Η Lufthansa κέρδισε την Τετάρτη την έγκριση της ΕΕ για την εξαγορά του 41% της ιταλικής ITA Airways έναντι 325 εκατομμυρίων ευρώ, αφού παραχώρησε δρομολόγια και χρονοθυρίδες σε μια συμφωνία που θα ενισχύσει την παρουσία της στην προσοδοφόρα αγορά της Νότιας Ευρώπης. Η συμφωνία είναι μία από τις τρεις υψηλού προφίλ συναλλαγές αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη 

υπογραμμίζοντας την προσπάθεια των αεροπορικών εταιρειών να ενισχύσουν την κλίμακα για να αντισταθμίσουν το αυξανόμενο λειτουργικό κόστος.

Η ITA προσφέρει στον γερμανικό αερομεταφορέα μεγαλύτερη πρόσβαση στη νότια Ευρώπη, καθώς και σε βασικά δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων. Η Lufthansa έχει δικαίωμα προαίρεσης να αναλάβει την πλήρη ιδιοκτησία της, εάν βελτιωθούν οι οικονομικές επιδόσεις της ITA.

Οι ρυθμιστικές αρχές ανταγωνισμού απαίτησαν σημαντικές παραχωρήσεις από τη Lufthansa για να κατευνάσουν τις ανησυχίες ότι η συμφωνία θα μπορούσε να μειώσει τον ανταγωνισμό στην Ιταλία σε ορισμένα δρομολόγια μικρών και μεγάλων αποστάσεων.

Οι ρυθμιστικές αρχές στην Ευρώπη ανησυχούν επίσης ότι οι τρεις μεγαλύτεροι όμιλοι αεροπορικών εταιρειών της περιοχής - η IAG, η Air France KLM και η Lufthansa - αποκτούν υπερβολική δεσπόζουσα θέση, με αποτέλεσμα να πλήττουν τις επιλογές των καταναλωτών και να καθιστούν τις πτήσεις λιγότερο προσιτές.

Η Lufthansa και η Ιταλία συμφώνησαν να παραχωρήσουν τα ιταλικά δρομολόγια μικρών αποστάσεων σε έναν ή δύο ανταγωνιστές, δήλωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επιβεβαιώνοντας δημοσίευμα του Reuters. Η γερμανική αεροπορική εταιρεία δήλωσε ότι βρίσκεται σε συνομιλίες με την Easyjet και τον ισπανικό αερομεταφορέα χαμηλού κόστους Volotea.

Η συγχωνευμένη εταιρεία θα κάνει επίσης συμφωνίες interlining ή ανταλλαγές χρονοθυρίδων με τους ανταγωνιστές για δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων για να αυξήσει τις συχνότητες και να βελτιώσει τις συνδέσεις για πτήσεις με μία στάση.

Η Lufthansa και η Ιταλία θα μεταβιβάσουν επίσης κάποιες από τις χρονοθυρίδες της κρατικής ITA στο αεροδρόμιο Linate του Μιλάνου για να αντιμετωπίσουν τις ανησυχίες για τον ανταγωνισμό.

Η Lufthansa μπορεί να κλείσει τη συμφωνία μόνο όταν οι αντίπαλοι αρχίσουν να εκτελούν τα δρομολόγια. Οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ είχαν απογοητευτεί με τις προηγούμενες εγκεκριμένες συμφωνίες της, κατά τις οποίες οι αντίπαλοι αρνούνταν να αναλάβουν δρομολόγια και χρονοθυρίδες επειδή δήλωναν ότι δεν μπορούσαν να ανταγωνιστούν τη Lufthansa.

Η Lufthansa αντιμετώπισε αύξηση του κόστους εργασίας που συνδέεται με απεργίες νωρίτερα φέτος, με αποτέλεσμα να εκδώσει προειδοποίηση για τα κέρδη της πριν από τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου.

Οι αναλυτές υποψιάζονται ότι δεν θα είναι εύκολο για τη Lufthansa να ανατρέψει την ITA, της οποίας η προκάτοχος Alitalia αντιμετώπισε δεκαετίες οικονομικών αγώνων και διασώσεων. Η Lufthansa πιθανότατα θα χρειαστεί να πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις για την ανοικοδόμηση της ITA.

Η Επιτροπή εξετάζει επί του παρόντος την προσφορά της IAG, ιδιοκτήτριας της British Airways, για την εξαγορά της Air Europa. Θα αξιολογήσει επίσης την προσφορά της Air France-KLM για την απόκτηση μεριδίου 19,9% του σκανδιναβικού αερομεταφορέα SAS.