για το 2030, ο οποίος προβλέπει τη λειτουργία του 5% του στόλου με καύσιμα μηδενικών εκπομπών. Ο χρόνος για την αλλαγή πορείας εξαντλείται, δήλωσε το φόρουμ, και η τροχιά που θα χαραχθεί μέχρι τα μέσα της δεκαετίας θα καθορίσει αν θα επιτευχθεί ή όχι το χρονοδιάγραμμα του 2030.
Η έκθεση του φόρουμ - που εκπονήθηκε σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Ενέργειας του UCL, τους υψηλού επιπέδου πρωταθλητές του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή και τον συνασπισμό Getting to Zero Coalition - αναγνωρίζει ότι πολλαπλοί παράγοντες πρέπει όλοι να διαδραματίσουν ρόλο στη μετάβαση, όχι μόνο οι πλοιοκτήτες ή οι κατασκευαστές καυσίμων. Όμως, η πλειονότητα των φορέων σε όλο το «οικοσύστημα» της ναυτιλίας δεν βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του συμφωνημένου στόχου του 5%.
Από την πλευρά της ζήτησης καυσίμων, η πολυδιαφημισμένη έξαρση νέων παραγγελιών για πλοία με δυνατότητα χρήσης μεθανόλης και αμμωνίας θα παράσχει μόνο το ένα τέταρτο της κατανάλωσης καυσίμων με μηδενικές εκπομπές που απαιτείται για την επίτευξη του στόχου του πέντε τοις εκατό. Από την πλευρά της προσφοράς καυσίμων, η χωρητικότητα δεν είναι επίσης διαθέσιμη, όπως έχουν παραπονεθεί πολλοί πλοιοκτήτες, προμηθευτές και ΚΑΕ. Ο σημερινός αγωγός ανάπτυξης μονάδων παραγωγής πράσινων καυσίμων θα παρέχει λιγότερο από το ήμισυ της ενέργειας που απαιτείται για την επίτευξη του διεθνούς στόχου.
«Ο στόχος του 5% θεωρείται η κρίσιμη μάζα στην οποία ωριμάζουν οι υποδομές, οι αλυσίδες εφοδιασμού και η τεχνολογία που υποστηρίζουν τα καύσιμα μηδενικών εκπομπών και επιτρέπουν την εκθετική ανάπτυξη. Αυτό σημαίνει ότι αν δεν επιτευχθεί ο στόχος του 5%, θα μπορούσε να τεθεί σε κίνδυνο ολόκληρος ο στόχος της βιομηχανίας για το 2050 για καθαρή μηδενική κατανάλωση», προειδοποίησαν οι συγγραφείς.
13 από τις 35 δράσεις για την επίτευξη του στόχου του 2030 είναι επί του παρόντος «εκτός τροχιάς» και αρκετές είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Ο αγωγός προμήθειας καυσίμων είναι πολύ μικρός, αν και το φόρουμ αναφέρει ότι υπάρχουν αναλαμπές νέας δραστηριότητας ανάπτυξης έργων που θα μπορούσαν να λύσουν την έλλειψη. Η ζήτηση πλοίων είναι πολύ χαμηλή και χρειάζονται περισσότερα πλοία με πράσινα καύσιμα. Η χρηματοδότηση για έργα μηδενικών εκπομπών έχει επιβραδυνθεί και η χρηματοδότηση για χωρητικότητα με ορυκτά καύσιμα έχει αυξηθεί, μετακινώντας τον τομέα της ναυτιλιακής χρηματοδότησης «εκτός τροχιάς».
Όπως έχουν σημειώσει άλλοι, μεγάλο μέρος της πράσινης μετάβασης της ναυτιλίας θα εξαρτηθεί τελικά από τη ρυθμιστική δράση του ΙΜΟ, όπου τα κράτη μέλη θα αποφασίσουν σύντομα αν θα επιβάλουν παγκόσμια τιμή στα καύσιμα καυσίμων και θα ορίσουν τεχνικό πρότυπο για την περιεκτικότητα των καυσίμων σε άνθρακα. «Βραχυπρόθεσμα, το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων σε σχέση με την τιμολόγηση των αερίων του θερμοκηπίου είναι πιθανό να είναι ένα από τα ισχυρότερα [πράσινα καύσιμα] σήματα, ενώ μακροπρόθεσμα, οι εξελίξεις γύρω από ένα φιλόδοξο παγκόσμιο πρότυπο καυσίμων (GFS) θα μπορούσαν να είναι πιο σημαντικές», κατέληξαν οι συγγραφείς.