμη.

Το υπουργείο Βιομηχανίας της Ιταλίας αρνήθηκε να σχολιάσει. Η Dongfeng και η Chery επίσης δεν απάντησαν σε αιτήματα σχολιασμού.

Η SAIC, ιδιοκτήτρια της αξιόλογης μάρκας MG, στοχεύει στην κατασκευή δύο εργοστασίων στην Ευρώπη, δήλωσαν στο Reuters δύο πηγές που γνωρίζουν το θέμα.

Το πρώτο, με βάση μια υπάρχουσα εγκατάσταση, θα μπορούσε να ανακοινωθεί ήδη από τον Ιούλιο και θα χρησιμοποιήσει μια τεχνική συναρμολόγησης κιτ, με στόχο την ετήσια παραγωγή έως 50.000 οχημάτων, δήλωσε μία από τις πηγές. Το δεύτερο ευρωπαϊκό εργοστάσιο της SAIC θα κατασκευαστεί από το μηδέν και θα παράγει έως και 200.000 οχήματα ετησίως, πρόσθεσε η πηγή.

Η Γερμανία, η Ιταλία, η Ισπανία και η Ουγγαρία βρίσκονταν στη λίστα των τοποθεσιών της SAIC, δήλωσε η πηγή.

Η SAIC δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό, της είδησης.

Η διαμόρφωση του κόστους στην ΕΕ

Στην Ευρώπη, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν υψηλότερο κόστος για τα πάντα, από την εργασία έως την ενέργεια και τη συμμόρφωση με τις κανονιστικές διατάξεις.

Αλλά το κόστος για την εξαγωγή αυτοκινήτων made in China μπορεί να αυξηθεί γρήγορα και να απειλήσει τα ήδη στενά περιθώρια κέρδους.

Ο Di Loreto της Bain & Company δήλωσε ότι ένα αυτοκίνητο αξίας 15.000 ευρώ που παράγεται στην Κίνα απαιτεί έξοδα αποστολής και logistics μεταξύ 500 και 3.000 ευρώ.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να βρουν το εργατικό κόστος στη Βόρεια Ευρώπη πολύ υψηλό για ανταγωνιστική παραγωγή, δήλωσε ο Di Loreto, ενώ νοτιότερα, η Ιταλία ή η Ισπανία προσφέρουν μια ισορροπία χαμηλότερου εργατικού κόστους και σχετικά υψηλών προδιαγραφών παραγωγής - ιδιαίτερα σημαντικό για τα premium οχήματα.

Για τα οχήματα χαμηλότερου κόστους, είπε ο Di Loreto, οι ελκυστικές τοποθεσίες περιλαμβάνουν την Ανατολική Ευρώπη και την Τουρκία, η οποία παράγει σήμερα περίπου 1,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως, κυρίως για την ΕΕ, και έχει πραγματοποιήσει συνομιλίες με τις BYD, Chery, SAIC και Great Wall.

Η τελωνειακή ένωση της Τουρκίας με την ΕΕ και οι συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με χώρες εκτός ΕΕ εγγυώνται εξαγωγές οχημάτων και εξαρτημάτων χωρίς δασμούς.