Η πρόσφατη διχαστική απόφαση της ΕΕ να επιβάλει πρόσθετους δασμούς κατά των εισαγόμενων ηλεκτρικών οχημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα ήδη έχει ορατές επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά. Η κινεζική κυβέρνηση προτρέπει τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να πατήσουν “φρένο” στα σχέδια για περαιτέρω ανάπτυξή τους στην Ευρώπη, αποφεύγοντας να υπογράψουν νέες συμφωνίες ή να ξεκινήσουν να παράγουν τα οχήματα ή τα ανταλλακτικά τους σε ευρωπαϊκές μονάδες. Ευρύτερα, το Πεκίνο επιθυμεί να κρατήσει ένα «χαμηλό προφίλ» για το διάστημα που συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις με τις Βρυξέλλες. Η στάση αυτή αποτελεί διαχρονική προσέγγιση της Κίνας, η οποία δεν αρέσκεται στην πομπώδη ρητορική και τις ευθείες βολές αν δεν προκληθεί.
Οι περισσότεροι κινέζοι κατασκευαστές έχουν ακολουθήσει τη συγκεκριμένη οδηγία, σταματώντας προσωρινά την είσοδό τους στην ευρωπαϊκή αγορά. Το πρώτο “θύμα” αυτής της αλλαγής πλεύσης φαίνεται να είναι η σχεδιαζόμενη επένδυση της Dongfeng Motor στην Ιταλία. Παρά την επιθυμία της ιταλικής κυβέρνησης να προσελκύσει νέες επενδύσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας για να αντισταθμίσει τη μειωμένη παραγωγή της Stellantis, με την Πρωθυπουργό Τζόρτζια Μελόνι να εμπλέκεται άμεσα στις διαπραγματεύσεις με τους κινέζους αξιωματούχους, η Ιταλία ψήφισε υπέρ των δασμών στην πολυσυζητημένη ψηφοφορία της 4ης Οκτωβρίου. Ως εκ τούτου, η Dongfeng Motor σταμάτησε τις διαδικασίες επένδυσης στην Ιταλία.
Παράλληλα, άλλες κινεζικές εταιρείες έχουν προσαρμόσει τον προγραμματισμό τους. Η κρατική Chongqing Changan Automobile ακύρωσε την παρουσίαση των μοντέλων της στο Μιλάνο, ελάχιστες ημέρες πριν πραγματοποιηθεί, σταματώντας ουσιαστικά την πώληση των προϊόντων της στην ΕΕ. Από την άλλη πλευρά, η Chery Automobile ανέβαλε τη λειτουργία του εργοστασίου παραγωγής EV στη Βαρκελώνη για τον Οκτώβριου του 2025, με περισσότερες από 1000 θέσεις εργασίας να απειλούνται. Η Ισπανία είχε απέχει από την ψηφοφορία για τους δασμούς.
Φυσικά, υπάρχουν και οι εταιρείες που κρίνουν απαραίτητο να διατηρήσουν την ταχύτητά τους στην ευρωπαϊκή αγορά. Ο κολοσσός της ηλεκτροκίνησης, BYD, συνεχίζει ακάθεκτος με τα σχέδιά του για την κατασκευή εργοστασίων στην Ουγγαρία και την Τουρκία— η οποία διατηρεί συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με την ΕΕ— με στόχο να παρακάμψει τους ευρωπαϊκούς δασμούς. Ο λόγος που κατασκευαστές όπως η BYD επιμένουν να εισέλθουν στην ευρωπαϊκή αγορά είναι οι υψηλότερες τιμές στις οποίες μπορούν να πουλήσουν τα μοντέλα τους χωρίς να χάσουν την ανταγωνιστικότητά τους έναντι των δυτικών κατασκευαστών.
Ωστόσο, το Πεκίνο φαίνεται πως δεν ανησυχεί μόνο για το ζήτημα των δασμών. Το πρόβλημα της υπερπροσφοράς που έχει παρατηρηθεί σε άλλους κλάδους, όπως τα φωτοβολταϊκά πάνελ, μπορεί να καταγραφεί και στην αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης. Η μειωμένη ζήτηση για EVs από τους ευρωπαίους καταναλωτές σε συνδυασμό με την αυξανόμενη προσφορά από τους κινέζους κατασκευαστές θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση των τιμών, κάτι που θα έθετε σε κίνδυνο την κερδοφορία των κινεζικών επιχειρήσεων. Εξαιτίας αυτού, η κινεζική ηγεσία ήδη αναμένει την αναδιοργάνωση του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας, με ένα κύμα εξαγορών, συγχωνεύσεων, και χρεωκοπιών.