Ευρωπαϊκή Ένωση: Έρχονται οι Δασμοί στα Κινεζικά Ηλεκτρικά Οχήματα

Ευρωπαϊκή Ένωση: Έρχονται οι Δασμοί στα Κινεζικά Ηλεκτρικά Οχήματα
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Δευ, 10 Ιουνίου 2024 - 15:27

Η πρώτη πράξη του δράματος μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Κίνας θα φτάσει στην κορύφωσή της αυτή την εβδομάδα, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζεται να ανακοινώσει μία σειρά δασμών έναντι των ηλεκτρικών οχημάτων που εισάγονται στην ΕΕ από την Κίνα

Τα μέτρα αυτά δεν θα πλήξουν μόνο τους κινέζους κατασκευαστές, αλλά και όσους δυτικούς κατασκευαστές παράγουν τα μοντέλα τους στην Κίνα.

Υπενθυμίζεται ότι η επιβολή δασμών αποτελεί μία προσπάθεια των Βρυξελλών να περιορίσουν την ταχύτατη διείσδυση των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στις ευρωπαϊκές αγορές.

Ωστόσο, τόσο το Πεκίνο, όσο και οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην κινεζική αγορά, έχουν προειδοποιήσει πως μία τέτοια κίνηση εκ μέρους της Κομισιόν, θα οδηγήσει σε αντίμετρα εκ μέρους των κινεζικών αρχών.

Μεταξύ 10% και 25% θα κινούνται οι ευρωπαϊκοί δασμοί εναντίον των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών. Σε συνδυασμό με την υφιστάμενη φορολόγηση ύψους 10%, κάθε προστιθέμενο 10% δασμών θα κοστίζει 1 δις ευρώ στους ευρωπαίους εισαγωγείς κινεζικών EVs, με βάση τα εμπορικά δεδομένα του 2023. Το αστρονομικό αυτό κόστος θα πλήξει έναν τομέα της αγοράς που ήδη ασθμαίνει εξαιτίας των πτωτικών τιμών πώλησης των ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και της μειούμενης ζήτησης. Αν οι κινέζοι κατασκευαστές καταφέρουν να μειώσουν περαιτέρω τις τιμές τους και “ακυρώσουν” τους δασμούς εκ των πραγμάτων, τότε το κόστος των ευρωπαίων εισαγωγέων θα πολλαπλασιαστεί. Υπενθυμίζεται ότι οι προκαταρκτικοί αυτοί δασμοί είναι το αποτέλεσμα μίας πολύμηνης έρευνας των ευρωπαϊκών αρχών σχετικά με τις πρακτικές ντάμπινγκ που εφαρμόζει το Πεκίνο στον «στρατηγικό» τομέα της ηλεκτροκίνησης.

Μία άλλη ανησυχία είναι η αντίδραση της Κίνας. Η κινεζική ηγεσία έχει ήδη προειδοποιήσει τους ευρωπαίους να μην επιβάλουν δασμούς, εξηγώντας ότι μία τέτοια απόφαση θα οδηγούσε σε αναπόφευκτη κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου. Το Πεκίνο είχε ήδη ρίξει “προειδοποιητικές βολές” τους προηγούμενους μήνες, ανοίγοντας μία παρόμοια έρευνα κατά του γαλλικού μπράντι. Ο Εμανουέλ Μακρόν επιχείρησε να κλείσει αυτό το θέμα κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Σι Ζινπίνγκ στη Γαλλία προ ολίγων εβδομάδων. Ωστόσο, δεδομένης της σημασίας που προσδίδει η Κίνα στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, η επιβολή δασμών από την ΕΕ θα σημάνει αυστηρά αντίμετρα από την άλλη πλευρά. Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων— με πρώτες τις γερμανικές BMW, Mercedes, και Volkswagen, οι οποίες αποκομίζουν το 20-23% των παγκόσμιων εσόδων τους από την κινεζική αγορά— έχουν επανειλημμένα αποθαρρύνει την Κομισιόν από την κλιμάκωση του εμπορικού ανταγωνισμού με το Πεκίνο. Μία δυνητική επιβολή κυρώσεων εναντίον των ευρωπαϊκών EVs από την Κίνα θα επέφερε ένα ισχυρό πλήγμα στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.


Παρόλα αυτά, είναι αμφίβολο κατά πόσο η επιβολή δασμών θα μειώσει, ή έστω επιβραδύνει, την αύξηση του μεριδίου αγοράς των κινέζων κατασκευαστών στις ευρωπαϊκές αγορές. Όπως είχε πρόσφατα γράψει το energia.gr, η Κίνα έχει ήδη προνοήσει έναντι αυτών των μέτρων, μεταφέροντας τις εφοδιαστικές της αλυσίδες επί ευρωπαϊκού εδάφους. Η ηλεκτροκίνηση κατέχει πλέον τη μερίδα του λέοντος από τις κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη, με την Ουγγαρία να αποτελεί τον μεγαλύτερο κερδισμένο αυτής της πολιτικής. Η Κίνα μεταφέρει τις μονάδες παραγωγής EVs στην Ευρώπη, διασφαλίζοντας πως όσο υψηλοί κι αν είναι οι δασμοί, οι πωλήσεις των κινεζικών μοντέλων θα συνεχίσουν να αυξάνονται.

 


 

 Οι εξαγωγές κινεζικών οχημάτων σε εκατομμύρια. Πηγή: Reuters.

Μολονότι τα δυτικά brands παραμένουν τα πιο δημοφιλή στην Ευρώπη, με τα κινεζικά μοντέλα να αγγίζουν το 8%, οι ευρωπαϊκές αρχές αναμένουν ραγδαία διεύρυνση των πωλήσεων. Αυτό σχετίζεται με τις χαμηλότερες τιμές των κινεζικών EVs, αποτελέσματα των προαναφερθέντων πρακτικών ντάμπινγκ. Σύμφωνα με υπολογισμούς, τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να φτάσουν το 15% εντός του 2025. Αν μάλιστα η παραγωγή μεταφερθεί επί ευρωπαϊκού εδάφους, εξασφαλίζοντας την κατασκευή από ευρωπαϊκά χέρια και τη διευκόλυνση των διαδικασιών αγοραπωλησίας, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κάθε λόγο να προβλέπουν συνεχή ανάπτυξη στην ΕΕ.