Τα πλοία μεταφέρουν πάνω από το 80% των εμπορευμάτων παγκοσμίως. Αλλά έχουν ένα πρόβλημα. Πολλά από αυτά χρησιμοποιούν μαζούτ, ένα βαρύ, χαμηλής ποιότητος πετρελαϊκό καύσιμο το οποίο χαρακτηρίζεται επιταχυντής της κλιματικής αλλαγής. Ετσι, με φόντο τους νέους περιορισμούς και το κανονιστικό πλαίσιο από τον ΙΜΟ, καθημερινά αναδύονται μια σειρά από τεχνολογίες και καύσιμα, προκειμένου να «πρασινίσει» η παγκόσμια ναυτιλία.
Πολλές εταιρείες αγοράζουν πλοία που λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα, όπως υδρογόνο, μεθανόλη και αμμωνία, ωστόσο αντιμετωπίζουν μια άλλη πρόκληση: Υπάρχουν μόνο λίγα λιμάνια μέχρι στιγμής με την υποδομή για την παροχή αυτών των καυσίμων. Χωρίς τρόπο ανεφοδιασμού με καύσιμα σε όλα τα λιμάνια, οι εταιρείες θα χάσουν την απόδοση της επένδυσής τους.
Οπως επισημαίνουν αναλυτές, δεν είναι ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν θέλει να ακολουθήσει την κατεύθυνση των καθαρότερων καυσίμων. Αλλά τα περιουσιακά τους στοιχεία – οι στόλοι τους – αγοράστηκαν με γνώμονα τη μεγάλη διάρκεια ζωής και τα εναλλακτικά καύσιμα δεν είναι ακόμη ευρέως διαθέσιμα.
Ηδη, κατασκευάζονται πλοία που μπορούν να λειτουργούν με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και μεθανόλη, ενώ ακόμη και το υδρογόνο έρχεται στο προσκήνιο. Συχνά πρόκειται για πλοία διπλού καυσίμου – που μπορούν να κινούνται είτε με εναλλακτικά καύσιμα είτε με ορυκτά καύσιμα.
Αιολική ενέργεια. Την ίδια ώρα, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, η αιολική ενέργεια είναι ένας πολλά υποσχόμενος τομέας, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία προσπαθεί να μειώσει τους εκτιμώμενους 837 εκατ. τόνους άνθρακα που παράγει κάθε χρόνο. Με δεδομένο, μάλιστα, το γεγονός ότι η βιομηχανία δεσμεύτηκε για μηδενικό ισοζύγιο μέχρι ή γύρω στο 2050, ο ερευνητής ναυτιλίας στο Κέντρο Tyndall, δρ Σάιμον Μπούλοκ, τονίζει πως «η αιολική ενέργεια μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά».
Πρόσφατα, η BAR Technologies ανακοίνωσε ότι έγινε ακόμη ένα σημαντικό βήμα στις προσπάθειες για την έναρξη της εμπορευματοποίησης και εγκατάστασης της νέας τεχνολογίας που αφορά την αιολική πρόωση για τα εμπορικά πλοία. Σε συνεργασία με τον ιαπωνικό όμιλο Mitsubishi Corporation παρουσίασε ένα φορτηγό πλοίο που χρησιμοποιεί αιολική ενέργεια για να βοηθήσει την πρόωσή του. Το «Pyxis Ocean» – όπως επισημαίνεται – αποτελεί το πρώτο φορτηγό πλοίο που είναι εξοπλισμένο με γιγαντιαία αιολικά ιστία. Τα τεράστια ιστία WindWings υποτίθεται ότι θα μειώσουν την κατανάλωση καυσίμων και, συνεπώς, το αποτύπωμα άνθρακα της ναυτιλίας. Τα ιστία έχουν ύψος 37,5 μέτρων και ανυψώνονται μόνον όταν το πλοίο βρίσκεται εκτός λιμανιού. Υπολογίζεται πως ο άνεμος θα μπορούσε να βοηθήσει να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων κατά 30%.
Αυτή δεν είναι η μόνη… αιολική λύση. Τον Μάρτιο, η Wallenius Marine παρουσίασε το project «Oceanbird», φιλοδοξώντας να επαναφέρει τα ιστιοφόρα στο προσκήνιο του παγκόσμιου εμπορίου. Το συγκεκριμένο car carrier, αναμένεται να καθελκυστεί το 2025, ενώ σε ό,τι αφορά την κατανάλωση καυσίμων και ως εκ τούτου την έκλυση διοξειδίου του άνθρακα, αντί των 40 τόνων καυσίμου ανά ημέρα που καταναλώνει ένα συμβατικό φορτηγό πλοίο αυτού του μεγέθους, το «Ocean Bird» θα καταναλώνει μόλις 4 τόνους.
Ηλεκτρικά πλοία. Τα αμιγώς ηλεκτρικά πλοία είναι μια από τις τεχνολογίες που εισήχθησαν πρόσφατα και αναφέρεται στα πλοία που χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια για την παροχή της δύναμης πρόωση. Επί του παρόντος, το υβρίδιο γεννητριών ντίζελ και μπαταριών είναι γνωστό ως μια δημοφιλής μέθοδος για την τροφοδοσία των πλήρως ηλεκτρικών φορτίων των πλοίων και τη μείωση των εκπομπών.
Στο πλαίσιο αυτό, ολοένα και περισσότερες επενδύουν στην ηλεκτροκίνηση με χαρακτηριστικό παράδειγμα την εταιρεία DFDS, η οποία ανακοίνωσε επένδυση ύψους 1 δισ. ευρώ σε υβριδικά ηλεκτροκίνητα πλοία. Ειδικότερα, τα πλοία αυτά θα πλέουν στη Μάγχη και θα μεταφέρουν εμπορεύματα και επιβάτες μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ. Τα πρώτα δύο πλοία θα εκκινήσουν εμπορικές λειτουργίες το 2030, ενώ τα υπόλοιπα τέσσερα πριν από το 2035.
(από την εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ")