Οι Δασμοί της Ε.Ε. και τα Κινεζικά Αντίποινα

Οι Δασμοί της Ε.Ε. και τα Κινεζικά Αντίποινα
των Τζορτζ Χέι, Αφικ Φιτρι Αλιας / Reuters Breakingviews
Πεμ, 11 Ιουλίου 2024 - 18:04

«Η υπέρτατη τέχνη του πολέμου είναι να υποτάξεις τον εχθρό χωρίς να πολεμήσεις». Ο Κινέζος στρατηγός Σου Τζου μπορεί να αναφερόταν σε πραγματικές συγκρούσεις και όχι σε εμπορικές, όταν διατύπωνε το διάσημο ρητό του. Ωστόσο, ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ και η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έχουν λόγους να εξετάσουν τις διμερείς συναλλαγές τους, μήπως και επιτύχουν παρόμοιο αποτέλεσμα

Η Ε.Ε. αποφάσισε δασμούς έως και 48% σε ορισμένα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, που θα οριστικοποιηθούν τον Νοέμβριο. Οπότε ο Σι έχει την ευκαιρία να πείσει τη Φον ντερ Λάιεν να το ξανασκεφθεί. Η Ε.Ε. πέρυσι εξήγαγε αγαθά 282 δισ. δολαρίων στην Κίνα και εισήγαγε προϊόντα 502 δισ. δολαρίων, συνεπώς πολλά τίθενται σε διαπραγμάτευση. Η τέχνη των εμπορικών διαφωνιών είναι να στοχεύεις αγαθά, ώστε να βλάπτεται περισσότερο ο εξαγωγέας παρά το κράτος-εισαγωγέας. Ως εκ τούτου, το Πεκίνο μπορεί να επικεντρωθεί σε προϊόντα που αντιπροσωπεύουν μεγάλο ποσοστό των συνολικών εξαγωγών της Ε.Ε., αλλά έχουν μικρή σημασία για το ίδιο. Τα φαρμακευτικά προϊόντα από την Ε.Ε. αντιπροσώπευαν το 62% των συνολικών εισαγωγών φαρμάκων της Κίνας το 2023. Τα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά από την Ε.Ε. ήταν το 59% των συνολικών εισαγωγών αυτοκινήτων της Κίνας, ενώ το Πεκίνο βασίζεται στην Ε.Ε. για το 47 % των εισαγόμενων τροφίμων και γεωργικών προϊόντων της. Τα αντίποινα εδώ μπορεί να βλάψουν τα συμφέροντα της Κίνας.

Οι αδυναμίες της Ε.Ε. εξίσου εύκολα εντοπίζονται. Η μεγαλύτερη εξάρτησή της αφορά τα γεωργικά είδη, διότι το 28% των συνολικών εξαγωγών της οδεύει στην Κίνα, η οποία, ομοίως, είναι ο προορισμός για το 22% των καταναλωτικών αγαθών της, όπως οι τσάντες Louis Vuitton. Αυτό μπορεί να κάνει αγρότες και ομίλους πολυτελείας καλούς στόχους για το Πεκίνο. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες φαίνονται λιγότερο ευάλωτες, διότι μόνο το 10% των ευρωπαϊκών εξαγωγών οχημάτων διεθνώς κατευθύνεται εκεί. Τα ανωτέρω δεν συνιστούν αλάνθαστο οδηγό για το πού θα πιέσει η Κίνα. Οι εμπορικοί διαπραγματευτές δίνουν επίσης ιδιαίτερη προσοχή σε ποια χώρα της Ε.Ε. παράγονται τα εισαγόμενα αγαθά. Σχεδόν οι μισές εξαγωγές μπράντι της Ε.Ε. προέρχονται από τη Γαλλία, η οποία υπήρξε μία από τις κινητήριες δυνάμεις για τη στόχευση των ηλεκτρικών οχημάτων κινεζικής προέλευσης. Επιπλέον, η κυβέρνηση Σι δυσανασχετεί με την εμφανή κατανάλωση εισαγόμενων πολυτελών προϊόντων από τις κινεζικές ελίτ. Πράγματι, η LVMH και άλλοι ευρωπαϊκοί γίγαντες πολυτελείας, όπως η Kering, δικαιολογημένα έχουν θορυβηθεί. Τέλος, το 1/3 των δερμάτινων και των πλαστικών τσαντών της Ε.Ε., αξίας 4,8 δισ. δολαρίων, που κατευθύνθηκαν στην Κίνα το 2023, προήλθαν από τη Γαλλία.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")