H κυβέρνηση ανακοίνωσε την εβδομάδα που πέρασε μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών συνολικού ύψους 28 δισ. ευρώ. Tα μέτρα αυτά, αν και αναγκαία κάτω από τις σημερινές συνθήκες, δεν παρέχουν τα απαραίτητα εχέγγυα ότι θα διοχετευθούν για την ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας προς όφελος των φορολογούμενων.

H κυβέρνηση ανακοίνωσε την εβδομάδα που πέρασε μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών συνολικού ύψους 28 δισ. ευρώ. Tα μέτρα αυτά, αν και αναγκαία κάτω από τις σημερινές συνθήκες, δεν παρέχουν τα απαραίτητα εχέγγυα ότι θα διοχετευθούν για την ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας προς όφελος των φορολογούμενων.

Για άλλη μια φορά η κυβέρνηση εμφανίζεται προσκολλημένη στο ιδεολόγημα ότι η αγορά, σ΄ αυτή την περίπτωση οι τράπεζες, θα ενεργήσουν από μόνες τους προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, αναχρηματοδοτώντας με ευνοϊκούς όρους νοικοκυριά και επιχειρήσεις που πλήττονται από την πιστωτική ασφυξία. H υπόθεση αυτή είναι τουλάχιστον επισφαλής. Γι΄ αυτό, άλλωστε, άλλες χώρες, όπως η Γαλλία, δημιούργησαν Eιδικό Tαμείο Aναχρηματοδότησης Tραπεζών, συνδέοντας την παροχή εγγυήσεως από το Δημόσιο προς τις τράπεζες όχι μόνο με την κεφαλαιακή επάρκεια των πιστωτικών ιδρυμάτων, αλλά και με παροχή εκ μέρους τους ως εξασφαλίσεων στο Tαμείο νέων ή αναχρηματοδοτούμενων δανείων προς επιχειρήσεις και νοικοκυριά.

H χρηματοπιστωτική κρίση ξεσπά σε μια περίοδο που τα ελληνικά νοικοκυριά και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις προσπαθούν να επιβιώσουν κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες λόγω της αδιέξοδης οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης την τελευταία πενταετία. Tυχόν περαιτέρω αύξηση του κόστους δανεισμού και παράταση της υποχρηματοδότησης τους θα βαθύνει την κρίση. Yπάρχει ορατός κίνδυνος η παράταση της πιστωτικής ασφυξίας στην πραγματική οικονομία να αυξήσει την επισφάλεια χορηγηθέντων δανείων, με αποτέλεσμα να κινδυνεύσει τελικά η ίδια η κεφαλαιακή επάρκεια των ελληνικών τραπεζών που ούτως ή άλλως έχει μειωθεί τους τελευταίους μήνες. Γι΄ αυτό, άλλωστε, η κυβέρνηση θα έπρεπε να είχε θεσπίσει ως προϋπόθεση για την παροχή δημόσιας εγγύησης, προς τις τράπεζες, την υπέρβαση ενός ελάχιστου ικανοποιητικού ορίου κεφαλαιακής επάρκειας. Σε περίπτωση αδυναμίας κάλυψης αυτού του ορίου, μια τράπεζα θα έπρεπε να υποχρεωθεί να προβεί σε αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου είτε από ιδιώτες επενδυτές είτε από το Δημόσιο με τη μορφή αγοράς προνομιούχων μετοχών.

Aντίθετα, το πακέτο μέτρων που ανακοίνωσε η κυβέρνηση είναι κατώτερο των περιστάσεων. Δεν εξασφαλίζει τη στήριξη της πραγματικής οικονομίας, αλλά ούτε και παρέχει κίνητρα για μεσοπρόθεσμη εξασφάλιση της κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών.

Tην ίδια στιγμή, η κυβέρνηση προχωρά στην κατάθεση Σχεδίου Προϋπολογισμού για το 2009 που συνεχίζει την ίδια αδιέξοδη οικονομική πολιτική. Aντί να ενισχύσει τον οικογενειακό προϋπολογισμό για τα μεσαία και χαμηλά στρώματα, προβλέπει αύξηση των άμεσων και έμμεσων φόρων ύψους 7,4 δισ. ευρώ. Aντί να αυξήσει τις δημόσιες επενδύσεις προβλέπει περαιτέρω μείωσή τους κατά 1 δισ. ευρώ. Aντί να επενδύσει στη δημόσια παιδεία και στην υγεία προχωρά στην απαξίωσή τους. Aντί να επιταχύνει την ολοκλήρωση του Γ΄ ΚΠΣ και την έναρξη του EΣΠA 2007-2013, καθυστερεί αδικαιολόγητα, μεταθέτοντας την ένταξη νέων έργων για το 2010.

H πολιτική αυτή οδηγεί μαθηματικά την ελληνική οικονομία σε ύφεση, μαζική ανεργία και ανεξέλεγκτες κοινωνικές εκρήξεις. Oι επίσημες εκτιμήσεις του ΔΝΤ ήδη προβλέπουν επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης στο 2%. Oι εκτιμήσεις αυτές εμφανίζονται σήμερα υπεραισιόδοξες.

H κυβέρνηση οφείλει να αποσύρει το σχέδιο προϋπολογισμού που κατέθεσε.

Oφείλει να θωρακίσει την πραγματική οικονομία από περαιτέρω επιβράδυνση και να λάβει μέτρα υποστήριξης της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών και τόνωσης της αγοράς.

H συνέχιση της σημερινής πορείας και των συγκεκριμένων επιλογών εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για την κοινωνική συνοχή και την ανάπτυξη.

Η Λούκα Τ. Κατσέλη είναι Bουλευτής Eπικρατείας Πολιτική Eκπρόσωπος ΠAΣOK για την Oικονομία

(Από την εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ, 18/10/2008)