Από τότε που άρχισαν να επιβάλλονται μερικές κυρώσεις στη ρωσική ναυτιλία πετρελαίου το 2022, οι δανικές ναυτιλιακές αρχές ανησυχούν για  τους κινδύνους που ενέχουν τα δεξαμενόπλοια του «σκιώδους στόλου» που μεταφέρουν αργό στην αγορά από τους τερματικούς σταθμούς της Βαλτικής της Ρωσίας. Τα στενά της Δανίας

έχουν στενούς διαύλους για τα εμπορικά πλοία και ο κίνδυνος σύγκρουσης ή προσάραξης -για τα οποία τα σκιώδη πλοία του στόλου μπορεί να μην έχουν ασφάλιση- είναι μια πραγματική πιθανότητα. Σύμφωνα με το τοπικό ερευνητικό ρεπορτάζ Danwatch, αυτός ο κίνδυνος αυξάνεται επειδή όλο και περισσότερα από αυτά τα δεξαμενόπλοια αρνούνται να απευθυνθούν σε έναν ειδικευμένο πιλότο για το πέρασμα. 

Σύμφωνα με το Danwatch, τα αρχεία κυκλοφορίας δείχνουν ότι ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων που αρνούνται έναν πιλότο στα στενά της Δανίας αυξάνεται. Ένα στα πέντε πλοία που συνδέονται με τη Ρωσία απορρίπτει τώρα τη σύσταση του Πολεμικού Ναυτικού της Δανίας να αναλάβει ναυτικό πιλότο. 

Η Δανία δεν μπορεί να απαιτεί από ένα σκάφος να χρησιμοποιεί πιλότο λόγω των ορίων της Σύμβασης της Κοπεγχάγης του 1857, όπως επιβεβαιώθηκε εκ νέου από τη Συνθήκη των Βερσαλλιών. Η συνθήκη χαρακτήριζε τα στενά ως διεθνή πλωτό δρόμο και εξασφάλιζε απεριόριστη διέλευση για τα πλοία όλων των εθνών. Μέχρι εκείνο το σημείο, η ναυσιπλοΐα μέσω των στενών περιοριζόταν και φορολογούνταν από τη δανική κυβέρνηση, αλλά η Σύμβαση της Κοπεγχάγης αφαίρεσε αυτά τα όρια. Η Δανία συμβουλεύει ανεπιφύλακτα τη χρήση πιλότων και το δανικό ναυτικό επαφές και ενθαρρύνει τα σκάφη που αρνούνται να τους χρησιμοποιήσουν, αλλά οι πλοίαρχοι μπορεί τελικά να επιλέξουν να απορρίψουν το αίτημα - και να εξοικονομήσουν περίπου 10.000 $ ανά πέρασμα. 

Τους πρώτους τρεις μήνες του έτους, περίπου το 10-14% των διερχόμενων δεξαμενόπλοιων αρνήθηκαν τη βοήθεια πιλότου. Τον Μάιο έως τον Ιούλιο, το ποσοστό αυξήθηκε έως και 27% και παρέμεινε σε υψηλό επίπεδο.

Οι πιλότοι βοηθούν να κρατήσουν τα εμπορικά πλοία μακριά από προβλήματα σε περιορισμένα νερά, και αυτό ισχύει διπλά εάν το σκάφος έχει ανεπαρκές πλήρωμα ή σε κακή υλική κατάσταση. Τα πλοία χωρίς πιλότους στα στενά της Δανίας έχουν κατά καιρούς επιδείξει ανασφαλή και παρεκκλίνουσα συμπεριφορά, και το ναυτικό της Δανίας εκπέμπει περιστασιακά προειδοποιήσεις στη ναυτιλία για την αποφυγή ιδιαίτερα ανεύθυνων πλοίων. 

Αυτές οι ανησυχίες επικυρώθηκαν νωρίτερα φέτος. Στις 2 Μαρτίου, το δεξαμενόπλοιο Andromeda Star ενεπλάκη σε σύγκρουση με σκάφος που δεν κατονομάζεται, επιβεβαίωσε η Δανική Ναυτιλιακή Αρχή στο Bloomberg. Τα δεδομένα του AIS που παρέχονται από το Pole Star δείχνουν ότι περίπου στις 07:00 εκείνο το πρωί, το δεξαμενόπλοιο επιβράδυνε μέχρι να σταματήσει ξαφνικά καθώς γύριζε στο βόρειο άκρο της Γιουτλάνδης. Ευτυχώς το πλοίο ήταν σε κατάσταση έρματος εκείνη τη στιγμή και κατευθυνόταν προς ένα ρωσικό λιμάνι στη Βαλτική για να φορτώσει πετρέλαιο.