Για τα βαπόρια με μηχανές διπλού καυσίμου με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων

Η επιτάχυνση της μετάβασης της ναυτιλίας σε καύσιμο καθαρής μεθανόλης θα συμβάλει σημαντικά στη μείωση των εκπομπών αερίων των πλοίων, εν όψει και της εφαρμογής του συστήματος εμπορίας εκπομπών ρύπων της Ε.Ε.

Σύμφωνα με νέα έκθεση του Bloomberg New Energy Finance, η ναυτιλία υπολείπεται κατά 3 εκατ. τόνους μεθανόλης από τους 14 εκατ. τόνους που θα χρειαστεί συνολικά για τα νεότευκτα πλοία με μηχανές διπλού καυσίμου έως το 2028, ενώ από τις αρχές του 2024 η ικανότητα παραγωγής καθαρής μεθανόλης είναι αμελητέα και αποτελεί λιγότερο από το 1% των 110 εκατ. τόνων παραγωγής που χρησιμοποιούνται σε διάφορους βιομηχανικούς κλάδους μαζί με της ναυτιλίας.

Αναφέρεται ότι η Κίνα, αυτή τη στιγμή, έχει τα περισσότερα προγραμματισμένα έργα για την παραγωγή μεθανόλης, στο 60% από τα οποία σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει ανανεώσιμο υδρογόνο με βιομάζα για την παραγωγή καθαρής μεθανόλης.

Στην έκθεση του Bloomberg υπογραμμίζεται ότι η έγχυση ανανεώσιμου υδρογόνου στη βιομάζα για την παραγωγή βιοαιθανόλης θα μπορούσε να γίνει ο πιο επεκτάσιμος τρόπος για την παραγωγή καθαρής μεθανόλης.

Υποστηρίζει ότι, αυτή τη στιγμή, υπάρχουν έργα παραγωγής μεθανόλης, αξίας 18 εκατομμυρίων τόνων, σε εξέλιξη, που θα μπορούσαν να γίνουν ο σημαντικότερος μοχλός της ζήτησης καθαρού υδρογόνου βραχυπρόθεσμα, καταναλώνοντας περισσότερους από 1,65 εκατομμύρια τόνους ετησίως έως το 2028.

Οπως αναφέρει ο γαλλικός νηογνώμονας, η «πράσινη» μεθανόλη μπορεί να είναι βιομεθανόλη που παράγεται από βιομάζα ή ηλεκτρονική μεθανόλη που παράγεται από «πράσινο» υδρογόνο, δεσμευμένο CO2 και ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια. Και οι δύο τρόποι μπορούν να θεωρηθούν ότι επιτρέπουν ουδέτερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Σημειώνει ότι η κατασκευή μιας μονάδας βιοαιθανόλης στην Κίνα κοστίζει λιγότερο από το μισό σε σχέση με μια παρόμοια μονάδα στις ΗΠΑ, λόγω του χαμηλότερου κόστους κατασκευής και μηχανικής.

Η παραγωγή βιοαιθανόλης με έγχυση καθαρού υδρογόνου θα κόστιζε 610-748 δολάρια ανά τόνο με τη σημερινή τεχνολογία, υποθέτοντας 100 δολάρια ανά τόνο για τη βιομάζα και 4 δολάρια ανά κιλό για το «πράσινο» υδρογόνο.

Η ανανεώσιμη ηλεκτρονική μεθανόλη που παράγεται από υδρογόνο, το πιο «πράσινο» είδος, κοστίζει 1.000 δολάρια ανά τόνο.

Βιοκαύσιμα

Ο ναυτιλιακός κανονισμός FuelEU απαιτεί τα ηλεκτρονικά καύσιμα να παρέχουν μείωση εκπομπών κατά 70% σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα, ενώ τα βιοκαύσιμα με βάση τα απόβλητα έχουν όριο 50%-65%, ανάλογα με την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας ενός έργου.

Η παραγωγή ηλεκτρονικής μεθανόλης με άμεση δέσμευση του CO2 στον αέρα είναι η λιγότερο κλιμακούμενη μέθοδος, καθώς οι υψηλές τιμές για την άμεση δέσμευση του αέρα οδηγούν το συνολικό κόστος σε περίπου 2.400 δολάρια ανά τόνο.

«Περίπου 44 εκατ. τόνοι κατανάλωσης ναυτιλιακών καυσίμων εμπίπτουν στους κανονισμούς της Ε.Ε. Υποθέτοντας ότι η μεθανόλη χαμηλών εκπομπών άνθρακα θα αντικαταστήσει όλη αυτή την ποσότητα, η ζήτηση θα μπορούσε να φθάσει κοντά στους 80 εκατ. τόνους μεθανόλης», αναφέρει η έκθεση.

Η A.P. Moller - Maersk (Maersk), στις αρχές Αυγούστου, στο λιμάνι του Λος Αντζελες, θα παρουσιάσει στο ευρύ κοινό ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με δυνατότητα χρήσης «πράσινης» μεθανόλης.

Το πλοίο θα είναι ικανό να μεταφέρει περισσότερα από 16.000 εμπορευματοκιβώτια (TEU), ενώ θα πάρει το νέο του όνομα σε μια ιδιωτική τελετή στο εξωτερικό λιμάνι του λιμανιού.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk, Vincent Clerc, θα είναι παρών, μαζί με ειδικούς προσκεκλημένους ομιλητές από τη Nike και κορυφαίους πολιτειακούς και τοπικούς αξιωματούχους.

Αυτό είναι το πέμπτο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον στόλο της Maersk που μπορεί να ταξιδέψει με «πράσινη» μεθανόλη, μια εναλλακτική λύση στο συμβατικό πετρέλαιο καυσίμων.

Η Maersk συνεχίζει να διερευνά και να μελετά διάφορα εναλλακτικά καύσιμα, επιδιώκοντας τον στόχο της, να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2040. Η Maersk έχει παραγγείλει 20 επιπλέον πλοία με δυνατότητα χρήσης μεθανόλης.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")