Η αγορά των μεγάλων bulkers τύπου capesize σημειώνει σημαντική άνοδο εσχάτως, λόγω της αυξανόμενης ζήτησης από την Κίνα για σιδηρομετάλλευμα και της μείωσης της διαθέσιμης προσφοράς πλοίων.
Ο Baltic Capesize Index (BCI) κατέγραψε εντυπωσιακή μηνιαία αύξηση 30% μέσα στον Αύγουστο και συνεχίζει ακάθεκτος και το πρώτο διάστημα του Σεπτεμβρίου.
Στο τέλος της εβδομάδας που έληξε στις 30 Αυγούστου, τα στοιχεία του Baltic Exchange κατέδειξαν ότι οι μέσοι ημερήσιοι ναύλοι spot για τα capes ανήλθαν στα 25.870 δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 31% από τα 19.712 δολάρια στα τέλη Ιουλίου.
Ναυτιλιακοί αναλυτές επισημαίνουν ότι οι ναύλοι θα παραμείνουν σε υγιή επίπεδα μέχρι το τέλος του 2024, αν και η επίτευξη των επιπέδων στα οποία έφτασε η αγορά πέρυσι μπορεί να αποδειχθεί δύσκολη. Ειδικότερα, όπως επισημαίνουν οι Χαρά Γεωργούση και Matthew Harrington, αναλυτές του ελληνικού οίκου Allied QuantumSea, η ζήτηση της Κίνας για σιδηρομετάλλευμα έχει αποτελέσει βασικό κινητήριο παράγοντα για την αγορά φέτος.
«Νωρίτερα μέσα στη χρονιά, οι κινεζικές χαλυβουργίες και έμποροι έσπευσαν να επωφεληθούν από τις χαμηλές τιμές σιδηρομεταλλεύματος και να αναπληρώσουν τα αποθέματά τους, προετοιμαζόμενοι για ενδεχόμενη μελλοντική ζήτηση ως απάντηση στα κυβερνητικά κίνητρα», εξηγούν. Ωστόσο, ο τομέας του χάλυβα συνεχίζει να αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις.
Η παραγωγή χάλυβα
Οι Γεωργούση και Harrington σημειώνουν ότι, ενώ η παραγωγή χάλυβα έχει επιβραδυνθεί, εξακολουθεί να διατηρείται σε σχετικά υψηλό ρυθμό. Χωρίς αντίστοιχη αύξηση της ζήτησης, αυτό έχει οδηγήσει σε αύξηση των αποθεμάτων.
«Αυτή η έλλειψη ζήτησης επηρεάζει σοβαρά την κερδοφορία των χαλυβουργείων, με μόνο ένα μικρό ποσοστό να λειτουργεί κερδοφόρα αυτήν τη στιγμή», τονίζουν οι αναλυτές.
«Πρόσφατα κι ενώ οι τιμές του σιδηρομεταλλεύματος ξεπέρασαν τα 100 δολάρια ανά τόνο, το επίσημο περιοδικό της κινεζικής μεταλλευτικής βιομηχανίας περιέγραψε αυτή την αύξηση των τιμών ως παράλογη και υπογράμμισε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο τομέας», προσθέτουν.
Καθώς η χρονιά προχωρά στο τελευταίο της τρίμηνο, οι Γεωργούση και Harrington αναμένουν συνέχιση της δυναμικής, αν και διάφοροι παράγοντες θα μπορούσαν να επηρεάσουν αυτό το αποτέλεσμα. Η διαφορά μεταξύ των υψηλών εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος και της αδύναμης ζήτησης για χάλυβα υποδηλώνει ότι μπορεί να επίκειται μια προσαρμογή στις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος.
Αυτή η τάση θα μπορούσε να αντιστραφεί αν συνεχιστεί η αύξηση των αποθεμάτων ή αν προκύψει μια νέα πηγή ζήτησης για χάλυβα. Το ευρύτερο μακροοικονομικό περιβάλλον παίζει επίσης καθοριστικό ρόλο στη δυναμική της αγοράς.
Οι αναλυτές της Allied τονίζουν ότι η παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη, ο πληθωρισμός και οι συνεχιζόμενες διαταραχές στις εμπορικές οδούς είναι σημαντικοί παράγοντες.
«Μια ταχεία αποκλιμάκωση των εντάσεων στη Μέση Ανατολή θα μπορούσε, για παράδειγμα, να οδηγήσει σε ένα πιο ήπιο περιβάλλον ναύλων», εξηγούν.
Επιπλέον, οι Γεωργούση και Harrington σημειώνουν ότι τα φορτία βωξίτη, τα οποία εν μέρει τροφοδοτούνται από τον ταχέως αναπτυσσόμενο τομέα ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, θα μπορούσαν να παράσχουν στήριξη, εξομαλύνοντας τις διακυμάνσεις στα πρότυπα του εμπορίου σιδηρομεταλλεύματος.
Οι αναλυτές τονίζουν επίσης την πιθανότητα θετικής εξέλιξης από έναν ψυχρό χειμώνα και τις ανησυχίες για την ενεργειακή ασφάλεια, καθώς ο άνθρακας παραμένει ένα προτιμώμενο καύσιμο σε περιόδους ανάγκης.
Κοιτάζοντας προς το πρώτο τρίμηνο του 2025, το φαινόμενο La Nina αναμένεται να επιστρέψει, με βροχές και διαταραχές να είναι πιθανές από τον Δεκέμβριο έως τον Φεβρουάριο στην ανατολική ακτή της Νότιας Αμερικής (ECSA).
Ωστόσο, ορισμένες προβλέψεις δείχνουν ότι το φαινόμενο μπορεί να είναι πιο ήπιο από το σύνηθες, ενδεχομένως μειώνοντας τον αντίκτυπό του στους όγκους εξαγωγών, καταλήγουν οι αναλυτές.
(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")