Σε φάση προετοιμασίας βρίσκεται το νομοσχέδιο για το βιομεθάνιο και το βιοαέριο και αναμένεται, όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που συνομίλησαν με τη «Ν», να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση εντός Σεπτεμβρίου

Το νομοθετικό κείμενο θα αποτυπώνει το γενικό πλαίσιο για την προώθηση των εν λόγω εναλλακτικών καυσίμων, ανοίγοντας τον δρόμο για τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης αγοράς. Αν και έχουν γίνει σημαντικά βήματα ως προς τη διατύπωση των βασικών αρχών του νομοσχεδίου, εντούτοις -όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές- εκκρεμούν προς διευθέτηση μια σειρά ζητήματα, όπως το θέμα των ανταγωνιστικών διαδικασιών και το κατά πόσο η χορήγηση επιδότησης θα συναρτηθεί με διαγωνισμούς ή όχι. Σε αυτό το σημείο να σημειωθεί ότι η αγορά διατηρεί επιφυλάξεις ως προς το συγκεκριμένο θέμα, απορρίπτοντας το σενάριο των διαγωνισμών, καθώς εκτιμά ότι στην παρούσα φάση δεν θα αποφέρουν τα προσδοκώμενα οφέλη.

Πιο συγκεκριμένα, η περιορισμένη -για την ώρα- εμβέλεια της οικείας αγοράς δεν διασφαλίζει τον απαιτούμενο ανταγωνισμό που θα έδινε νόημα σε μια διαγωνιστική διαδικασία με τελικό σκοπό τη διασφάλιση της χαμηλότερης τιμής. Αντιθέτως, το υφιστάμενο χαμηλό επίπεδο ανταγωνισμού δίνει το περιθώριο στους συμμετέχοντες να κινηθούν στα ανώτατα όρια ως προς τις προσφορές τους, με αποτέλεσμα η πραγματοποίηση ενός διαγωνισμού να «κοστίσει» μόνο σε χρόνο, καθυστερώντας τις επόμενες ενέργειες που χρειάζεται να γίνουν στην κατεύθυνση περαιτέρω «ωρίμανσης» της αγοράς.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι οι ποσοστώσεις, που έχουν οριστεί ήδη από το 2014 και παραμένουν σε ισχύ μέχρι και σήμερα, προέβλεπαν όριο 250 MW ηλεκτρικής ισχύος για μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από βιοαέριο, όταν σήμερα οι εν λειτουργία μονάδες προσεγγίζουν τα 115 MW. Υπό το πρίσμα αυτό, στελέχη του κλάδου εκτιμούν ως «πρόωρο» μέτρο την εφαρμογή ανταγωνιστικών διαδικασιών, παραπέμποντας το σχετικό μέτρο μετά τη διαμόρφωση μιας μίνιμουμ αγοράς, από την οποία -με βάση τα νούμερα- φαίνεται ότι απέχουμε ακόμη κατά πολύ.

Το μέγεθος της αγοράς φυσικού αερίου

Ως προς τα επόμενα βήματα, το υπουργείο, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, έχει δεσμευτεί να προχωρήσει σε κλειστή διαβούλευση με την αγορά προκειμένου να συγκεντρώσει παρατηρήσεις και στη συνέχεια να διεξαχθεί ανοικτή διαβούλευση για κάθε ενδιαφερόμενο, όπως προαναφέρθηκε. Χρειάζεται να σημειωθεί ότι η υιοθέτηση του πλαισίου συνιστά το πρώτο σημαντικό βήμα, ενώ χρειάζεται να ακολουθήσει νέο νομοσχέδιο, όπου θα ορίζονται ειδικότερα θέματα όπως τιμές, ταρίφες και «φόρμουλα» διαγωνισμών, αναλόγως του πού θα καταλήξει η υπό εξέλιξη σχετική συζήτηση.

Εκτενής αναφορά στις βασικές αρχές του επικείμενου νομοσχεδίου με το γενικό πλαίσιο έγινε στο πρόσφατο συνέδριο «Ενεργειακή Αξιοποίηση Αποβλήτων, Βιομάζα, Βιομεθάνιο», όπου συμμετείχαν θεσμικοί παράγοντες και φορείς της αγοράς.

Ειδικότερα, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, ότι το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ αντιμετωπίζει και τους τέσσερις τομείς που απαιτούνται για να αναπτυχθεί η βιομηχανία του βιομεθανίου, ξεκινώντας από την πρώτη ύλη και τη συλλογή της. Στη συνέχεια, ασχολείται με τον δεύτερο τομέα, που είναι η έγχυση στα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου και στα δίκτυα διανομής. Ο τρίτος τομέας είναι οι πιστοποιήσεις του βιομεθανίου ως ανανεώσιμου αερίου, κάτι επίσης σημαντικό για την οικονομική βιωσιμότητα των μονάδων, και ο τελευταίος τομέας είναι οι ενισχύσεις που θα δοθούν και οι οποίες δεν θα κινηθούν σε ιδιαίτερα υψηλά μεγέθη.

Το μέγεθος της αγοράς εκτιμάται σε περίπου 38 υπάρχουσες μονάδες (περίπου 0,9 TWh/έτος) με συνολικό κόστος αναβάθμισης 69 εκατ. ευρώ και συνολικό κόστος σύνδεσης 24,3 εκατ., καθώς και σε 60 νέες εγκαταστάσεις (περίπου 1,2 ΤWh/έτος), με συνολικό κόστος 253 εκατ. ευρώ.

Οι εταιρείες μεταφοράς (ΔΕΣΦΑ) και διανομής φυσικού αερίου (ΕΝΑΟΝ, ΔΕΠΑ Εμπορίας) έχουν ήδη εξετάσει εφαρμογές αξιοποίησης βιομεθανίου και τις δυνατότητες έγχυσής του στα δίκτυά τους για δύο λόγους: αφενός λόγω της ανάγκης για ανθρακοποίηση της μεταφοράς/διανομής (greening the pipeline) και αφετέρου για λόγους ενεργειακής ασφάλειας σε περίπτωση νέας απότομης αύξησης της τιμής του φυσικού αερίου.

Για αυτά τα θέματα, το ΚΑΠΕ βρίσκεται σε επαφή με όλους τους εμπλεκόμενους, τους παραγωγούς βιοαερίου και βιομάζας, τους Διαχειριστές των Δικτύων Μεταφοράς και Διανομής Φυσικού Αερίου, τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων και τον ΔΑΠΕΕΠ, ο οποίος θα αναλάβει τη διαχείριση κατά πάσα πιθανότητα των πιστοποιήσεων και τα επιμέρους θέματα.

Ρυθμιστικό πλαίσιο

Από εκπροσώπους της αγοράς επισημαίνεται η ανάγκη βελτιώσεων στο αναμενόμενο ρυθμιστικό πλαίσιο. Δεδομένου ότι η αγορά βιοαερίου είναι ήδη προβληματική (προβλήματα πρώτων υλών, τεχνική επάρκεια μονάδων), αλλά και μικρή σε σύγκριση με τις άλλες ΑΠΕ (κυρίως αιολικά και Φ/Β), προτείνεται να μην εισαχθούν, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, ανταγωνιστικές διαδικασίες, οι οποίες θα επιβαρύνουν την οικονομική βιωσιμότητα των μονάδων βιομεθανίου.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")