Η μείωση των τιμών ενέργειας θεωρείται καλή είδηση για τους καταναλωτές. Η τάση όμως αυτή θα μπορούσε να προσφέρει απρόσμενη ανακούφιση και στους μεγάλους πετρελαϊκούς ομίλους.Η αύξηση της τιμής αργού απέφερε στους διεθνείς ενεργειακούς ομίλους κέρδη - ρεκόρ το τελευταίο έτος. Τώρα όμως οι αγορές εμπορευμάτων έχουν αλλάξει κατεύθυνση, με την παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση να έχει μειώσει τη ζήτηση για ορυκτά καύσιμα και να οδηγεί τις τιμές σε καθοδική πορεία.

Η μείωση των τιμών ενέργειας θεωρείται καλή είδηση για τους καταναλωτές. Η τάση όμως αυτή θα μπορούσε να προσφέρει απρόσμενη ανακούφιση και στους μεγάλους πετρελαϊκούς ομίλους.

Η αύξηση της τιμής αργού απέφερε στους διεθνείς ενεργειακούς ομίλους κέρδη - ρεκόρ το τελευταίο έτος. Τώρα όμως οι αγορές εμπορευμάτων έχουν αλλάξει κατεύθυνση, με την παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση να έχει μειώσει τη ζήτηση για ορυκτά καύσιμα και να οδηγεί τις τιμές σε καθοδική πορεία.

Από το ρεκόρ των 145 δολαρίων του Ιουλίου, η τιμή αργού έχει περιοριστεί σήμερα κατά το ήμισυ, στα 70 δολάρια το βαρέλι και πολλοί πιστεύουν ότι μπορεί να υποχωρήσει περαιτέρω. Μία τέτοια εξέλιξη θα μειώσει τα κέρδη των μεγάλων δυτικών πετρελαϊκών ομίλων, με τις ευρωπαϊκές εταιρείες να αναμένουν πτώση των καθαρών εσόδων τους ανά βαρέλι με βάση το αμερικανικό δολάριο κατά 7% στο τρίτο τρίμηνο από το δεύτερο τρίμηνο, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Sanford Bernstein.

Ωστόσο, η μείωση των τιμών θα μπορούσε να ωφελήσει τις μεγάλες εταιρείες. Η εκτίναξη του αργού στα ύψη πυροδότησε άνευ προηγουμένου πληθωρισμό στον ενεργειακό τομέα, αύξησε τις πολιτικές πιέσεις για επιβολή φόρου επί υπερβολικών κερδών και κατέστησε πολύ πιο δύσκολες για τις εταιρείες τις συμφωνίες με πλούσιες σε πλουτοπαραγωγικές πηγές χώρες για την εκμετάλλευση των αποθεμάτων τους.

Ολες αυτές οι δυσκολίες όμως μετριάζονται όσο μειώνεται η τιμή πετρελαίου. Πολύ περισσότερο, τα χαμηλότερα έσοδα από την παραγωγή πετρελαίου θα αντισταθμιστούν εν μέρει από τα υψηλότερα κέρδη από τον τομέα διύλισης και μάρκετινγκ.

Στις αρχές του έτους, οι εταιρείες δυσκολεύθηκαν να μεταβιβάσουν το αυξανόμενο κόστος του αργού στους καταναλωτές, γεγονός όμως που άλλαξε στο τρίτο τρίμηνο, όταν οι τιμές διακίνησης μειώνονταν βραδύτερα από την τιμή αργού, με αποτέλεσμα να ενισχυθούν τα περιθώρια κέρδους των μεγάλων πετρελαϊκών ομίλων που δεν αντλούν μόνο πετρέλαιο αλλά και το διυλίζουν και το πωλούν στους καταναλωτές.

Το ιδανικό περιβάλλον για τους μεγάλους ομίλους είναι όταν οι τιμές βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα και αρχίζουν να υποχωρούν, όπως ακριβώς συνέβη στο τρίτο τρίμηνο, αναφέρει αναλυτής της Benchmark Co.

(Από την εφημερίδα Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, 23/10/2008)