Σχετικά με την Εγκύκλιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας με αριθμό Πρωτοκόλλου 2070.0/28541/2024 και ημερομηνία έκδοσης 16/04/24 ως και προγενέστερη με αριθμό Πρωτοκόλλου 2322.3/79893/2023 και ημερομηνία έκδοσης 14/11/23. "Ειδικά για τα ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα, το επίπεδο φόρτισης των συσσωρευτών τους δεν πρέπει να υπερβαίνει το 40% της συνολικής χωρητικότητας, όπως ορίζεται στις εγκυκλίους του Υπουργείου με αριθμούς 2322.3/79893/2023 από 14/11/2023 και 2070.0/28541/2024 από 16/04/2024"

Το ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο., ως ο από τριακονταετίας και πλέον εξειδικευμένος φορέας στα θέματα της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων στην Ελλάδα και ως πρωτεργάτης των μέχρι σήμερα εξελίξεων διάδοσής της, εκφράζει την ανησυχία του και την αντίθεση του σε αυτή την οδηγία.

Ειδικότερα, το ποσοστό του 40% της φόρτισης των συσσωρευτών των αμιγώς ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, μπορεί μεν να στηρίζεται σε σχετική πρόταση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Ασφάλειας στη Θάλασσα (EMSA) για τη μείωση των κινδύνων πυρκαγιάς, αυτό όμως δε σημαίνει ότι πρέπει να γίνει αβασάνιστα αποδεκτός και εφαρμόσιμος χωρίς να αξιολογηθεί το τεχνολογικό του υπόβαθρο όπως και η σκοπιμότητά του υπό τις εκάστοτε συνθήκες και τα εθνικά δεδομένα.

Η πρόταση αυτή δεν φαίνεται να αποτελεί προϊόν εξειδικευμένης μελέτης από την οποία να προκύπτει πράγματι μείωση των κινδύνων πυρκαγιάς. Ο περιορισμός αυτός αποτελεί απλώς αντιγραφή αντίστοιχου περιορισμού που εφαρμόζεται στις μαζικές θαλάσσιες μεταφορές ηλεκτρικών συσσωρευτών ως φορτίων.

Είναι επίσης γνωστό ότι η ποσότητα της εναποθηκευμένης ενέργειας σε ένα μεταφερόμενο αυτοκίνητο ουδέποτε σχετίζεται με τα αίτια έναρξης μιας πυρκαγιάς αλλά μόνο με τις συνέπειες που αυτή μπορεί να έχει όταν εκδηλωθεί. Ακόμη όμως και αν αξιολογηθεί το μέτρο, αποδεικνύεται ότι είναι κραυγαλέα άδικο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ουδόλως συμβάλλει πράγματι στην αύξηση του συντελεστή ασφάλειας της μεταφοράς τους. Αρκεί για τούτο να αναφερθεί ότι η εναποθηκευμένη ενέργεια σε ένα μεγάλο ηλεκτρικό αυτοκίνητο με πλήρως φορτισμένους τους συσσωρευτές του, ισοδυναμεί με 8 λίτρα βενζίνης μόνο. Η ποσότητα αυτή είναι ασυγκρίτως μικρότερη από εκείνη που κατά μέσον όρο εμπεριέχεται στα ρεζερβουάρ των μεταφερόμενων συμβατικών αυτοκινήτων, στα οποία μάλιστα οι πιθανότητες ύπαρξης αιτίου έναρξης πυρκαγιάς είναι κατά πολύ περισσότερες.

Ειδικότερα, για τη νησιωτική μας χώρα, η εφαρμογή αυτού του μέτρου παρουσιάζει σοβαρές προκλήσεις στην κυκλοφορία των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό οφείλεται στην έλλειψη επαρκών δικτύων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στα νησιά, γεγονός που δυσχεραίνει τον προγραμματισμό των μετακινήσεων και, κατά συνέπεια, αποθαρρύνει τα ταξίδια προς και από τα νησιά μας.

Στη περίπτωση των κατόχων επαναφορτιζόμενων υβριδικών οχημάτων, το μέτρο επιβάλει αυξημένη χρήση υγρού καυσίμου αντί της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας που όμως θα διατηρούσε καθαρή την ατμόσφαιρα του νησιού στο οποίο θα μετέβαιναν.

Για όλους τους ως άνω λόγους το ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο. υποστηρίζει ότι πρέπει να αρθεί άμεσα ο περιορισμός αυτός, τα δε ηλεκτρικά και αναφορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα να κυκλοφορούν και να μεταφέρονται ελεύθερα, χωρίς καμιά διάκριση, εφόσον καμιά έρευνα ή σχετική μελέτη δεν τους αποδίδει αυξημένη επικινδυνότητα πυρκαγιάς σε σύγκριση με τα συμβατικά αυτοκίνητα. Άλλωστε η αύξηση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί κρίσιμο μέγεθος σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και τη στρατηγική μείωσης των εκπομπών CO2.

Τέλος, το ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο. θεωρεί επιβεβλημένη τη σύγκληση διαβουλεύσεων με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων πριν την υιοθέτηση παρόμοιων προτάσεων, με στόχο τη διασφάλιση τεκμηριωμένων αποφάσεων και την προώθηση βέλτιστων πρακτικών στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.