Οι ηγέτες της Ε.E. δεσμεύτηκαν να επιταχύνουν τη διαδικασία χορήγησης δανείων στις αυτοκινητοβιομηχανίες της Γηραιάς Ηπείρου, κατά τη διάρκεια της χθεσινής Συνόδου Κορυφής στις Βρυξέλλες, ακολουθώντας το παράδειγμα των ΗΠΑ.

Οι ηγέτες της Ε.E. δεσμεύτηκαν να επιταχύνουν τη διαδικασία χορήγησης δανείων στις αυτοκινητοβιομηχανίες της Γηραιάς Ηπείρου, κατά τη διάρκεια της χθεσινής Συνόδου Κορυφής στις Βρυξέλλες, ακολουθώντας το παράδειγμα των ΗΠΑ.

Ως γνωστόν, τον προηγούμενο μήνα το Κογκρέσο ενέκρινε τη χορήγηση χαμηλότοκων δανείων προς τις τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας, General Motors, Ford και Chrysler, που δέχονται ισχυρές πιέσεις από την κρίση στις πιστωτικές αγορές, καθώς και από τη μεγάλη μείωση στις πωλήσεις τους, για να κατασκευάσουν αυτοκίνητα οικονομικότερα όσον αφορά τα καύσιμα.

Ο Γάλλος πρόεδρος, Νικολά Σαρκοζί, δήλωσε ότι είχε ζητήσει από την Κομισιόν να διερευνήσει το ενδεχόμενο παροχής στήριξης στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, με σκοπό να παράγουν πιο «πράσινα» αυτοκίνητα.

«Οι Αμερικανοί μόλις αποφάσισαν να διαθέσουν 25 δισ. δολάρια χορηγώντας δάνεια με χαμηλά επιτόκια στις τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες τους.

Εμείς, στην Ευρώπη, πρέπει να υπολογίσουμε τις συνθήκες ανταγωνισμού», δήλωσε ο κ. Σαρκοζί μετά τη λήξη της συνόδου στις Βρυξέλλες.

Και πρόσθεσε: «Μπορούμε να ζητήσουμε από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να παράγουν 'καθαρά' αυτοκίνητα και να αλλάξουν τον εξοπλισμό τους μέσα σε λίγους μήνες, χωρίς να τις βοηθήσουμε; Αυτός είναι ο σκοπός της μελέτης που ζητήσαμε από την Κομισιόν».

Την κίνηση υποστήριξαν και άλλοι Ευρωπαίοι ηγέτες. «Εφόσον οι ΗΠΑ στηρίζουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες τους, δεν πρέπει να σοκάρει το γεγονός ότι μερικές χώρες θεωρούν αναγκαίο να εξετάσουν το ενδεχόμενο παροχής στήριξης -δεν γνωρίζω τι είδους- στις δικές τους αυτοκινητοβιομηχανίες», δήλωσε ο Ιταλός πρωθυπουργός, Σίλβιο Μπερλουσκόνι.

Υπενθυμίζεται ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ζητήσει 40 δισ. ευρώ (54 δισ. δολάρια) με σκοπό να βοηθηθούν στην επίτευξη των στόχων που έχουν θέσει όσον αφορά την παραγωγή «πράσινων» αυτοκινήτων.

Κόστος

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, που αντιπροσωπεύεται από την ομοσπονδία ACEA, χρειάζεται την οικονομική βοήθεια για να καλύψει το κόστος παραγωγής οχημάτων που καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα και εκπέμπουν λιγότερους ρύπους.

Το κόστος του εγχειρήματος -η Κομισιόν έχει δώσει προθεσμία έως το 2012 για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα- αναμένεται πάρα πολύ υψηλό.

Η ACEA υποστηρίζει ότι τα μέλη της θα έχουν λιγότερο ανταγωνιστικές τιμές, καθώς υποχρεούνται να «περάσουν» μέρος του επιπρόσθετου κόστους στους αγοραστές των αυτοκινήτων τους.

Το ποσόν που ζητά η ACEA είναι υπερδιπλάσιο των 25 δισ. δολαρίων που θα δώσουν οι ΗΠΑ στις αυτοκινητοβιομηχανίες τους, διότι, όπως τονίζει, η Ευρώπη έχει πολύ περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες.

Παρόλο που ο Νικολά Σαρκοζί ήδη έχει ανακοινώσει κρατική χρηματοδότηση για έρευνα όσον αφορά τα «καθαρά» αυτοκίνητα, μέσα στην επόμενη τετραετία οι αναλυτές αμφιβάλλουν εάν η ACEA θα πάρει ολόκληρο το ποσό που ζητά, υποστηρίζοντας ότι το αίτημά της για βοήθεια ήταν περισσότερο ένας τρόπος να διαπραγματευτεί αλλαγές στην πρόταση της Κομισιόν, όπως παράταση της προθεσμίας για τη μείωση των εκπομπών ρύπων των αυτοκινήτων, που λήγει το 2012.

(Από την εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ, 17/10/2008)