Η Χάγη Είναι η Πρώτη Πόλη Παγκοσμίως που Απαγορεύει δια νόμου τις Διαφημίσεις Ορυκτών Καυσίμων

Η Χάγη Είναι η Πρώτη Πόλη Παγκοσμίως που Απαγορεύει δια νόμου τις Διαφημίσεις Ορυκτών Καυσίμων
energia.gr
Δευ, 16 Σεπτεμβρίου 2024 - 09:27

Η Χάγη, η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Ολλανδίας, ψήφισε τοπικό διάταγμα που απαγορεύει τις διαφημίσεις ορυκτών καυσίμων και άλλων υπηρεσιών που προκαλούν υψηλή ρύπανση στην πόλη, αποτελώντας την πρώτη πόλη στον κόσμο που το πράττει. Η απαγόρευση περιλαμβάνει όχι μόνο τις διαφημίσεις ορυκτών καυσίμων, αλλά και για υπηρεσίες που προκαλούν υψηλή ρύπανση, όπως οι διακοπές σε αερογραμμές και κρουαζιέρες, οι προμηθευτές ορυκτών καυσίμων και, το καλύτερο από όλα, τα βενζινοκίνητα οχήματα.

 

Θα εφαρμοστεί κυρίως στην υπαίθρια διαφήμιση με τη μορφή διαφημιστικών πινακίδων, οθονών σε υπαίθριους χώρους περιπάτου, διαφημίσεων πάνω και μέσα στα μέσα μεταφοράς κ.ο.κ.

Η Χάγη είχε ήδη ανακοινώσει την πρόθεσή της να είναι κλιματικά ουδέτερη μέχρι το 2030, οπότε η πόλη θεωρεί ότι αυτό είναι ένα απαραίτητο βήμα προς την επίτευξη αυτού του στόχου. «Η Χάγη θέλει να είναι κλιματικά ουδέτερη μέχρι το 2030. Τότε είναι ακατάλληλο να επιτρέπεται η διαφήμιση προϊόντων από την ορυκτή βιομηχανία. Ευτυχώς, το δημοτικό συμβούλιο το αναγνωρίζει πλέον αυτό», δήλωσε η Leonie Gerritsen από το Κόμμα για τα Ζώα.

Η απαγόρευση των διαφημίσεων για τα ορυκτά προτάθηκε για πρώτη φορά από το Κόμμα για τα Ζώα. Βασίζεται σε προηγούμενη πρόταση για την απαγόρευση των διαφημίσεων ορυκτών από τα στέγαστρα των λεωφορείων, η οποία είχε κερδίσει ευρεία υποστήριξη από τους εκπροσώπους των Πρασίνων, των Εργατικών, των Σοσιαλιστών, του κεντρώου κόμματος των δικαιωμάτων των μειονοτήτων DENK, του προοδευτικού φιλοευρωπαϊκού κόμματος Δημοκρατών 66 και της κεντροδεξιάς Χριστιανικής Ένωσης.

Οι Κάτω Χώρες, ιδίως στις πόλεις τους, διαθέτουν ένα από τα πιο προηγμένα συστήματα μεταφορών στον κόσμο. Τα ποδήλατα χρησιμοποιούνται σε μεγάλο βαθμό στις ολλανδικές πόλεις και οι υποδομές για ποδήλατα είναι πανταχού παρούσες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα υψηλή ασφάλεια, καθώς οι ποδηλάτες προστατεύονται κατάλληλα στο δρόμο, υψηλή διακίνηση από τα ποδήλατα που καταλαμβάνουν πολύ λιγότερο χώρο από τα αυτοκίνητα, και χαμηλές εκπομπές από τις μεταφορές μέσω της χρήσης της πιο αποδοτικής μεθόδου μεταφοράς που επινόησε ποτέ ο άνθρωπος.Η χώρα είναι επίσης μεταξύ των καλύτερων στη διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με λίγο λιγότερο από το ήμισυ των νέων οχημάτων να είναι ηλεκτρικά - υστερώντας μόνο σε σχέση με (όλες τις) σκανδιναβικές χώρες στην ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων της.

