Από τον Ιούλιο, οι εισαγωγές ηλεκτροκίνητων Ι.Χ. από την BYD, τον κινεζικό κολοσσό των 92 δισ. δολαρίων, θα έχουν επιπλέον επιβάρυνση 17,4%, ενώ τα οχήματα της Geely και της SAIC Motor υπόκεινται σε δασμούς 20% και 38,1% αντίστοιχα, πλέον του υφιστάμενου φόρου ύψους 10%. Οι διαφορές αντανακλούν τα πορίσματα της Ε.Ε. για το ύψος της κρατικής στήριξης που δέχονται οι εταιρείες αυτές και συνυπολογίζουν ποιες επιχειρήσεις συνεργάστηκαν με τα αιτήματα της Κομισιόν.
Η αντίδραση των επενδυτών ήταν σε μεγάλο βαθμό ήπια. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης την Πέμπτη, οι μετοχές της BYD στο Χονγκ Κονγκ ανέβηκαν περίπου 2% σε σύγκριση με το κλείσιμο της προηγούμενης μέρας, προτού δηλαδή ανακοινωθούν οι δασμοί. Η μετοχή της Geely υποχώρησε περίπου 3%, ενώ της SAIC Motor περίπου 1%. Απεναντίας, της Nio έπεσε 7,5% και της Xpeng 6%.
Αυτό συνέβη διότι οι δασμοί ήταν πιο επιεικείς από το αρχικά προσδοκώμενο. Αναλυτές της JP Morgan ανέμεναν δασμούς συνολικού ύψους 30%. Με δασμούς 27,4% προβλέπουν ότι το κέρδος της BYD ανά μονάδα θα είναι μιάμιση φορά μεγαλύτερο σε σύγκριση με την πώληση του ίδιου αυτοκινήτου εντός Κίνας, έναντι με 3-4 φορές μεγαλύτερο που ήταν προηγουμένως.
Επίσης, σύμφωνα με το BreakingViews, η BYD έχει κι άλλα ισχυρά σημεία. Η ιδιωτική εταιρεία βασίζεται λιγότερο στη στήριξη του Πεκίνου σε σύγκριση με τις ανταγωνιστικές της, όπως η SAIC, που είναι μερικώς ελεγχόμενες από το κράτος, σύμφωνα με την έρευνα της Ε.Ε. Βέβαια έχει εκτιναχθεί στον τομέα των μπαταριών, των τσιπ, των λεωφορείων, ακόμα και των υβριδικών, που δεν υπόκεινται στους δασμούς. Χάρη στο διαφοροποιημένο επιχειρηματικό της μοντέλο είχε ώθηση στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτροκίνησης. Ενδεικτικά, έχει πάνω από μία δεκαετία που έγινε η πρώτη εταιρεία παροχής ηλεκτρικών λεωφορείων στην Ευρώπη.
Η BYD είναι επίσης καλή στο να βρίσκει παρακάμψεις. Για παράδειγμα, σχεδιάζει ήδη να ξεκινήσει τοπική παραγωγή στην Ουγγαρία και σκέφτεται και δεύτερο εργοστάσιο στην περιοχή. Η SAIC και η κρατικά στηριζόμενη Chery επίσης εξετάζουν το ενδεχόμενο να δημιουργήσουν μονάδες παραγωγής στην Ευρώπη. Για μικρότερες και λιγότερο εδραιωμένες μάρκες όπως η Nio και η Xpeng θα είναι δύσκολο να δικαιολογήσουν μια αντίστοιχη κίνηση σε αυτό το στάδιο: στις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων στη Δυτική Ευρώπη το πρώτο τρίμηνο οι εταιρείες αυτές είχαν μερίδιο μόλις 0,3%, σύμφωνα με τη Schmidt Automotive Research. Σε μακροπρόθεσμο επίπεδο, οι χαμηλότεροι δασμοί για την BYD μπορεί να τη βοηθήσουν να κατοχυρώσει τα πλεονεκτήματά της έναντι των ανταγωνιστών και το χάσμα μεταξύ τους να διευρυνθεί.
(από την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)