Με συμμάχους δύο από τα κορυφαία κράτη σημαίας στον κόσμο, αυτά των Λιβερίας και Μπαχάμες, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο κατέθεσε νέα πρόταση-γέφυρα για τη «φορολόγηση» της χρήσης συμβατικών καυσίμων στη ναυτιλία

Η πρόταση κατατέθηκε στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό έναν μήνα περίπου πριν από τον επόμενο γύρο των διαπραγματεύσεων του ΙΜΟ, που θα επαναληφθούν στο Λονδίνο στις 23 Σεπτεμβρίου, για την ανάπτυξη ενός νέου πακέτου μεσοπρόθεσμων κανονισμών για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου για τη διεθνή ναυτιλία. Το αμφίβολο προς στιγμήν αποτέλεσμα, σχεδιάζεται να δοθεί προς έγκριση στην Ολομέλεια του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, στα κράτη-μέλη δηλαδή, μέσα στο 2025.

Σύμφωνα με το ICS, είναι καιρός οι κυβερνήσεις να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Αν δεν συμπεριληφθεί ένας ξεχωριστός μηχανισμός τιμολόγησης GHG και πρόγραμμα επιβράβευσης στους κανονισμούς του ΙΜΟ που θα εγκριθούν το επόμενο έτος, το Επιμελητήριο είναι πεπεισμένο ότι η μετάβαση της ναυτιλίας στο «καθαρό μηδέν» έως το 2050 ή γύρω στο 2050 θα είναι απίθανο να πετύχει.

Υποστηρίζει επίσης ότι επιπλέον των επιπτώσεων -στην επίτευξη των στόχων των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική αλλαγή-, οποιαδήποτε αποτυχία συμφωνίας για ένα κατ’ αποκοπή τέλος GHG που θα ισχύει για όλα τα πλοία παγκοσμίως θα οδηγούσε επίσης σε πολλαπλασιασμό των αποσπασματικών, μονομερών τελών GHG που εφαρμόζονται στη ναυτιλία περιφερειακά και/ή σε εθνικό επίπεδο. Γεγονός που θα επιφέρει ρυθμιστικό χάος, οικονομική αναποτελεσματικότητα, κίνδυνο κλυδωνισμών εφοδιασμού και διακοπής του θαλάσσιου εμπορίου, αλλά και ζημίας στην αναγνώριση του ΙΜΟ ως παγκόσμιου ρυθμιστή της ναυτιλίας. Κατά την άποψη του ICS, ένας μηχανισμός τιμολόγησης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σημαίνει ότι όλα τα πλοία θα πρέπει να συνεισφέρουν εξίσου τέλη αερίων του θερμοκηπίου με βάση τις πραγματικές τους εκπομπές GHG, σύμφωνα με τις αρχές του ανταγωνισμού και την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει».

Η πρόταση

Στο επίκεντρο της πρότασης είναι ένα τέλος GHG, το οποίο θα επιβαρύνει τα πλοία ανά τόνο εκπεμπόμενου διοξειδίου του άνθρακα. Η πρόταση περιλαμβάνει και έναν μηχανισμό «feebate» για την παροχή κινήτρων για την ταχεία παραγωγή και απορρόφηση μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών GHG ναυτιλιακών καυσίμων, όπως π.χ. πράσινη αμμωνία, υδρογόνο και μεθανόλη, βιώσιμα βιοκαύσιμα και νέες τεχνολογίες όπως η δέσμευση άνθρακα επί του πλοίου.

Ενώ ο κύριος σκοπός του προτεινόμενου μηχανισμού είναι να μειώσει το σημαντικό χάσμα κόστους μεταξύ των συμβατικών και πράσινων καυσίμων, περίπου 2,5 δισ. δολάρια ΗΠΑ ετησίως θα διατεθούν επίσης σε ένα «IMO Net Zero Shipping Fund», για την υποστήριξη των προσπαθειών μείωσης των εκπομπών ρύπων του θερμοκηπίου στις αναπτυσσόμενες χώρες. Αυτό γίνεται για να διασφαλιστεί ότι η μετάβαση της ναυτιλίας στις μηδενικές εκπομπές θα είναι πραγματικά παγκόσμια και ότι τα πράσινα καύσιμα θα είναι διαθέσιμα σε όλα τα λιμάνια παγκοσμίως.

Το ICS δεν έχει άποψη για το ύψος του τέλους GHG, το οποίο θα εξαρτηθεί από το ποσοστό ανταμοιβής που θα συμφωνηθεί ανά τόνο εκπομπών GHG που δεν θα εκπέμπουν πλοία, με μηδενικές ή σχεδόν μηδενικές εκπομπές GHG.

Σύμφωνα όμως με τους υπολογισμούς του ICS, εάν, για τα πρώτα πέντε χρόνια εφαρμογής, ο ΙΜΟ ορίσει το ποσοστό ανταμοιβής σε περίπου 100 δολάρια ΗΠΑ ανά τόνο αποτρεπόμενου CO2, το ICS προτείνει ένα τέλος GHG αρχικά ισοδύναμο με περίπου 60 δολάρια ΗΠΑ ανά τόνο συμβατικού πετρελαίου που καταναλώνονται από πλοία. Ποσό που επαρκεί για την επίτευξη των σκοπών του μέτρου.

Ο πρωταρχικός στόχος του προτεινόμενου μηχανισμού του ΙΜΟ είναι να επιταχύνει την παραγωγή και απορρόφηση νέων πράσινων ναυτιλιακών καυσίμων, μειώνοντας το μειονέκτημα κόστους τους, με το σύστημα των ανταμοιβών.

Τα τέλη θα συλλέγονται και θα εκταμιεύονται μέσω ενός διαδικτυακού αυτοματοποιημένου μηχανισμού του IMO. Ποσό ισοδύναμο με το 20% των εσόδων που διατίθεται για τη στήριξη του προγράμματος feebate θα μεταφέρεται ετησίως στο πρόσφατα προτεινόμενο IMO Net Zero Shipping Fund.

Επιταχυντής ανάπτυξης πράσινων καυσίμων

Όπως σχολίασε ο γενικός γραμματέας του ICS, Guy Platten (φωτ.), «Ένας μηχανισμός τιμολόγησης GHG που χρησιμοποιεί ένα κατ’ αποκοπή τέλος GHG και ένα στοιχείο feebate θα είναι ζωτικής σημασίας για την ταχεία ανάπτυξη και απορρόφηση των πράσινων ναυτιλιακών καυσίμων. Για την παροχή κινήτρων για την παραγωγή και τη χρήση πράσινων ναυτιλιακών καυσίμων, η πρότασή μας περιλαμβάνει έναν προσεκτικά μελετημένο μηχανισμό feebate, για την παροχή κινήτρων για την πρόληψη έως και 100 εκατ. τόνων εκπομπών GHG ετησίως τα πρώτα πέντε χρόνια του προγράμματος. Αυτό θα βοηθήσει στην απομάκρυνση του κινδύνου στις επενδυτικές αποφάσεις και θα επιτρέψει στη ναυτιλία να φτάσει γρήγορα να απογειώσει τη χρήση πράσινων καυσίμων, κάτι που απαιτείται επειγόντως, καθώς η τρέχουσα διαθεσιμότητά τους είναι σχεδόν μηδενική».

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")