Μέσω της κατάργησης του μονοπωλίου της ΔΕΦΑ να εισάγει και να διοχετεύει φυσικό αέριο στην Κύπρο και με το παράλληλο άνοιγμα της αγοράς έτσι ώστε να μπορούν να εισάγουν και ιδιώτες φυσικό αέριο καθώς και η ΑΗΚ, προσπαθεί να απεγκλωβιστεί η Κυπριακή Κυβέρνηση από τους σκοπέλους που υπάρχουν με το τερματικό στο Βασιλικό.

Ήδη το υπουργείο Ενέργειας προ ημερών προώθησε και σχετική επιστολή στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕΚ), με την οποία ζητείται να εξεταστεί το ενδεχόμενο της κατάργησης της αναδυόμενης αγοράς και για ρύθμιση της μέσω της συμμετοχής προμηθευτών φυσικού αέριου.

Πάντως, σε περίπτωση κατάργησης της παρέκκλισης που έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Κύπρο για λειτουργία μονοπωλιακού καθεστώτος στην κρατική ΔΕΦΑ, οποιοσδήποτε παραγωγός ηλεκτρισμού θα μπορεί να κάνει τις δικές του διευθετήσεις για εισαγωγή φυσικού αερίου. Αν και αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα πως διευκολύνονται οι παραγωγοί για την αγορά και εισαγωγή αερίου, ενδέχεται η εξέλιξη αυτή -αν υιοθετηθεί από τη ΡΑΕΚ- να αλλάξει τους όρους τους παιγνιδιού, καθώς η ΑΗΚ, ως ο μεγαλύτερος σήμερα καταναλωτής πετρελαίου θα μπορεί να παραμείνει μεγαλύτερος καταναλωτής και στο φυσικό αέριο, με συνέπεια να δύναται να εισάξει φθηνότερο καύσιμο από μικρότερους παραγωγούς – ανταγωνιστές.

Παρά, την εξέταση των εναλλακτικών σεναρίων δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει τι μέλλει γενέσθαι με τα έργα που ήδη έγιναν, όπως είναι η κατασκευή του πλοίου φυσικού αερίου και της προβλήτας στο Βασιλικό, για τα οποία το κράτος πλήρωσε μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Πέραν των αλλαγών στην αναδυόμενη αγορά, το υπουργείο Ενέργειας εξετάζει και εφαρμογή του Γερμανικού μοντέλου, σύμφωνα με το οποίο, η Γερμανία λόγω της κατάργησης της εισαγωγής φυσικού αερίου από την Ρωσία, σε χρόνο ρεκόρ προχώρησε στην δημιουργία 4-5 τερματικών φυσικού αερίου. Όλα αυτά αποκαλύφθηκαν κατά τη χθεσινή συνεδρία της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, η οποία εξέτασε τις εξελίξεις γύρω από το τερματικό του Βασιλικού.

Ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, απαντώντας στις θέσεις που διατύπωσαν οι βουλευτές ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου και Κυριάκος Χατζηγιάννης, είπε, πως το Υπουργείο βλέπει θετικά τις δύο προτάσεις. Ο Αβέρωφ Νεοφύτου, είπε, πως είναι η ώρα για τολμηρές αποφάσεις και να ανοίξει η αγορά, ενώ ο Κυριάκος Χατζηγιάννης σημείωσε πως θα πρέπει να αλλάξει η νομοθεσία και να εφαρμοστεί το γερμανικό μοντέλο. Ο υπουργός είπε ότι η κυβέρνηση το εξετάζει. «Το κίνητρο το δικό μας είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε σε πολλά θέματα, αδυναμίες στην αλυσίδα/τροφοδοσία και πρέπει να πάρουμε τολμηρές αποφάσεις. Ο μόνος τρόπος για να ελευθερωθεί και να μην μείνουμε μέσα στο κλείδωμα το συγκεκριμένο είναι να σκεφτούμε εναλλακτικές και αυτή είναι μια που σκέφθηκε το Υπουργείο και χαίρομαι που την άκουσα και από κάποιους στη Βουλή» σημείωσε ο υπουργός.

Από την πλευρά του ο Γιώργος Χρυσοχός, Διευθύνων Σύμβουλος της Power Energy Cyprus (PEC), είπε ότι η εταιρεία του έχει διερευνήσει το ενδεχόμενο ενοικίασης πλωτού τερματικού αποϋγροποίησης αερίου με 25 ιδιοκτήτες τέτοιων τερματικών. Όπως είπε,  η τιμή ενοικίασης είναι στα €80.000 ημερησίως, ήτοι €30 εκατ. το χρόνο. Σημείωσε, ωστόσο, ότι τα χρήματα αυτά θα καλυφθούν από τις εξοικονομήσεις λόγω της εισαγωγής φθηνότερο καυσίμου σε σύγκριση με το μαζούτ και το ντίζελ που χρησιμοποιεί η ΑΗΚ για ηλεκτροπαραγωγή. Ο πρόεδρος της ΑΗΚ, Γιώργος Πέτρου, είπε ότι ο Αρχή θα μελετήσει το θέμα.

Κρίσιμη η 4η Σεπτεμβρίου

Και όλα αυτά την στιγμή που στις 4 Σεπτεμβρίου θα υπάρξει εξέλιξη στο διαιτητικό δικαστήριο στη Βρετανία, σε σχέση με το Βασιλικό και δεδομένου ότι το πλοίο «Προμηθέας» κατακρατείται από την κινεζική κοινοπραξία CMC. Ο υπουργός απέφυγε απαντήσει σε άλλα ερωτήματα, καθώς, όπως είπε, στις 4 Σεπτεμβρίου εκκρεμεί μια σημαντική δίκη και απόφαση στη διαιτησία. Ο πρόεδρος της ΑΗΚ, Γιώργος Πέτρου, εξέφρασε την ανησυχία του, καλώντας τη Βουλή να σταματήσει τη συζήτηση του θέματος, ακόμη και τη διεξαγωγή της σε κεκλεισμένων των θυρών συνεδρίαση, λόγω της κρίσιμης απόφασης του δικαστηρίου στις 4 Σεπτεμβρίου. Μάλιστα, είπε πως εάν συνεχιστεί η συνεδρίαση θα αποχωρήσει ο ίδιος, καθώς είναι αντιπρόεδρος της εταιρείας και εκπροσωπεί την ΕΤΥΦΑ.

*Από philenews.com