Ωστόσο, ως έθνος, η Ολλανδία υστερεί σε σχέση με τις χώρες που ξεχωρίζουν όσον αφορά τις κατά κεφαλήν εκπομπές ρύπων.Παρά τη μεγάλη χρήση ποδηλάτων και ηλεκτρικών οχημάτων, κάθε Ολλανδός εκπέμπει περίπου 50% περισσότερο CO2 από τους πολίτες της γειτονικής Γαλλίας, του Ηνωμένου Βασιλείου ή της Δανίας, ή διπλάσιο από τη γειτονική Σουηδία.

 Ωστόσο, ως έθνος, η Ολλανδία υστερεί σε σχέση με τις χώρες που ξεχωρίζουν όσον αφορά τις κατά κεφαλήν εκπομπές ρύπων. Παρά τη μεγάλη χρήση ποδηλάτων και ηλεκτρικών οχημάτων, κάθε Ολλανδός εκπέμπει περίπου 50% περισσότερο CO2 από τους πολίτες της γειτονικής Γαλλίας, του Ηνωμένου Βασιλείου ή της Δανίας, ή διπλάσιο από τη γειτονική Σουηδία. (Αν και όλες αυτές οι χώρες έχουν χαμηλότερες εκπομπές από τις ΗΠΑ, τον μεγαλύτερο εκπέμποντα στον κόσμο όλων των εποχών, και ακόμη καλύτερες από τις πιο καθαρές πολιτείες των ΗΠΑ, όπως η Καλιφόρνια και η Νέα Υόρκη).

Αυτό οφείλεται κυρίως στο ενεργειακό σύστημα των Κάτω Χωρών, όπου ο άνθρακας με ορυκτό αέριο εξακολουθεί να αποτελεί μεγάλο μέρος του δικτύου της χώρας, σε αντίθεση με τη μεγάλη χρήση της πυρηνικής ενέργειας στη Γαλλία, της αιολικής ενέργειας στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Δανία και της υδροηλεκτρικής ενέργειας στη Σουηδία. Οι Κάτω Χώρες χρησιμοποιούν επίσης ορυκτό φυσικό αέριο για τη θέρμανση των σπιτιών και είναι μία από τις πιο εξαρτημένες από το φυσικό αέριο χώρες στην Ευρώπη, με πάνω από το 90% των σπιτιών να το χρησιμοποιούν για θέρμανση. Αυτό επηρέασε επίσης την ενεργειακή τους ασφάλεια κατά τη διάρκεια της κρίσης φυσικού αερίου σε ολόκληρη την ήπειρο που ήρθε με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Η απαγόρευση της διαφήμισης των ορυκτών καυσίμων θα μπορούσε να συμβάλει στην κάμψη της βελόνας και στις δύο αυτές πτυχές - ενώ οι καταναλωτές δεν έχουν πάντα άμεση αγοραστική δύναμη όσον αφορά την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ή τις επιλογές θέρμανσης στο σπίτι, η μείωση της προπαγάνδας από τις εταιρείες ορυκτών καυσίμων σημαίνει ότι περισσότεροι μπορεί να κάνουν την επιλογή να εγκαταστήσουν στο σπίτι τους ηλιακή ενέργεια (μπορείτε κι εσείς, με τον σύνδεσμο θυγατρικών μας) ή να αντικαταστήσουν το σύστημα θέρμανσής τους με ορυκτό αέριο με μια πιο αποδοτική αντλία θερμότητας.

Ορισμένες άλλες πόλεις έχουν «απαγορεύσει» τις διαφημίσεις ορυκτών καυσίμων, όπως το Άμστερνταμ, το Εδιμβούργο και το Σίδνεϊ. Ωστόσο, αυτές οι απαγορεύσεις είναι διαφορετικές από αυτές της Χάγης, επειδή θα γίνουν μέσω τροποποιήσεων συμβάσεων με διαφημιστικές εταιρείες και όχι μέσω τοπικού νόμου.

Αυτή η μέθοδος μπορεί να είναι ευκολότερη στην αρχή, αλλά μπορεί να πάρει περισσότερο χρόνο για να τεθεί σε ισχύ, καθώς η πόλη πρέπει να περιμένει την ανανέωση των κυλιόμενων συμβάσεων ή την εξαγορά των υφιστάμενων συμβάσεων. Η μέθοδος της Χάγης θα τεθεί άμεσα σε ισχύ σε κάτι περισσότερο από τρεις μήνες, την 1η Ιανουαρίου 2025.