Αντιμέτωπος με δύσκολα διλήμματα και προκλήσεις βρίσκεται ο πολυπράγμων δισεκατομμυριούχος Ελον Μασκ, καθώς η Tesla κλυδωνίζεται για πολλοστή φορά από την ίδρυσή της το 2003. Η εταιρεία πουλάει πλέον λιγότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι μεγάλες επενδύσεις της σε αυτοκινούμενα οχήματα και τεχνητή νοημοσύνη θα χρειαστούν χρόνια για να αποδώσουν

Η Tesla ανέφερε πτώση ύψους 45% στα κέρδη της το τρίμηνο μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου, με τη μετοχή της να υποχωρεί πάνω από 8%. Οι πωλήσεις EV μειώθηκαν κατά 7% στα 19,9 δισ. δολάρια από 21,27 δισ. το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, την ώρα που ο κολοσσός έχει ήδη αναγκαστεί να μειώσει τις τιμές παγκοσμίως και να προσφέρει εκπτώσεις και κίνητρα εν μέσω του αυξανόμενου ανταγωνισμού, ειδικά στην Κίνα, μια από τις βασικές αγορές της. Τα αποτελέσματα πιθανότατα θα αυξήσουν την πίεση στον ίδιο τον διευθύνοντα σύμβουλο Ελον Μασκ, να δείξει ότι η εταιρεία μπορεί να βρει νέους τρόπους για να αναπτυχθεί και να κερδίσει χρήματα.

Μάλιστα η εταιρεία κινδυνεύει να χάσει φέτος την πρωτοκαθεδρία από την κινεζική ανταγωνίστρια BYD στις ετήσιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς η ζήτηση αυξάνεται στην Κίνα, αλλά μειώνεται στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, σύμφωνα με το Bloomberg. Η αυτοκινητοβιομηχανία απέχει πολύ από τον ρυθμό των 1,8 εκατ. αυτοκινήτων που πούλησε πέρυσι και προειδοποίησε ότι αναμένει «σημαντικά χαμηλότερο» ρυθμό ανάπτυξης το 2024. Η BYD την ίδια στιγμή ξεπέρασε για λίγο την Tesla σε πωλήσεις αμιγώς EV το τέταρτο τρίμηνο του περασμένου έτους στις ΗΠΑ (με 526.409 οχήματα έναντι 484.507). Φέτος διατήρησε τη δυναμική της, αποστέλλοντας στην αμερικανική αγορά σχεδόν 1 εκατ. ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα το δεύτερο τρίμηνο, βοηθούμενη από τις εκπτώσεις στην εγχώρια αγορά της. Μακροπρόθεσμα, η BYD προβλέπεται να διατηρήσει το προβάδισμα στις πωλήσεις της έναντι της Tesla έως το 2027, προτού η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία ανακτήσει και πάλι το στέμμα το 2028, ενώ η τρίτη στην παγκόσμια κατάταξη VW θα μειώσει σιγά σιγά τη διαφορά με τους μεγαλύτερους αντιπάλους της. Η Tesla εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως με βάση την κεφαλαιοποίηση, με αξία 786 δισ. δολαρίων στο κλείσιμο της Τρίτης 23 Ιουλίου.

Τα απογοητευτικά αποτελέσματα και οι καθυστερήσεις σε επενδύσεις, όπως αυτή στα ρομποταξί, αυξάνουν την πίεση στον Ελον Μασκ.

Δεν είναι σαφές εάν η νέα πολυδιαφημισμένη επιχείρηση ρομποταξί της εταιρείας, που έχει ήδη καθυστερήσει, θα μπορέσει να αντισταθμίσει τις εξασθενημένες πωλήσεις αυτοκινήτων της Tesla. Αρκετές εταιρείες, άλλωστε, συμπεριλαμβανομένης της μητρικής της Google, Alphabet, έχουν αναπτύξει ταξί χωρίς οδηγό εδώ και πολλά χρόνια, αλλά προσφέρουν μόνο περιορισμένες υπηρεσίες σε λίγες πόλεις. Το ίδιο ισχύει και με τα σχέδια της Tesla για ένα νέο εργοστάσιο στο Μεξικό, που έχουν αναβληθεί για την επομένη των προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ. Ο Ντόναλντ Τραμπ, ο υποψήφιος των Ρεπουμπλικανών, τον οποίο στήριξε πρόσφατα ο Μασκ, ενδέχεται να επιβάλει δασμούς σε αυτοκίνητα που εισάγονται από τη χώρα αυτή της Λατινικής Αμερικής. «Δεν έχει νόημα να επενδύσουμε στο Μεξικό αν ισχύσει κάτι τέτοιο», είπε ο Μασκ.

O Νοτιοαφρικανός μεγιστάνας γνωστοποίησε εν τω μεταξύ ότι η νεοφυής εταιρεία του τεχνητής νοημοσύνης, xAI, άρχισε να εκπαιδεύει τον υπερυπολογιστή Memphis, που σύμφωνα με τον ίδιο είναι το πιο ισχυρό υπολογιστικό σύστημα εκπαίδευσης τεχνητής νοημοσύνης στον κόσμο. Οταν τεθεί σε πλήρη λειτουργία θα χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία του πιο «ισχυρού προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης στον κόσμο», το οποίο θα κάνει την εμφάνισή του μέχρι τον προσεχή Δεκέμβριο, είπε. Η xAI έχει παρουσιάσει το δικό της ανταγωνιστικό πρόγραμμα γενετικής νοημοσύνης Grok και πιθανολογείται ότι το νέο πρόγραμμα θα είναι η τρίτη έκδοση του προγράμματος, το Grok3. Ταυτόχρονα, ο Μασκ διοργάνωσε online ψηφοφορία ζητώντας τη γνώμη των χρηστών του Χ για το αν πρέπει η Tesla να χρηματοδοτήσει τη xAI για τους ερευνητικούς σκοπούς της.


(από την εφημερίδα “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”)