Ελήφθησαν οι πρώτες εγκρίσεις για σχέδιο πλοίου - Συμφωνίες με παραγωγούς στη Μέση Ανατολή

Πρωτοπόρος παγκοσμίως στην ανάπτυξη εφοδιαστικής αλυσίδας υγροποιημένου υδρογόνου φιλοδοξεί να καταστεί η GasLog, συμφερόντων Πήτερ Λιβανού, έχοντας ήδη λάβει τις πρώτες εγκρίσεις για σχέδιο πλοίου.

«Με δεδομένη τη στρατηγική μας να ηγηθούμε των προσπαθειών απαλλαγής από τον άνθρακα, αναζητήσαμε ευκαιρίες ανάπτυξης για τη μεταφορά πράσινου υγροποιημένου υδρογόνου (LH2) από τη Μέση Ανατολή προς το Άμστερνταμ.

Αυτό που ξεκίνησε ως έργο σχεδιασμού πλοίου και δεξαμενών, γρήγορα επεκτάθηκε σε μια ολοκληρωμένη πρωτοβουλία για την αλυσίδα αξίας του LH2», επισημαίνεται στην έκθεση ESG της ναυτιλιακής, που δημοσιεύτηκε τις τελευταίες ημέρες.

Η GasLog εισήλθε σε συζητήσεις με παραγωγούς, τερματικούς σταθμούς παραγωγής και τελικούς χρήστες, «σημειώνοντας σημαντική πρόοδο», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Το τελευταίο επίτευγμα είναι η λήψη αρχικής έγκρισης (Approval in Principle) για ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου υδρογόνου, χωρητικότητας 30.000 κυβικών μέτρων, και η σύναψη συμφωνιών κοινής μελέτης με παραγωγούς στη Μέση Ανατολή και αποδέκτες των φορτίων στην Ευρώπη.

«Στόχος μας είναι να επενδύσουμε περαιτέρω στην ανάπτυξη της αλυσίδας και να είμαστε πρωτοπόροι σε μια νέα αγορά, που θα βοηθήσει τις προσπάθειες της Ευρώπης να απαλλαγεί από τον άνθρακα», τόνισε ο CEO της GasLog, Paolo Enoizi.

Υπενθυμίζεται ότι, στα τέλη Δεκεμβρίου 2023, η GasLog υπέγραψε συμφωνία με την κυβέρνηση του Ομάν, τη Hydrogen Oman (Hydrom), το λιμάνι του Άμστερνταμ και τη Zenith Energy Terminals, για μια κοινή μελέτη ανάπτυξης εφοδιαστικής αλυσίδας LH2, που θα παραδίδει πράσινο υδρογόνο από το Ομάν στην Ολλανδία και, στη συνέχεια, στην Ευρώπη.

Προς ενίσχυση αυτού του μεγάλου project, η GasLog γνωστοποίησε, τον περασμένο Μάρτιο, μια συνεργασία με την αμερικανική εταιρεία Chart Industries.

H τελευταία ειδικεύεται στην κρυογενετική και τις λύσεις υγροποίησης μεγάλης κλίμακας για την παγκόσμια διανομή LH2.

Μείωση των εκπομπών

Η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία κατόρθωσε, όπως φαίνεται από τα στοιχεία του ESG report, να βελτιστοποιήσει περαιτέρω το προφίλ εκπομπών του στόλου, επιτυγχάνοντας καλύτερες επιδόσεις τόσο σε επίπεδο Λειτουργικού Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης (EEOI, μέτρο του ΙΜΟ) όσο και AER (Ετήσιου Λόγου Αποδοτικότητας, μέτρο που υιοθετήθηκε από την  πρωτοβουλία Poseidon Principles).

Ειδικότερα, ο EEOI (gr CO2 / Tonne-mile) ανήλθε, το 2023, στις 19,1 μονάδες, έναντι 21,7 το 2022.

Αντίστοιχα, ο AER (gr CO2 / DWT-mil) υποχώρησε πέρυσι στις 7,65 μονάδες, από 8,87 έναν χρόνο πριν. Οι συνολικές εκπομπές CO2 του στόλου έπεσαν, το 2023, στους 2 εκατ. τόνους, από 2,4 εκατ. τόνους το 2022 και 2,55 εκατ. τόνους το 2021.

Η GasLog αποδίδει αυτή τη βελτιστοποιημένη απόδοση αρχικά στις μικρότερες περιόδους αδράνειας του στόλου (περίπου κατά 5%), εν συγκρίσει με το 2022.

Την ίδια ώρα, χρησιμοποιήθηκε σε μεγαλύτερη συχνότητα το LNG ως καύσιμο πρόωσης, έναντι του συμβατικού καυσίμου, υπό συνθήκες παρόμοιου μεταφορικού έργου σε ετήσια βάση.

H αυξημένη αξιοποίηση πλοίων παλαιότερης γενιάς ως FSUs (πλωτές μονάδες αποθήκευσης) και η πώληση δύο steam πλοίων συνεισέφεραν, επίσης σημαντικά, στη μείωση των εκπομπών.

Σημειώνεται ότι η GasLog διαχειρίζεται έναν στόλο 37 LNG carriers, 32 εκ των οποίων είναι στο νερό και τέσσερα υπό κατασκευή, ενώ ένα πλοίο είναι έτοιμο να πουληθεί ως FSRU.

Καινοτόμος τεχνολογία στο Cleos

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται, τέλος, στο ESG report στην πρόοδο που έχει σημειώσει το κέντρο απαλλαγής της ναυτιλίας από τον άνθρακα Cleos, το οποίο ίδρυσαν, στα τέλη του 2022, στον Πειραιά, οι DryLog και GasLog, συμφερόντων Πήτερ Λιβανού, και η Olympic Shipping, συμφερόντων του Ιδρύματος Ωνάση.

Η GasLog κάνει λόγο για εξελίξεις στο πεδίο της έρευνας και ανάπτυξης στην ενέργεια, τα καύσιμα και τις τεχνολογίες απανθρακοποίησης.

Αρχικά, οι προσπάθειες του Cleos εστίασαν στην ανάπτυξη ενός συστήματος δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα επί του πλοίου (OCCS), βασισμένου σε καινοτόμο τεχνολογία απορρόφησης αερίων με μεμβράνες.

Ένα πρωτότυπο έχει αναπτυχθεί από το Εθνικό Κέντρο Έρευνας & Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) και έχει δοκιμαστεί σε κινητήρα από το
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ).

Παράλληλα, το κέντρο ανέπτυξε ένα μοντέλο πλοίου με βάση τη φυσική για την αξιολόγηση τεχνολογιών ενεργειακής αποδοτικότητας και ολοκλήρωσε μια μελέτη που χαρτογράφησε το τοπίο των βιοκαυσίμων στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Τέλος, το Cleos έγινε μέλος του project H2 MARINE της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο εστιάζει σε κυψέλες καυσίμου με μεμβράνη ανταλλαγής πρωτονίων (PEM).

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")